نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی کشور

این روزها آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات جوامع شهری است که اثرات سوء آن بر انسان و موجودات دیگر بسیار زیان‌آور است. یکی از منابع آلودگی هوا، حمل‌ونقل شهری است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات جوامع شهری است که اثرات سوء آن بر انسان و موجودات دیگر بسیار زیان‌آور است. یکی از منابع آلودگی هوا، حمل‌ونقل شهری است. برای کنترل آلودگی ناشی‌از حمل‌ونقل شهری می‌توان تصمیمات متنوعی اتخاذ کرد که عمده‌ترین آنها، راهکارهای موثر در عرصه نظام‌های حمل‌ونقل عمومی، کنترل ترافیک، استفاده از تکنولوژی و برنامه‌ریزی‌های فیزیکی است. نیاز به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی از ضروریات زندگی در شهرهای بزرگ است و این امر، علاوه‌بر تسریع سفرهای شهری، کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک، مزایای متعدد اقتصادی نیز دارد؛ به همین دلیل هم استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک الزام اجتناب‌ناپذیر است. در این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بی‌مهری مدیریت شهری به حمل‌ونقل عمومی
در این زمینه رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه ناوگان حمل‌ونقل شهری در دوره گذشته با بی‌مهری مدیریت شهری مواجه بود و از تعداد واگن‌های مترو و اتوبوس‌های موجود کاسته شده است، گفت: «ضعف در نگهداری، سبب شد علاوه‌بر کاهش کمیت، کیفیت ناوگان نیز تنزل کند و این عوامل در کنار شیوع کرونا، دست‌به‌دست هم دادند تا در دو سال‌ونیم اخیر، تعداد سفرهای روزانه با وسایل‌نقلیه عمومی و سهم ناوگان حمل‌ونقل همگانی در سفرهای درون‌شهری به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر، تعداد اتوبوس‌های فعال تهران به زیر دو هزار دستگاه و آمار سفر روزانه از طریق ناوگان اتوبوسرانی به ۸۰۰ هزار سفر تنزل پیدا کرده است، افزود: «از حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو تهران نیز بیش‌از ۳۰۰ دستگاه واگن از رده خارج هستند و بیشتر واگن‌های باقیمانده هم نیازمند اورهال (تعمیرات اساسی) بوده و سفر روزانه از طریق ناوگان ریلی نیز به یک میلیون و ۵۰۰ تا یک‌میلیون و ۷۰۰هزار سفر کاهش پیدا کرده است.» وی با اشاره به اینکه مترو تهران در اوایل‌دهه 90 رکورد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سفر روزانه را به ثبت رسانده است، اظهار کرد: «هرچند نیاز به تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید در قالب برنامه‌های میان‌مدت دنبال شود، اما برای عبور از وضعیت اورژانسی حمل‌ونقل شهری که عموما در نیمه‌دوم سال، مسایل و مشکلات آن افزایش می‌یابد، می‌توان با تزریق مبلغ هزار میلیارد تومان (که در مقیاس بودجه‌های رایج برای اجرای ماموریت‌های کلیدی شهرداری تهران رقم قابل‌توجهی به‌شمار نمی‌رود) تا پایان امسال کیفیت و کمیت خدمات‌رسانی به شهروندان در ناوگان حمل‌ونقل همگانی را به صورت محسوسی ارتقا داد.» تشکری‌هاشمی در مورد پیشنهاد اختصاص اعتبار ۹۵۲ میلیارد تومانی به حمل‌ونقل شهری توضیح داد: «درحال‌حاضر، ۷۰۰ دستگاه واگن نیازمند اورهال هستند که هزینه تعمیر اساسی هر دستگاه واگن، ۳ تا ۴ میلیارد تومان برآورد می‌شود و علاوه‌بر آن، ۷۰۰ دستگاه اتوبوس از رده خارج را در صورت اورهال می‌توان وارد خطوط کرد که هزینه تعمیر اساسی هر دستگاه اتوبوس نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون‌تومان است.»

انعقاد قرارداد تامین10هزار دستگاه خودرو داخلی برای حمل ونقل عمومی
وزیر کشور با تاکید بر اهمیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اعلام کرده است اکنون از مجموع حدود 29 هزار و 700 دستگاه اتوبوس، 6 هزار دستگاه از دور خارج شده و می‌توان گفت 80 درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و باید زمینه نوسازی این ناوگان فراهم شود.» احمد وحیدی بیان کرد: «باید از تولیدکنندگانی که در حوزه حمل‌ونقل عمومی کار کرده‌اند، قدردانی کنیم. تلاش ما این بوده که در این حوزه وارداتی نداشته باشیم و ازسوی‌دیگر تولید داخلی باشد. درخواست ما این است هرچه می‌توان باید این حوزه را به لحاظ کیفیت و عمق ساخت داخلی ارتقا داد. بی‌تردید در ناوگان حمل‌ونقل عمومی ایمنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا اتوبوسی که 40 نفر ظرفیت دارد باید ایمنی کاملی داشته باشد.» وزیر کشور، صنعت خودرو را حوزه‌ای دانش‌بنیان برشمرد که پیشران فناوری است. وی ادامه داد: «هرقدر می‌توانیم باید این حوزه را به لحاظ تولیدات داخلی و جنبه‌های دانشی تقویت کنیم، صنایع باید دفاتر طراحی و توسعه فناوری داشته باشند و با آینده‌نگری، نیازهای علمی و تجهیزاتی خود را رصد کنند.»
وی با تاکیدبر توجه به کیفیت کاملا ممتاز در صنایع تولیدی گفت: «ازسوی‌دیگر، گیرندگان خدمات همچون بخش حمل‌ونقل شهرداری‌ها هم باید برای تقویت هرچه بیشتر ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری، با بخش صنعت ارتباط مداوم داشته باشند.» وزیر کشور تصریح کرد: «شهرداران باید فعالانه وارد حوزه تقویت حمل‌ونقل عمومی شهری با شرکت‌های داخلی شوند و از ظرفیت‌های آنان در این حوزه کمک بگیرند. همچنین تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به کاهش آلودگی هوا و جلب رضایت عمومی کمک می‌کند.» وی ادامه داد: «قرارداد تامین 10هزار دستگاه خودرو حمل‌ونقل عمومی شهری با شرکت‌های داخلی بسته شده که کمک موثری به تقویت حمل‌ونقل عمومی خواهد داشت.» وزیر کشور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم از تقویت حمل‌ونقل عمومی شهری حمایت می‌کند، اضافه کرد: «قراردادهای خوبی در بازسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های داخلی بسته شده است و به‌صورت جدی نوسازی حمل‌ونقل عمومی شهری در دستور کار قرار دارد.» وی در پایان افزود: «برای حدود 10هزار اتوبوس جدید قرارداد خواهیم بست، البته تاکنون قرارداد پنج‌هزار اتوبوس نهایی شده، همچنین حدود 320 هزار تاکسی داریم که 240 هزار دستگاه بالای 10سال عمر دارند که همگی باید بازسازی شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =