استاندارد ایمنی عابر پیاده

رویداد فناورانه «خودروهای آینده 2» با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو، شرکت ایرانسل، معاونت عملی و فناوری ریاست‌جمهوری و چند شرکت دانش‌بنیان در حوزه الکترونیک و خودرو در مرکز تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی سایپا آغاز به کار کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،رویداد فناورانه «خودروهای آینده 2» با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو، شرکت ایرانسل، معاونت عملی و فناوری ریاست‌جمهوری و چند شرکت دانش‌بنیان در حوزه الکترونیک و خودرو در مرکز تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی سایپا آغاز به کار کرد. در این رویداد محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مهدی خطیبی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و همچنین سیدشاهین عذبی؛ مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و بسیاری از مدیران و رؤسای صنایع و تشکل‌های حوزه خودرو و قطعه‌سازی کشور حضور داشتند و تفاهم‌نامه‌های بسیاری در راستای توسعه خودروهای متصل، خودروهای برقی و فناوری‌های نوین در حوزه صنعت خودرو به امضا رسید. تغییر رویکرد صنعت جهانی خودرو به خودروهای برقی و همچنین فناوری‌های جدید مانند خودروهای خودران و... از دلایل اصلی برگزاری این رویداد فناورانه است. در این رویداد دوروزه پنل‌های تخصصی بسیاری برگزار خواهد شد. گفتنی است؛ در این رویداد، مدیرعامل مرکز تحقیقات و توسعه سایپا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان انرژی اتمی، از انجام آزمایش فناوری پیل سوختی روی خودروهای داخلی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد آینده خودروهای داخلی به این فناوری و همچنین خودروهای هیبرید و برقی متصل خواهد شد. همچنین در جریان برگزاری این رویداد،‌ تفاهم‌نامه مشترک دو خودروساز بزرگ کشور با موضوع توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تست و آزمون خودرو میان گروه صنعتی ایران‌خودرو، ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت‌های ایتراک و بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به امضا رسید.

فناوری پیل‌سوختی و هیبرید؛ آینده خودروهای کشور خواهد بود-شاهین عذبی، مدیرعامل مرکز تحقیقات و توسعه سایپا
علت و فلسفه اصلی این رویداد در سالی که دانش‌بنیان نامیده شده، این است که می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌های کشور برای انجام پروژه‌های آینده‌نگرانه استفاده کنیم. درهای مرکز تحقیقات به روی همه مهندسان و شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند آینده و خودروهای آینده را رقم بزند و فکر جدیدی برای آینده داشته باشد، باز است. برای پیشرفت به غیر از خودمان نمی‌توانیم به کسی تکیه کنیم. بنابراین اگر نخواهیم از امکانات استفاده نکنیم، خیلی کند به پیش خواهیم رفت. این رویداد چهار محور را برای خود انتخاب کرده است. به‌عنوان فلسفه‌ای که همه شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند حول این چهارمحور منسجم و متمرکز شوند. یک محور بحث خودروهای برقی و هیبرید است. مورد دیگر بحث خودروهای ADAS است.
موضوع دیگر بحث خودروهای متصل است. محور آخر هم بحث هم‌افزایی تمام شرکت‌هایی است که در کار تست و ارزیابی خودرو هستند. بنابراین از همه شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضا کردیم به ما کمک کنند. در این رویداد50 شرکت حضور دارند. ۲۹غرفه در مرکز تحقیقات سایپا ایجاد شده است و ۲۲ نشست تخصصی برگزار خواهد شد. همچنین ۲۵۰ فرد حقیقی و حقوقی در این رویداد پذیرفته شده‌اند. امیدواریم بحث‌هایی که درخصوص خودروهای هیبرید و برقی انجام می‌شود، راهگشای ما باشد. شرکت سایپا در بحث خودروهای هیبرید چندپروژه را برای خود تعریف کرده است و عمیقا اعتقاد داریم با توجه به شرایطی که در کشور به لحاظ غنی بودن منابع نفت و گاز وجود دارد، شاید هیبرید نزدیک‌ترین راه برای خودروهای آینده ما باشد. البته در درازمدت خودروهای برقی هم طبیعتا نیاز کشور خواهد بود. یک نکته دیگر هم این است که فناوری پیل‌سوختی هم می‌تواند یک راه‌حل برای آینده صنعت خودرو کشور باشد. با توجه به منابع نفت و گاز در کشور کمتر به فناوری پیل سوختی پرداخته شده است. اما با توجه به توافقی که هفته آینده با سازمان انرژی اتمی منعقد می‌شود، برای اولین‌بار می‌توانیم فناوری پیل سوختی را روی خودروهایمان بیاوریم و این فناوری را آزمایش کنیم. درحال‌حاضر پروژه مشترکی بین ب‌ام‌و و تویوتا در حال اجراست که منحصرا بر فناوری پیل سوختی تاکید دارد. از این حیث، فکر می‌کنم فناوری پیل‌سوختی و هیبرید بهترین راه برای آینده خودروهای ما باشد. امیدواریم تمام واحدهای مهندسی کشور، خودروسازی‌های ما را برای انجام این کار کمک کند.

در دهه آینده با همه خودروهای فعلی خداحافظی می‌کنیم-منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت

در زمینه فناوری‌های جدید خودرو، پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده با خودروهای فعلی خداحافظی کنیم. در این زمینه مطالعاتی از سال‌های گذشته آغاز و عمده کارها بر دوش شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده شده است و در همین پیوند از توان خارجی‌ها نیز استفاده شد. در جمع‌بندی مطالعات انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است به سمت برقی‌سازی برویم، باید اتوبوس‌های کاملا برقی تولید کنیم. در موضوع موتورسیکلت‌های برقی نیز پروژه سوآپ که طی آن باتری موتورها در مراکز پیش‌بینی شده تعویض خواهند شد، پیش‌بینی شد. بر همین اساس، رفتن به برقی‌شدن در حوزه خودروهای کوچک و هیبرید شدن در خودروهای متصل، از دیگر نتایج این تحقیق بود. برای اجرایی‌کردن این راهبرد چند پروژه تعریف شد که یکی از آن‌ها تولید پلت‌فرم برقی بود؛ امروز براساس همین پلت‌فرم، خودرو برقی تارا تولید شد. در موضوع باتری‌ها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، مقرر شد قطب مربوطه به نمایندگی از کل توانمندی‌های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد. در موضوع فناوری‌های کلیدی خودرو نیز مقرر شد تا دانشگاه شریف به عنوان قطب این کار باشد. درخصوص خودروهای برقی و الکتریکی با دو چالش نرم‌افزارهای پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه‌سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه هستیم. باتوجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز کرده‌ایم، برای خودروهای برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان Tier1 (رده یک) الکترونیکی بپردازیم. خودرو برقی یک فرصت است تا از نیروهای نخبه دانشگاهی استفاده کنیم؛ موضوعی که بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را در سال‌های گذشته تشکیل داده است.

اولویت اصلی سایپا تولید خودروهای تجاری برقی است-محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا

تمرکز و اولویت نخست این گروه خودروسازی در خودروهای برقی و آینده روی خودروهای کار نظیر اتوبوس شهری و درون شهری است. اولویت دوم سایپا پروژه‌ای است که در مرکز تحقیقات این گروه خودروسازی آغاز شده است تا در آینده خودروهای برقی را بدون وابستگی به لیتیوم تولید کند. این گروه خودروسازی موتورسیکلتی برقی طراحی کرده که خودشارژ بوده و از باتری لیتیومی برخوردار نیست. اگر این پروژه به به سرانجام برسد، ۸۰درصد راندمان موتورسیکلت از طریق خود آن تامین خواهد شد. در زمینه خودروهای هیبرید از چهارماه پیش همکاری خوبی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز شده و امید می‌رود در سال آینده نخستین خودرو شاهین هیبرید عرضه شود. طراحی سیستم ناوبری ملی خودرو یکی دیگر از اقداماتی است که گروه خودروسازی سایپا انجام داده، این اقدام بزرگی است که می‌تواند جی‌پی‌اس خودروها را بسیار کاربردی‌تر از گذشته کند. این سیستم ناوبری با سیستم‌های مخابراتی کار می‌کند که می‌تواند در موضوع سرقت از وسیله نقلیه و ردیابی خودروها بسیار اثرگذار باشد؛ این در حالی است که سیستم های ناوبری خودرو در جهان با سیستم‌های ماهواره‌ای کار می‌کند. با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحاد استراتژیک بین ایران‌خودرو و سایپا شکل گرفته است تا شاهد تولید خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و همچنین تحویل کار در زمان مطلوب باشیم. 70درصد مشکلات خودروهای داخلی ناشی‌از طراحی قطعات و ۳۰درصد دیگر مشکلات مربوط به فرآیند تولید و خدمات است و اینجاست که باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی قطعات استفاده کنیم. درحال‌حاضر تولید روزانه شرکت‌ سایپا بین یک‌هزار و ۸۵۰ تا یک‌هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو است. این روند در آینده رشد چشم‌گیری خواهد داشت. چراکه خط موتورسازی جدید سایپا بهمن‌ماه امسال راه‌اندازی می‌شود که قابلیت ساخت روزانه ۷۰۰ موتور نسل جدید ام‌۱۶ را دارد. خبر خوب بعدی بومی‌سازی تست ایمنی برخورد با عابرپیاده است که مرکز داخلی آن را تا سه‌ماه دیگر راه‌اندازی می‌کنیم و این مرکز پذیرای محصولات خودروسازان دیگر نیز برای انجام تست استاندارد محافظت از عابرپیاده خواهد بود. بدین‌ترتیب دیگر نیازی به ارسال خودروهای داخلی به مراکز خارجی برای برگزاری این آزمون وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =