کد خبر: 242205
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

راهنمای خرید بهترین جی پی اس خودرو

استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا GPS سابقه‌ای طولانی در امر ناوبری وسایل نقلیه دارد؛ اختراع این سیستم به دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می‌گردد. با ظهور فناوری GPS و فراگیر شدن استفاده از آن، تجهیزات مختلفی بر پایه این فناوری به وجود آمدند، جی‌پی‌اس خودرو (یا همان ردیاب خودرو) یکی از این تجهیزات است. خرید ردیاب خودرو در دنیای امروزی امری ضروری به نظر می‌رسد، زیرا با استفاده از ردیاب خودرو شما به موقعیت مکانی خودروی خود دسترسی خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربردهای ردیاب خودرو، انواع مدل‌ها و همچنین نحوه انتخاب و خرید یک جی‌پی‌اس خودروی مناسب آشنا کنیم.

راهنمای خرید بهترین جی پی اس خودرو

تصویری از یک دستگاه جی پی اس خودرو

آشنایی کلی با فناوری جی‌پی‌اس

GPS مخفف عبارات Global Potitioning System می باشد و یک نوع سیستم ناوبری ماهواره‌ای است که در سال ۱۹۷۸ توسط ارتش آمریکا توسعه داده شده است. سیستم GPS از ۳۱ ماهواره تشکیل شده که در فاصله ۲۱ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار دارند و در طول شبانه‌روز در حال چرخش به دور زمین هستند و سیگنال‌هایی را به زمین ارسال می کنند.

ردیاب خودرو دستگاه کوچکی است که روی ماشین شما نصب می شود و با استفاده از ماهواره‌های GPS موقعیت مکانی خودروی شما را مشخص می‌کند. نحوه عملکرد دستگاه ردیاب خودرو به این صورت است که سیگنال‌های ارسالی توسط ماهواره‌های GPS به سمت زمین را دریافت می‌کند و توسط آن‌ها موقعیت خودروی شما را مشخص می‌کند. دستگاه ردیاب برای اینکه دقت بالاتری داشته باشد به صورت همزمان از چند ماهواره استفاده می‌کند.

با استفاده از جی‌پی‌اس خودرو می‌توانید مکان دقیق ماشین خود را به دست بیاورید. امروزه جی‌پی‌اس ماشین در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند.

انواع ردیاب خودرو

ردیاب‌های خودرو را می‌توان به سه مدل اصلی تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این مدل‌ها دارای کاربرد و ویژگی‌های‌ خاص خود هستند. آشنایی با مدل‌های مختلف جی‌پی‌اس خودرو می‌تواند بهترین راه‌حل برای انتخاب یک جی‌پی‌اس مناسب باشد.

راهنمای خرید بهترین جی پی اس خودرو

انواع ردیاب خودرو

به‌طورکلی جی‌پی‌اس را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • جی‌پی‌اس‌های سیمی: ‌ این ردیاب‌ها به‌صورت مستقیم با سیم به برق خودرو متصل می‌شوند. معمولا این مدل‌ها دارای ورودی و خروجی‌های آنالوگ و دیجیتال هستند، به همین دلیل می‌توانند به سنسورهای مختلف خودرو مانند سنسور درب یا سنسور سوخت خودرو متصل شوند. همچنین می‌شود آن‌ها را در هر قسمتی از خودرو به سادگی نصب و مخفی کرد. برای خاموش کردن خودرو از راه دور نیز، باید از ردیاب سیمی استفاده کرد.
  • جی‌پی‌اس‌های OBD-II: این مدل از دستگاه‌های ردیاب، مستقیم به درگاه OBD-II خودرو که همان درگاه دیاگ هست متصل می‌شوند. نصب بسیار ساده‌ای دارند و تنها کافی است آن‌ها را به درگاه دیاگ وصل کرد. یکی از ضعف‌های این مدل این است که امکان مخفی کردن آن‌ وجود ندارد.
  • جی‌پی‌اس‌های آهنربایی: ‌این مدل از ردیاب‌ها به‌وسیله یک آّهنربای قوی به بدنه خودرو متصل می‌شوند. برق مورد نیاز آن‌ها توسط باتری تامین می‌شود، به همین دلیل نیاز است که هر چند روز یکبار آن‌ها را از خودرو جدا کرده و پس از شارژ کردن، مجدد به خودرو متصل کرد. خاصیت مغناطیسی آهنربا می تواند روی سیگنال های ماهواره های GPS اثرگذار باشد و همچنین آهنربا می‌تواند در شرایط سرما و یا گرمای شدید تحت تاثیر قرار بگیرد. به همین دلیل می‌شود گفت ردیاب آهنربایی انتخاب مناسبی نیست. این مدل از ردیاب در بیشتر مواقع برای ردیابی افراد بدون اطلاع آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزیت خاصی ندارد.

کاربردهای جی‌پی‌اس خودرو

در بخش‌های قبل سعی کردیم در مورد نحوه کار فناوری جی‌پی‌اس و همچنین مدل‌های مختلف جی‌پی‌اس خودرو صحبت کنیم؛ اما شاید پرسش اصلی بسیاری از کاربران این باشد که کاربردهای اصلی ردیاب خودرو چیست و چرا باید نسبت به خریدن جی‌پی‌اس خودرو اقدام کرد؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است کاربردهای اصلی این محصول جذاب را با هم بررسی کنیم.

  • مشاهده موقعیت مکانی خودرو

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد دستگاه ردیاب، تشخیص موقعیت دقیق خودرو به‌وسیله ماهواره‌های مختلف است. بعد از نصب جی‌پی‌اس خودرو، شما می‌توانید از موقعیت مکانی خودروی خود اطلاع داشته باشید و موقعیت مکانی خودروی خود را روی نقشه مشاهده کنید.

راهنمای خرید بهترین جی پی اس خودرو

مشاهده موقعیت مکانی خودرو توسط ردیاب روی نقشه

  • افزایش امنیت خودرو

با توجه به دسترسی داشتن به موقعیت مکانی لحظه‌ای خودرو، در صورت بروز هرگونه اتفاق مانند سرقت خودرو، شما شانس بیشتری برای پیدا کردن خودروی خود خواهید داشت؛ به همین دلیل استفاده از ردیاب خودرو یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش امنیت خودروی شما می‌باشد. شما می‌توانید خودروی خود را در شرایط خاص از راه دور خاموش کنید و همچنین دستگاه جی‌پی‌اس خودرو می‌تواند در شرایطی مانند سرقت خودرو با جرثقیل به شما هشدار دهد.

  • مشاهده سرعت حرکت خودرو

در سامانه ردیابی خودرو که برای مدیریت ردیاب خود از آن استفاده می‌کنید، شما می‌توانید سرعت حرکت خودروی خود را مشاهده کنید و همچنین به تاریخچه حرکت خودرو دسترسی داشته باشید. مشاهده کنید که خودروی شما در هر تاریخی از چه مسیرهایی و با چه سرعتی عبور کرده است؟

  • استفاده از حصار جغرافیایی (Geofence)

با استفاده از قابلیت جئوفنس یا همان حصار جغرافیایی، شما می‌توانید محدوده‌هایی را روی نقشه مشخص کنید و در صورتی که خودروی شما به این محدوده‌ها وارد یا خارج شد، مطلع شوید. استفاده از جئوفنس تا حد زیادی می‌تواند امنیت خودروی شما را افزایش دهد. شما حتی می توانید مشخص کنید اگر ورود و خروج تنها در ساعات خاصی اتفاق افتاد شما مطلع شوید.

