کیت کلاچ

کیت کلاچ مجموعه است که وظیفه مهمی را در خودرو ایفا می‌کند. در این مطلب در مورد اجزای این قطعه و وظیفه هر کدام اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

کیت کلاچ یکی از قطعات مهم و کلیدی خودرو است که سلامت و کارکرد درست آن، باعث عملکرد مناسب خودرو نیز می‌شود. این قطعه گیربکس را از پیشرانه خودرو جدا می‌کند و باعث می‌شود که راننده دنده را به راحتی تعویض کند. آشنایی با این بخش از خودرو و همچنین سایر اجزای مرتبط با آن، برای جلوگیری از آسیب‌ها و هزینه‌های اضافی بسیار مهم خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بخش‌ها، حتما ادامه مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب

کیت کلاچ چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

دیسک و صفحه کلاچ چیست

علائم خرابی دیسک کلاچ

وظیفه بلبرینگ کلاچ چیست

کیت کلاچ چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

در حقیقت کیت کلاچ مجموعه‌ای شامل دیسک و صفحه و بلبرینگ است که به آن کیت کلاچ گفته می‌شود. در مجموع وظیفه این بخش قطع ارتباط بین گیربکس و موتور برای تعویض راحت دنده است. برای آن که با این بخش بیشتر آشنا شوید، باید اجزای آن را به طور جداگانه نیز بشناسید. به همین منظور در ادامه به بررسی و معرفی بخش‌های مختلف کیت کلاچ و همچنین بررسی وظایف هر کدام خواهیم پرداخت.

دیسک و صفحه کلاچ چیست

همانطور که گفته شد کیت کلاچ از دیسک و صفحه و بلبرینگ تشکیل شده‌اند. در ابتدا به بررسی دیسک و صفحه کلاچ می‌پردازیم. صفحه کلاچ موتور چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ این قطعا سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد شکل می‌گیرد. در کل کار مجموعه دیسک و صفحه، فراهم کردن شرایطی برای تعویض دنده است که در آن موتور خودرو خاموش نشود.

وقتی راننده پای خود را روی پدال کلاچ قرار می‌دهد، صفحه کلاچ درگیر خواهد شد. در این حالت نیروی موتور ماشین دیگر به گیربکس نمی‌رسد و حال امکان تعویض دنده وجود دارد. لازم است بدانید که در خودروهای اتوماتیک نیز دقیقا همین ساختار و همین فرآیند وجود دارد و تنها تفاوت نبودن پدال کلاچ است و فرآیند کاملا به شکل اتوماتیک انجام می‌شود. در مجموع وظایف این بخش شامل تعویض کردن دنده‌ها، قطع ارتباط گیربکس و موتور برای جلوگیری از خاموش شدن موتور و وصل کردن مجدد موتور و گیربکس است.

به دلیل آن که این بخش‌ها دائما در حال کار هستند و با حرکت خودرو درگیر می‌شوند، توجه به آن‌ها بسیار مهم است و همچنین با توجه به قیمت بالای این تجهیزات باید سعی کرد از عواملی که باعث کاهش عمر آن‌ها می‌شودن جلوگیری کرد. عدم گرفتن نیم کلاچ طولانی مدت، عدم رها کردن سریع کلاچ و جلوگیری از رانندگی با فشار بالا در سربالایی‌ها از مواردی است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. این ها مواردی است که در بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک در تهران مانند تعمیرکار مورد توجه قرار می گیرند.

علائم خرابی دیسک کلاچ

در ادامه بحث کیت کلاچ باید به علائم خرابی دیسک هم اشاره کنیم. اطلاع داشتن از این علائم می‌تواند از خرابی‌های گسترده و پرهزینه جلوگیری کند و در همان مراحل اولیه امکان تعمیر راحت و کم‌هزینه را فراهم می‌کند.

دیسک کلاچ به دلیل درگیر بودن دائمی ممکن است دچار مشکلاتی شود؛ همچنین عدم رانندگی مناسب و عدم توجه به نکات طلایی حین رانندگی برای جلوگیری از آسیب‌ها نیز باعث آسیب مجموعه کیت و به خصوص دیسک خواهد شد. اما مهم‌ترین علائم خرابی در دیسک کلاچ کدام‌ها هستند؟ در زیر نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم:

  • تلق تلق کردن: این مشکل ممکن است به دلیل وجود آلودگی یا روغن روی دیسک باشد که اجازه سایش هموار را نمی‌دهد. التبه عواملی مانند ترک خوردن و شکستگی نیز باعث این مشکل می‌شوند که باید توسط متخصصان باتجربه تشخیص داده شوند.
  • لیز خوردگی: این نشانه ممکن است نشانگر قدیمی بودن و فرسوده شدن دیسک باشد. در این حالت پوشش دیسک از بین رفته و باعث لغزش خواهد شد.
  • لرزش در کلاچ: لرزیدن و ارتعاش حین بالا آوردن و رها کرن کلاچ هم نشانه دیگری از مشکل در دیسک کلاچ است که باید حتما در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام شود.
  • شنیده شدن صدای جیر جیر: شنیدن هر صدای غیرعادی از خودرو باید جدی گرفته شود. البته هر صدایی نمی‌تواند نشانگر مشکل در کیت کلاچ باشد؛ اما جدی گرفتن آن و بررسی دلیل مشکل بسیار مهم است و باید حتما آن را پیگیری کرد.
  • مشکل در عوض کردن دنده: هر گونه مشکلی در تعویض شدن دنده نیز می‌تواند به عنوان نشانه‌ای جدی از ایراد در دیسک کلاچ تلقی شود و باید حتما نسبت به آن نیز حساسیت بالایی به خرج داد.

وظیفه بلبرینگ کلاچ چیست

بلبرینگ نیز قطعه مهم دیگری در مجموعه کیت کلاچ است که به شکل دایره‌ای بوده و در بین صفحه و دیسک کلاچ قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین وظیفه این بخش کاهش سایش و اصطکاک به کمترین میزان ممکن است. بنابراین روانکاری بلبرینگ اقدام بسیار مهمی است که باید به آن دقت شود.

بلبرینگ دیسک کلاچ را به چرخش در می‌آورد و با فشردن کلاچ عمل چرخش دیسک کلاچ به کمک همین قطعه صورت می‌گیرد. کیفیت و نحوه عملکرد بلبرینگ، روی عملکرد و عمر دیسک و صفحه نیز تاثیرگذار است. از علائمی که ممکن است بیانگر مشکل در بلبرینگ باشد باید به شنیده شدن صداهای عجیب، لرزیدن پدال، سفت شدن بیش از حد پدال، خرد شدگی چرخ دنده‌ها و ... اشاره کرد.

جمع‌بندی

کیت کلاچ بخشی مهم و تاثیرگذار در هر خودرو است که وجود مشکل در هر کدام از 3 بخش آن می‌تواند روند حرکت خودرو را با مشکل جدی روبرو کند. بنابراین توجه به علائم خرابی این بخش‌ها و مراجعه به موقع به مرکزی معتبر اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

آخرین اخبار