از آنجاکه فرمول‌یک شما را مجبور می‌کند خلاقیت‌های جدیدی را به‌کار بگیرید، فرآیند طراحی نیز باعث می‌شود لاستیک‌های کارآیی همچون پیرلی پی‌زیرو تولید شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با گذشت زمان خودروسازان تجربه بیشتری در زمینه مدل‌سازی و محاسبات رایانه‌ای به‌دست می‌آورند که البته این امر باعث کاهش خطاهای دنیای واقعی خواهد شد. همین موضوع درباره محصولات پیرلی نیز صدق می‌کند. از آنجاکه فرمول‌یک شما را مجبور می‌کند خلاقیت‌های جدیدی را به‌کار بگیرید، فرآیند طراحی نیز باعث می‌شود لاستیک‌های کارآیی همچون پیرلی پی‌زیرو تولید شوند. زمانی‌که از ماریو ایزولا درباره تکنولوژی و ویژگی‌ که به‌صورت مستقیم از لاستیک خودروهای فرمول‌یک به لاستیک‌های جاده‌ای راه یافته است، پرسیده شد او به فضای بید (bead) یا طوقه اشاره کرد. «bead» درواقع بخشی از لاستیک است که با رینگ تماس پیدا کرده و آب‌بندی بین لاستیک و رینگ را حفظ می‌کند. ماریو ایزولا، مدیر بخش موتور اسپرت پیرلی می‌گوید: «این فضا در لاستیک پی‌زیرو همان ژئومتری را دارد که در فرمول‌یک می‌بینیم. واضح است که گشتاور در فرمول یک بسیار زیاد بوده و شما باید مطمئن شوید هیچ‌گونه پیچش رینگی بین لاستیک و خود رینگ وجود ندارد؛ بنابراین یافتن ژئومتری درست این بخش از لاستیک بسیار مهم است.»
اگر در شگفت هستید که چرا طوقه برای تایری همچون پی‌زیرو بسیار مهم است باید به نکاتی که ایزولا می‌گوید؛ دقت کنید: «مشکل تنها به عملکرد مربوط نمی‌شود زیرا واضح است اگر لاستیک بلغزد کارایی را از دست خواهید داد اما اگر لاستیک توازن نداشته باشد لرزش‌های زیادی تولید خواهد شد و به‌همین خاطر یافتن راه‌حل مناسب برای این موضوع اهمیت زیادی دارد. به همین‌دلیل تحلیل‌های اساسی زیادی را روی شکل‌های گوناگون bead و ژئومتری‌های مختلف انجام می‌دهیم و با یافتن گزینه بهینه از آن برای تمام لاستیک‌ها استفاده می‌کنیم.» جدای از این مورد، فرمول‌یک به پیرلی کمک کرده تا خلاقیت‌هایی را در زمینه فرایند تولید برخی لاستیک‌های جاده‌ای به‌کار گیرد. برای مثال می‌توان به لاستیک پی‌زیرو تروفئو R اشاره کرد که از نوع لاستیک تابستانی پیست‌محور بوده و با استفاده از همان فرآیند تولید و در همان خط تولید لاستیک‌های فرمول یک تولید می‌شود. ایزولا می‌گوید: «در واقع ما فرآیند تولید جدیدی را برای فرمول‌یک استفاده می‌کنیم و این فرآیند در تولید لاستیک‌های فوق پرفورمنس جاده‌ای نیز به‌کار می‌رود.» همچنین شاید شما این سوال را داشته باشید که پیرلی تا اینجای فصل چه چیزی از لاستیک‌های جدید ۱۸ اینچی فراگرفته است. ما هم همین سوال را داریم اما متاسفانه نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیقی انجام داد. مدیر این شرکت می‌افزاید: «درحال‌حاضر تخمین زدن این موضوع زود است زیرا اولین سالی است که از لاستیک‌های ۱۸اینچی استفاده می‌شود اما در آینده مهندسان بخش تحقیق و توسعه با مهندسان بخش تحقیق و توسعه لاستیک‌های جاده‌ای در تماس خواهند بود. درواقع تماس این دو بخش با یکدیگر رایج است و ایده‌هایشان را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند.» اما ایزولا به برخی نکات درباره یافته‌های پیرلی از لاستیک‌های امسال فرمول یک اشاره می‌کند: «تا اینجا که از لاستیک‌های ۱۸اینچی استفاده می‌کنیم شاهد بهینه‌سازی برخی پارامترها برای سال آینده هستیم. به همین‌دلیل در حال کار روی این محصول هستیم تا برخی موارد همچون توزیع فشار، دما و تغییر آن را بهینه کنیم زیرا فشار دلتا را از دمای پایین به دمای بالا داریم و تمامی این پروفایل‌ها و مشخصات را می‌توانیم برای لاستیک‌های جاده‌ای به‌کار بگیریم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =