ب‌ام‌و iX xDrive50 مدل 2022

تنوع بسیار بالای مدل‌های این برند آلمانی در ایران قابل توجه بود و تقریبا می‌توان گفت هر خودرویی که طبق قوانین و محدودیت‌ها امکان حضور در بازار را داشت و با ذائقه ایرانی‌ها جور در می‌آمد، به‌ویترین این برند اضافه می‌شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،باید اعتراف کرد در سال‌های آخری که واردات خودرو به‌کشورمان آزاد بود، بازار خودروهای پرمیوم و لوکس توسط ب‌ام‌و قبضه شده بود. تنوع بسیار بالای مدل‌های این برند آلمانی در ایران قابل توجه بود و تقریبا می‌توان گفت هر خودرویی که طبق قوانین و محدودیت‌ها امکان حضور در بازار را داشت و با ذائقه ایرانی‌ها جور در می‌آمد، به‌ویترین این برند اضافه می‌شد. در آن زمان می‌توانستیم جدیدترین ساخته‌های ب‌ام‌و را پس از گذشت چند ماه از نزدیک در خاک ایران مورد بررسی قرار دهیم؛ اما اکنون 4 سال است واردات خودرو به‌کشور به‌طور کلی متوقف شده و دیگر خبری از چنین اتفاق‌هایی نیست. بنابراین برای ملاقات با جدیدترین محصولات این برند آلمانی باید به‌دیگر کشورهای جهان سفر کنیم. کاری که برای ملاقات با ب‌ام‌و iX انجام دادیم و به‌کمک یکی از دوستان ایرانی توانستیم آن را در یکی از نمایندگی‌های کشور کانادا از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم. iX مورد بررسی ما از نوع xDrive50 بوده که مدل میانی این شاسی‌بلند الکتریکی محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و به استقبال آینده می‌رود
کمپانی ب‌ام‌و نخستین خودرو الکتریکی خود را در سال 1972 به‌نمایش درآورد. خودرویی که بر اساس مدل 1602 ساخته شد و نامش نیز همان 1602 با پسوند Elektro-Antrieb بود. این خودرو الکتریکی در جریان بازی‌های المپیک سال 1972 که در شهر مونیخ برگزار می‌شد، معرفی شد؛ اما هرگز به‌مرحله فروش نرسید. تا 40 سال بعد از آن اتفاق، ب‌ام‌و هرگز برای ساخت و تولید انبوه خودروهای الکتریکی اقدامی نکرد و صرفا به‌ساخت مدل‌های کانسپت و پروتوتایپ ادامه داد. اوایل دهه 2010 میلادی، بازار خودرویی جهان کم‌کم به‌سمت خودروهای الکتریکی سوق پیدا می‌کرد و ب‌ام‌و هم برای این‌که از قافله عقب نماند در سال 2011 اقدام به‌تاسیس یک برند کاملا جدید با نام BMW i کرد تا به‌صورت کاملا جدی به این بخش آینده‌دار بازار ورود کند. سال 2013 نخستین محصول برند الکتریکی‌ساز ب‌ام‌و وارد خط تولید شد تا به‌صورت انبوه به‌بازار عرضه شود. خودرویی در کلاس هاچ‌بک‌های برقی که با نام i3 شناخته می‌شود. اکنون قدمت این برند از یک دهه فراتر می‌رود و محصولات زیادی در این مدت به‌بازار جهانی عرضه کرده است.

بررسی ب‌ام‌و iX xDrive50 مدل 2022 در کانادا

جدیدترین خودرو مستقل i
شرکت BMW i درطول 11 سال گذشته محصولات خود را به‌دو صورت به‌بازار عرضه کرده است. دسته اول خودروهای الکتریکی یا هیبرید که به‌طور اختصاصی توسط خود BMW i ساخته شده و نمونه بنزینی آن موجود نیست. به‌عنوان مثال i3 که نخستین ساخته این شرکت نیز به‌حساب می‌آید یک خودرو الکتریکی کاملا مستقل بود که نمونه بنزینی یا دیزلی آن موجود نبود. دومین نوع از محصولات BMW i خودروهای برقی هستند که براساس مدل‌های معمولی و درون‌سوز شرکت ب‌ام‌و ساخته می‌شوند. نخستین مدلی که در دسته دوم ساخته و تولید شده، ب‌ام‌و iX3 در سال 2020 بود که همان نسخه الکتریکی از نسل جدید مدل معروف X3 است. جدیدترین خودرو اختصاصی که به‌صورت صفر تا صد توسط شرکت BMW i طراحی و تولید شده، مدل iX نام دارد. یک شاسی‌بلند لوکس سایز متوسط الکتریکی که در سال 2021 وارد خط‌تولید دینگولفینگ ب‌ام‌و در آلمان شد تا به‌عنوان محصول 2022 در بازار جهانی عرضه شود. خودرو iX بر اساس کانسپتی از ب‌ام‌و با نام Vision iNEXT ساخته شده که 3 سال قبل‌تر در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس سال 2018 به‌نمایش در آمده بود.

بررسی ب‌ام‌و iX xDrive50 مدل 2022 در کانادا

سبک نامگذاری باواریایی‌های برقی

تاکنون 3 نسخه از iX با نام‌های iX xDrive40، iX xDrive50 و یک نسخه اسپرت به‌نام iX M60 با همکاری شرکت BMW M که زیرمجموعه اسپرت‌ساز گروه ب‌ام‌و است، تولید شده است. شاید فکر کنید نام این نسخه‌ها در زمان نگارش اشتباه تایپ شده است. چراکه ب‌ام‌و معمولا از حرف i در انتهای نام مدل‌های خود استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال Z4 sDrive35i که حتی در بازار ایران نیز با آن آشنا هستیم. حرف i مورد نظر در مدل‌های بنزینی خودروهای ب‌ام‌و از ابتدای کلمه injected گرفته شده و انژکتوری بودن موتور این مدل‌ها را نشان می‌دهد. از آن‌جا که خبری از موتورهای بنزینی در مدل‌های الکتریکی نیست، بنابراین قرار گرفتن حرف i در انتهای نام آن‌ها نیز بی‌معنی است. از این رو دیگر خبری از حرف i در انتهای نام مدل‌های الکتریکی ب‌ام‌و نیست؛ اما در ابتدای نام تمام این مدل‌ها باز هم یک حرف i به‌چشم می‌خورد که معنی آن الکتریکی بودن است نه انژکتوری بودن. مدلی که امروز با آن ملاقات کرده‌ایم iX xDrive50 نام دارد که نسخه میانی محسوب می‌شود.

بررسی ب‌ام‌و iX xDrive50 مدل 2022 در کانادا

رنگ 140 میلیون‌تومانی
ب‌ام‌و iX از نظر ابعاد یک شاسی‌بلند سایز متوسط است و برای درک بهتر ابعاد آن باید گفت تقریبا هم قد و قواره ب‌ام‌و X5 است. به‌لطف حضور جلوپنجره نمادین کلیوی‌شکل دوتایی و چراغ‌های جلو با لامپ‌های دوتایی، هویت باواریایی iX از چند کیلومتر دورتر هم کاملا مشخص است. اما وقتی به‌جزئیات طراحی خودرو دقت کنید، تمایز زیادی را با ‌مدل‌های بنزین‌سوز و معمولی این خودروساز تشخیص خواهید داد.
iX مورد نظر که در تصویر مشاهده می‌کنید با ویژگی‌های سفارشی زیادی همراه بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رنگ قرمز سفارشی و گران‌قیمت آن به‌نام Aventurin Red است که یک‌هزار و 950 دلار آب خورده است.
البته هزینه این رنگ خاص به‌همین جا ختم نمی‌شود؛ چراکه این رنگ تنها روی تریم ظاهری Sport عرضه می‌شود که 2 هزار و 500 دلار قیمت دارد.
به‌عبارت دیگر داشتن این رنگ چشم‌نواز برای مالک iX در مجموع 4 هزار و 450 دلار یعنی حدود 140 میلیون‌تومان آب می‌خورد. نام رنگ iX مورد نظر در زبان فارسی به‌معنی سنگ دلربای قرمز است.
در توضیح سنگ دلربا آمده که در رنگ‌های سبز، سورمه‌ای و قهوه‌ای مایل به سرخ یافت می‌شود که احتمالا منظور ب‌ام‌و از این رنگ، همان قهوه‌ای مایل به‌سرخ است. جالب است بدانید حتی رینگ‌های 22 اینچی این iX هم سفارشی بوده و 950 دلار قیمت دارند.

قوی، سریع و کارآمد

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم ب‌ام‌و iX xDrive50 مورد نظر از نظر قیمت، قدرت، شتاب و ... مدل میانی این شاسی‌بلند الکتریکی به‌حساب می‌آید. وزن بیش از 2.5 تن این شاسی‌بلند شاید در نگاه نخست برای یک خودرو برقی کمی زیاد باشد؛ اما موتور الکتریکی iX قادر به‌تولید 523 اسب‌بخار قدرت و 765 نیوتون‌متر گشتاور بوده که تنها در عرض 4.6 ثانیه این شاسی‌بلند را از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.
البته این اعداد و ارقام مربوط به‌مدل میانی بوده و نسخه نهایی این خودرو رسما یک سوپر شاسی‌بلند است. برای این‌که درک بهتری از قدرت و شتاب iX xDrive50 داشته باشید، باید گفت این خودرو بالاتر از تمام نسخه‌های دیزلی و 6 سیلندر بنزینی X5 بوده و در کنار نسخه‌های 8 سیلندر بنزینی (غیر از مدل‌ X5 M) قرار می‌گیرد. پس از هر بار شارژ کامل شما قادر خواهید بود سفر 550 کیلومتری را با iX xDrive50 تجربه کنید.
با کمک تکنولوژی شارژ سریع شما می‌توانید تنها درعرض 35 دقیقه 80 درصد از ظرفیت کامل باتری‌های این شاسی‌بلند برقی را شارژ کنید. جالب است بدانید نیروی موتور برقی iX xDrive50 به‌کمک گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک به‌تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود و همان‌طور که از نام خودرو پیداست، این شاسی‌بلند به‌سیستم xDrive ب‌ام‌و مجهز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =