اتوبوس‌های فرسوده

طی حدود ۱۲ سال گذشته گامی در زمینه نوسازی اتوبوسرانی کشور برداشته نشده با آن که بارها اعلام شده است که بیش‌از ۸۰درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند که استفاده از آن‌ها هزینه‌های هنگفتی را به دولت تحمیل می‌کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،لزوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در سنوات اخیر بیش از همیشه مورد اهمیت قرار گرفته است. گرچه روند اجرای طرح‌های نوسازی و حتی بازسازی طی سال‌های اخیر به شدت کند بوده است، اما به‌نظر می‌رسد در سال جاری اتفاق نظری بر نوسازی ناوگان مسافری به ویژه بخش اتوبوسرانی وجود دارد و اکثر مسئولان و دستگاه‌های ذیربط تا امروز برنامه‌های متنوعی را برای رهایی از ناوگان فرسوده کشور در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که طی حدود ۱۲ سال گذشته گامی در زمینه نوسازی اتوبوسرانی کشور برداشته نشده با آن که بارها اعلام شده است که بیش‌از ۸۰درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند که استفاده از آن‌ها هزینه‌های هنگفتی را به دولت تحمیل می‌کند.

فرسودگی ۸۰درصدی اتوبوسرانی کشور
باتوجه به آن‌که طی یک‌دهه گذشته اقدام مناسبی برای نوسازی این ناوگان اتفاق نیفتاده، هر گامی برای خروج فرسوده‌ها از ناوگان می‌تواند شروع مناسبی برای توسعه اتوبوسرانی کشور باشد. ابعاد فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی کشور به اندازه‌ای گسترش یافته که پای وزارت کشور را هم به این ماجرا باز کرده است. پیش از این وزارت کشور با اشاره به فرسودگی ۸۰درصدی اتوبوس‌ها و افزایش مصرف سوخت اعلام کرده بود که طی قراردادی ۸ تا ۱۰هزار تامین خواهد که قرارداد حدود ۵هزار دستگاه اتوبوس منعقد و تکمیل شده است. بنابراعلام این وزارتخانه، سهم حمل‌ونقل عمومی در کشور ۳۳درصد است که باید به ۴۵درصد افرایش یابد. حدود ۱۲هزار دستگاه ون نیز در کشور وجود دارد که کل آن فرسوده است و بالای ۱۳سال عمر دارند. برای نوسازی ۵ هزار دستگاه قرارداد منعقد شده است.
همچنین حدود ۹۰درصد مینی‌بوس‌ها فرسوده هستند. از این میان، برنامه نوسازی ۸هزار دستگاه اتوبوس و ۵هزار دستگاه مینی‌بوس در دستور اجرایی قرار گرفته است.

نوسازی ۱۴۰۰دستگاه اتوبوس تا پایان سال جاری
ازسوی‌دیگر به‌نظر می‌رسد نوسازی اتوبوسرانی توانسته است در نخستین گام‌های خود به‌ویژه در کلانشهر تهران موفق باشد. ازجمله آن‌که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور وعده داده است تا پایان سال جاری ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و بهسازی شود.
بهرام نکاحی در این خصوص بیان کرده است: «تمامی ۵۵۰ دستگاه اتوبوسی که قول داده بودیم، به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تزریق شد و فاز دوم این کار دی‌ماه انجام می‌شود و تمام ظرفیت را در نظر گرفتیم.» وی همچنین به نقل از وزارت کشور اعلام کرده که این وزارتخانه وعده تحویل ۲۵۰دستگاه اتوبوس را به این شهرداری داده است.

نوسازی بدون تولیدکنندگان داخلی امکان‌پذیر نیست
بدیهی است نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور در شرایط فعلی، بدون همکاری خودروسازان و توسعه فعالیت‌های آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین منظور سال گذشته شاهد آن بودیم که ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگترین تجاری‌سازان کشور بعد از 10 سال فعالیت خود را در زمینه تولید اتوبوس از سر گرفت و توانست قراردادهایی را به منظور تولید و تامین بخشی از نیاز این ناوگان به اتوبوس‌های تازه‌نفس منعقد کند. از سوی دیگر، تولیدکنندگانی ازجمله اِسنا و عقاب‌افشان نیز در این دوره دست از فعالیت برنداشته و گام های موثری را در تامین نیاز ناوگان برداشته‌اند. اِسنا شهریورماه سال جاری 100دستگاه اتوبوس را به ناوگان تبریز تحویل داد و قرار شد 900 دستگاه دیگر نیز برای حمل‌ونقل عمومی تامین کند. همچنین ایران‌خودرودیزل نیز متعهد شده است طی قراردادی 18ماهه ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید و به وزارت کشور تحویل دهد.

تاثیر نوسازی حمل‌ونقل عمومی بر مصرف سوخت

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نقش این خودروها در آلایندگی و مصرف سوخت مشخص می‌شود. به‌گفته یکی از نمایندگان مجلس، چنان‌چه بتوان هر چه سریع‌تر ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور را نوسازی کرد، شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود. نماینده بوئین‌زهرا در این زمینه اعلام کرده است با نوسازی حمل‌ونقل عمومی می‌توانیم در زمینه صادرات بنزین و گازوئیل اقدام کنیم و ارزآوری مناسبی را رقم بزنیم. در مقابل اگر اسقاط خودرو صورت نگیرد، نیروی محرکه تولید ایجاد نمی‌شود و چرخه تولید از کار می‌افتد.
این نماینده مجلس با بیان این‌که با خروج خودروهای فرسوده از گردونه حمل‌ونقل اشتغال‌زایی تقویت می‌شود، بیان کرد: «طبق اصلاحات صورت‌گرفته، یک‌چهارم خودروهای تولیدی در کشور باید اسقاط خودرو فرسوده صورت گیرد. همچنین تاکسی‌ها و اتوبوس‌های عمومی باید از تسهیلات خرید خودرو جدید در صورت اسقاط بهره‌مند شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =