خودروهای تجاری

بازار خودروهای تجاری کشور در سال جاری، پس از آن که مدت‌ها با فراز و نشیب در قیمت و تقاضا همراه بود، توانست به ثبات نسبی دست پیدا کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری کشور در سال جاری، پس از آن که مدت‌ها با فراز و نشیب در قیمت و تقاضا همراه بود، توانست به ثبات نسبی دست پیدا کند. با این حال در یک ماه اخیر و هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، این بازار نیز دوباره با افزایش قیمت همراه شده و به نظر می‌رسد متقاضیان خودروهای تجاری به‌ویژه برای خرید مدل‌های کارکرده با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو هستند که امکان خرید را برای آن‌ها به حداقل می‌رساند. این اتفاق در سال 97 و هم‌زمان با آغاز دوباره تحریم‌ها نیز افتاده بود که با افزایش یک‌باره نرخ ارز، بسیاری از خریداران خودروهای تجاری با کمبود سرمایه مواجه شدند و توان خرید آن‌ها کاهش یافت. دور از انتظار نیست که افزایش نرخ ارز، به‌طور قطع بر وضعیت تمام بازارها ازجمله خودروهای تجاری تاثیرگذار خواهد بود و در ادامه آن نیز عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ثبات نسبی در بازار خودروهای تجاری پس از یک دهه نوسان
در فاصله کمتر از یک دهه گذشته که هنوز مدل‌های اروپایی در بازارهای کشور حضور داشتند و عرضه آن‌ها متناسب با تقاضای داخلی انجام می‌شد، خرید خودروهای روز دنیا از جمله ولوو و دایملر با هزینه‌ای کمتر از 500میلیون تومان امکان‌پذیر بود. بعد از آن‌که این بازار در اوایل دهه 1390 به اوج خود رسیده بود، هجوم دوباره تحریم‌ها دوباره وقفه‌ای را در این صنعت ایجاد کرد که در پی آن بازار خودروهای تجاری هم با مشکلات متفاوتی مواجه شدند و شاهد کمبود تعداد خودروهای تجاری و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا شد. به گفته یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور؛ «حالا پس از گذشت حدود یک‌دهه از این اتفاق به نظر می‌رسد بازار خودروهای تجاری هر بار که به یک ثبات نسبی پیدا می‌کند، با یورش مشکلات همراه می‌شود. این بار نیز افزایش نرخ ارز این بازار را دستخوش تغییراتی کرده است که به‌طور قطع مانند گذشته به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد.»

عرضه، تقاضا و اسقاط کامیون‌ها؛ تحت تاثیر بازار ارز کشور
محمد دهقانی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان کرد: «بازار خودروهای تجاری هم‌زمان با روند صعودی نرخ ارز، با نوسان قیمت و کاهش عرضه همراه شده است. مالکان خودروهای تجاری کارکرده در روزهایی که قیمت خودرو روند صعودی به خود می‌گیرد حاضر به فروش خودروها نیستند.» وی اظهار کرد: «همین موضوع بازار را با کاهش عرضه همراه می‌کند که دوباره امکان افزایش قیمت مدل‌های موجود را به همراه دارد. به‌طور قطع، کاهش عرضه با افزایش تقاضا و درنهایت بالا رفتن قیمت همراه خواهد بود.» وی همچنین گفت: «ازسوی‌دیگر کاهش عرضه مدل‌های کارکرده و قدیمی را می‌توان به نوعی کاهش اسقاط خودروهای فرسوده هم در نظر گرفت.» وی تصریح کرد: «در شرایطی که قیمت خودروهای صفرکیلومتر به موازات نرخ ارز افزایش می‌یابد، قوانین قیمتی اسقاط باعث می‌شود تا مالکان خودروهای فرسوده، انگیزه خود را برای پیوستن به این طرح از دست بدهند.» دهقانی عنوان کرد: «اختلاف قیمت مدل اسقاطی و یک خودرو صفر که حتی با تسهیلات هم پوشانده نمی‌شود، در کنار افزایش روزافزون نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار کامیون‌های کشور، موضوعی است که عرضه را در بازار کارکرده‌ها به شدت کاهش می‌دهد.» وی ادامه داد: «در کنار کاهش عرضه، با بحران در بازار ارز کشور، تقاضا در بسیاری از بخش‌ها کاهش می‌یابد. انتظار متقاضیان خودروهای سنگین به امید بازگشت قیمت‌ها به قبل، باعث می‌شود تا تقاضا برای خودروها هم در مدل‌های نو و هم در مدل‌های کارکرده کم شود.»

افزایش 500میلیون‌تومانی قیمت برخی سنگین‌ها
این فعال صنعت حمل‌ونقل کشور در خصوص وضعیت فعلی قیمت‌ها در بازار کامیون‌های کارکرده عنوان کرد: «در کمتر از یک ماه گذشته که نرخ ارز دوباره افزایشی شده است، بازار کامیون‌های کارکرده کشور هم با افزایش قیمت همراه بوده است.» وی اظهار کرد: «بسیاری از مالکان خودروهای سنگینِ کارکرده که قصد فروش خودرو را داشتند، طی یک ماه گذشته حداقل قیمت‌های خود را به 1.5 برابر قبل رسانده‌اند. به‌عنوان مثال؛ اگر قرار بود خودرویی با قیمت یک‌میلیارد تومان در بازار کارکرده‌های معامله شود، حالا این رقم به 1.5میلیارد تومان رسیده است.» محمد دهقانی در ادامه بیان کرد: «افزایش قیمت کامیون‌ها و کشنده‌های کارکرده در بازار داخلی، در شرایطی اتفاق می‌افتد که قیمت‌های قبلی هنوز برای متقاضیان جا نیفتاده بود و بسیاری از آن‌ها همچنان توان خرید این خودروها را ندارند.» وی گفت: «به‌طور قطع، این افزایش قیمت، دوباره مانند گذشته، بازار تجاری‌ها را به خواب می‌برد و معاملات این بازار را به حداقل می‌رساند.» وی در پایان بیان کرد: «افزایش قیمت تجاری‌ها در شرایطی محسوس نخواهد بود که هم‌زمان قیمت بارنامه و هزینه حمل‌ونقل هم به شکل چشمگیری افزایش یابد تا قدرت خرید متقاضیان این بازار که اکثرا فعالان ناوگان کشور هستند هم افزایش پیدا کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =