کد خبر: 242547
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « مدل‌های نوین کسب‌وکار » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت:

چرا گفته می‌شود امروزه خودروساز تراز اولی همچون «بنز» بیش از آن‌که به فکر رقابت با همتایان خود مانند «ب‌ام‌و» باشد، شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس هم‌سفری آنلاین نظیر «اوبر» را رقیب فردای خود می‌داند؟ امروزه خدمات اشتراک خودرو از «تجربه یکپارچه درخواست تا پرداخت» فراتر رفته است.

در فاز پیشین، این خدمات محدود به استفاده از تلفن همراه هوشمند به منظور سفارش خودرو برای عزیمت به یک مقصد خاص و اطلاع از هزینه سفر، مشخصات راننده و وسیله نقلیه و ردیابی آن در حین حرکت و درنهایت پرداخت هزینه و اعلام اختیاری بازخورد شما از کیفیت خدمات دریافتی بود. اما اکنون بحث بر سر این است که چرا به‌جای تصاحب یک خودرو، صاحب یک سرویس نباشیم تا به‌جای محدود شدن دسترسی ما به یک خودرو، به یک ناوگان کامل از خودروهای مختلف براساس نیاز خود دسترسی پیدا کنیم.

شرکت‌های خودروساز اکنون با جدیت به دنبال این مدل‌های کسب‌وکار هستند. به‌عنوان مثال، آئودی در بسته خدماتی خود انواعی از خودرو را در نظر گرفته است و از مشتری می‌پرسد: «آیا برای آخر هفته به یک کوپه احتیاج دارید؟ خودرو مورد نیاز خود را در برنامه تغییر دهید تا شرکت آئودی آن را برای شما عوض کند!» از سوی دیگر، پیشرفت در هوش مصنوعی، انرژی پاک و سایر فناوری‌ها می‌تواند ایمنی رانندگان و عابران پیاده را بهبود بخشد و ظرفیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی و خدمات اشتراک خودرو را بالا ببرد.

این تغییرات می‌توانند به کاهش ازدحام و آلودگی، رفت‌وآمد سریع‌تر و ارزان‌تر و حفظ سلامتی شهروندان بینجامند.اما دستاورد انقلاب چهارم صنعتی تنها مشتری‌مداری نیست و برندگان آن هم صرفا مصرف‌کنندگان نیستند. زیرا با «تبدیل کل فرایند تولید از حالت آنالوگ به دیجیتال» و «جایگزینی تولید غیرمتمرکز با شیوه سنتی یا همان تولید متمرکز» که از ویژگی‌های کلیدی این تحول محسوب می‌شود، هزینه ‎های تولید نیز کاهش می‌یابد.

خروجی مدل‌های نوین کسب‌وکار، از یک‌سو محصولات خلاقانه و سرویس‌های جدید و از سوی دیگر تحقق سیستم‌های تولید خودکنترل‎گر با استفاده از فناوری ربات‌ها و سنسورها و بهره‌گیری از اینترنت است. در یک سیستم تولید سایبری، سفارش‌ها نیز در سراسر زنجیره ارزش‌ قادر به هدایت و کنترل خود هستند.

پیوند صنعت خودرو با فناوری‌های دیجیتال و اتوماسیون هوشمند، باعث تولد خودروهایی شد که بی‌نیاز از راننده هستند. در همین راستا، شرکتی همچون گوگل با ایجاد تغییرات ساختاری در خود، شرکتی را به نام آلفابت راه‌اندازی کرد که یکی از پروژه‌های آن خودروهای خودران است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ حدود ۹۰درصد خودروهای جهان به یکی از سطوح یک تا پنج خودران مجهز شوند.

با در نظر گرفتن همین مراتب، خودروسازان و زنجیره تامین قطعات به‌سرعت درحال پیاده ‎سازی و اجرای الزامات حکمرانی شرکتی ۴.۰ هستند که شامل تمرکز بر کاربرد عملی تولید داده‌محور، رایزنی با تولیدکنندگان اصلی و تامین‌کنندگان قطعات و مطالعه موردی در فرایند تولید خودرو است. اما همان‌طور که گفته شد، نسل جدید نظریات مدیریتی یعنی الزامات حکمرانی شرکتی ۴.۰ نیازمند نسل جدیدی از مدیران است که بتوانند سازمان‌ها و شرکت‌ها را در انقلاب چهارم صنعتی هدایت کنند؛ مدیرانی که آگاه به فناوری و شگردهای مدیریت استعدادهای فناورانه باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

آخرین اخبار