راهنمای خرید بهترین جی پی اس خودرو

تعریف محدوده روی نقشه توسط حصار جغرافیایی

چگونه از ردیاب خودرو استفاده کنیم؟

استفاده از ردیاب GPS بر روی خودرو مراحل پیچیده‌ای ندارد و شما خیلی سریع می‌توانید آن را نصب و شروع به استفاده کنید. پس از تهیه دستگاه مورد نظر باید نسبت به خرید یک عدد سیم‌کارت برای GPS اقدام کنید و آن را داخل ردیاب قرار دهید.

ردیاب با اینترنت سیم کارت، موقعیت را به سامانه ردیابی خودرو ارسال می‌کند. همچنین در بعضی مواقع خاص شما می‌توانید دستوراتی را توسط پیامک نیز به ردیاب ارسال کنید. سامانه ردیابی نرم افزاری است که برای مدیریت ردیاب استفاده می‌شود. نوع نصب سیستم جی‌پی‌اس باتوجه‌به محصول انتخابی شما متفاوت خواهد بود.

قیمت ردیاب خودرو

قیمت ردیاب خودرو به نوع ردیاب، امکانات آن و همچنین برند تولیدکننده آن بستگی دارد. بهتر است هنگام خرید جی‌پی‌اس خودرو به‌جای هزینه، ‌ اولویت خود را انتخاب یک محصول باکیفیت قرار دهید. با انتخاب یک محصول اطمینان بیشتری از کارکرد صحیح محصول خواهید داشت. ما در ادامه نکات مهمی را که باید هنگام خرید یک دستگاه ردیاب برای ماشینتان در نظر بگیرید به شما توضیح می‌دهیم.

مهم‌ترین نکات قبل از خرید جی‌پی‌اس ماشین

برای اینکه انتخاب مناسبی برای خرید ردیاب داشته باشید، بهتر است چند نکته را در نظر بگیرید:

  • دستگاه ردیابی را تهیه کنید که مجهز به باتری باشد، در این صورت اگر به هر دلیلی برق خودروی شما قطع شود، دستگاه می‌تواند تا چند ساعت موقعیت مکانی خودرو را به شما اعلام کند، این ویژگی در شرایط خاص مانند سرقت خودرو، بسیار حائز اهمیت است.
  • داشتن حافظه داخلی و قابلیت ردیابی آفلاین یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید. اگر ردیابی که خریداری می‌کنید حافظه داخلی نداشته باشد، در صورت عبور شما از محدوده‌ای که اینترنت وجود ندارد، شما به گزارشات عبور خودرو از آن مناطق دسترسی نخواهید داشت و این یک ضعف بزرگ حساب می‌شود.
  • کوچک باشد تا به راحتی بشود آن را در هر قسمتی از خودرو نصب و مخفی کرد. دستگاه ردیاب که از آن برای افزایش امنیت ماشینتان استفاده می‌کنید باید در جایی به دور از چشم همه نصب شود و به سادگی قابل پیدا کردن نباشد.
  • حداقل امکان متصل شدن به یک الی دو سنسور را داشته باشد، برای شرایطی مانند خاموش کردن خودرو از راه دور شما نیاز به متصل کردن یک سنسور از ردیاب به یک رله قطع کن خواهید داشت.
  • شتاب‌سنج داشته باشد تا بتواند مواردی مانند سرقت خودرو با جرثقیل را تشخیص دهد.
  • قابلیت بلوتوث نیز در ردیاب مهم است. این قابلیت به شما کمک می‌کند بتوانید دستگاه‌های جانبی را به آن متصل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد راهنمایی خرید بهترین جی‌پی‌اس ماشین اطاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم، همان‌طور که مشاهده کردید، جی‌پی‌اس یا ردیاب خودرو از جمله ابزارهای ضروری است که نقش بسیار مهمی نیز در افزایش امنیت خودروی شما دارد. دستگاه‌های ردیاب کاربردهای متنوعی دارند که باعث شده‌ است در سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان استفاده از این دستگاه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =