کد خبر: 242755
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
بورس

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله امروز (چهارشنبه ۰۲ آذرماه ۱۴۰۱ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « عرضه خودرو در بورس کالا » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

براساس وعده‌های دولت مبنی‌بر کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری، آمارها نشان می‌دهند روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا درحال افزایش است تا با حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، سود حاصل از تولید به خودروساز و سهامدار برسد.

آمارهای بورس کالا نیز حاکی از آن است که از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون بیش‌از ۵ هزار دستگاه خودرو روی تابلو معاملات رفته است. فروش این تعداد خودرو در بورس کالا (که قیمت کالاها در آن براساس نظام عرضه و تقاضا کشف می‌شود)، یک سیگنال مهم را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره می‌کند و آن؛ این‌که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان بازیگر اصلی در زیان‌دهی سود شرکت‌های تولیدی، می‌تواند اثرات مثبتی در بازار داشته باشد.

در همین زمینه، در روزهای گذشته نیز استقبال خوبی از عرضه پژو ۲۰۷ تولیدی ایران‌خودرو در بورس کالا صورت گرفت (البته با قیمتی کمتر از نرخ بازار). به‌گفته کارشناسان، اطمینان خریداران از برنامه عرضه منظم در بورس کالا؛ می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به تعادل بازار خودرو کمک کند.

در صورت تداوم این شیوه عرضه، مشخص می‌شود در سازوکار بازار سرمایه، خبری از شانس و قرعه‌کشی نیست بلکه رقابت و شفافیت در این بازار حرف اول را می‌زند.

هرچند برخی کارشناسان معتقدند سیاست درست و بهینه فروش خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا نیست و دولت باید با حذف قیمت‌گذاری دستوری اجازه دهد محصولات خارجی نیز بدون توجه به حجم موتور و تا سقف قیمتی ۵۰هزار دلاری وارد کشور شوند تا این بازار آشفته به تعادل برسد. اما اگر همین سیاست عرضه خودروها در بورس هم به درستی انجام شود، می‌تواند از فشار روزافزونی که بر مصرف‌کنندگان و فعالان این عرصه وارد می‌شود، تا حدود زیادی بکاهد.

هرچند چند روز قبل، محصولات یک شرکت خودروسازی در بورس کالا عرضه شد که به‌دلیل کف قیمتی بسیار بالا، این خودروها موفق به فروش جامع نشدند و تنها بخشی از این محصولات به فروش رفت. ضمن اینکه محصولات فروخته‌شده هم با قیمت کف به فروش رسیدند.

این موضوع معنای روشنی دارد که این است؛ برخی مسئولان حتی از بورس کالا هم برای گرانفروشی استفاده می‌کنند!

بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه معتقدند اگر جلوی رقابتی شدن عرضه خودرو در بخش خودروهای داخلی گرفته نشود، واردات خودرو آزاد شود و به خودروسازان داخلی هم اجازه داده شود تولید و عرضه را افزایش دهند، بازار خودرو می‌تواند پس از سال‌ها تحمل فشار و سرگردانی، تا حدی به آرامش برسد. این در حالی است که بازار سوءاستفاده دلال‌ها از طرح‌های جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو فرسوده در قرعه‌کشی‌های انجام‌شده، بسیار داغ است و هر روز شاهد خریدوفروش کارت‌ملی مادران حائزشرایط طرح جوانی جمعیت و کارت خودرو و شماره VIN خودروهای فرسوده هستیم.

بساطی که ایکاش با تدبیر مسئولان هر چه زودتر جمع شود و مصرف‌کننده‌های واقعی در این بازار آشفته بتوانند با خیال راحت و با قیمت مناسب خودرو موردنیازشان را تهیه کنند و به خانه ببرند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Nimrokh IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    2 0
    تو همین عرضه بورس هم باز دلال خرید میزنه چون آدم با محاسبه سر انگشتی متوجه میشه که قیمت نهایی برای خریدار بورس اختلاف خیلی کمی از بازار آزاد داره و مصرف کننده شخصی بره از بازار نقد بخره سوار بشه منطقی تر هست تا ۱ ماه صبر بکنه تا ماشین رو تحویل بدن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =