ایران‌خودرو

طی بررسی‌های صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۴۴ هزار نفر به‌صورت مستقیم در شبکه تامین ساپکو مشغول کار بوده‌اند و این درحالی است که با توجه به‌آمار ثبت‌شده، سطح اشتغال شبکه تامین تا پایان مهرماه امسال به ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در راستای تدوین طرح تحول کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو و تعریف ۲۷۹ پروژه کیفی در زمینه‌های متعدد و متعاقب آن، تولید به‌صورت کامل و عبورمستقیم، شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) موفق شده است ذیل اهداف ترسیم‌شده در این طرح، در ۹ ماهه سال جاری، ۴۴.۵۷ میلیون‌یورو خودکفایی بالقوه را محقق کند و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، هدف این شرکت، کاهش ارزبری بالقوه ۱۰۰ میلیون‌یورویی در انتهای امسال است. براساس این گزارش، از فروردین تا آذرماه امسال ۲۳۰ تفاهم‌نامه میان مجموعه‌های دانش‌بنیان و هوافضا با ساپکو و سازندگان به‌امضا رسیده است که کاهش ارزبری تفاهم‌نامه‌های قراردادشده یا در مرحله قرارداد، در صورت دست‌یابی به‌نتیجه، حدود ۹۲ میلیون‌یورو پیش‌بینی می‌شود.

ارتقای بهره‌وری در شبکه تامین ساپکو
طی بررسی‌های صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۴۴ هزار نفر به‌صورت مستقیم در شبکه تامین ساپکو مشغول کار بوده‌اند و این درحالی است که با توجه به‌آمار ثبت‌شده، سطح اشتغال شبکه تامین تا پایان مهرماه امسال به ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته است. تفاوت رشد تولید ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ با میزان اندک رشد اشتغال‌زایی در سال جاری نسبت به ۱۴۰۰ قابل ملاحظه بوده و این امر از ارتقای بهره‌وری در شبکه تامین ساپکو حکایت دارد.

خودکفایی ۸۶ درصدی در داخلی‌سازی روانکارها
همچنین با همت شرکت ساپکو و متخصصان زنجیره‌تامین داخل و در چارچوب سیاست‌های کلی گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر توسعه و تعمیق ساخت داخل مواداولیه، پروژه داخلی‌سازی گریس دوربالای LGEP2 تعریف و با دستیابی به‌عمق خودکفایی ۸۶ درصدی، مشکل واردات این گریس رفع شد. این شرکت به‌منظور توسعه و تعمیق ساخت داخل مواداولیه، کاهش هزینه تامین و سهولت دسترسی به‌محصول و نیز رفع مشکل واردات گریس‌، شرکت ساپکو داخلی‌سازی روغن‌گریس دور بالای LGEP2 را در دستور کار قرار داد. LGEP2 گریس مناسب دور و فشار بالا بر پایه لیتیوم بوده که مناسب کار در شرایط سخت و ارتعاش است. این گریس در کاربردهای عمومی تحت‌شرایط سخت و ارتعاشات، روان‌کاری خوبی از خود نشان داده و به‌عنوان گریس کمک تولیدی درمجموعه موتورسازی و سالن‌های تعمیرات رنگ مصرف می‌شود. بنابراین گزارش، با توجه به اعلام نیاز ایران‌خودرو مبنی بر تامین سالانه ۳۰۰ کیلوگرم گریس LGEP2 این پروژه از شهریور سال ۱۳۹۹ با تدوین تست‌پلن و جست‌وجوی شرکت داوطلب برای تولید این محصول آغاز و پس از شناسایی تامین‌کنندگان داخلی، نمونه‌برداری و انجام تست‌های آزمایشگاهی با نتایج آزمون‌های نمونه خارجی مقایسه شد و سرانجام شرکت آسیا ژوله نمونه گریس خود را با نام I .P. Grease LJEP 2 V220 به‌عنوان گریس معادل با گریس خارجی پیشنهاد داد و این نمونه به‌تایید مهندسی ایران‌خودرو رسید. درحالی‌که گریس LGEP۲ قابل خرید خارجی در وضعیت تحریمی، دارای سه‌ماه ماندگاری در خط مصرف در شرایط فشار و دمای بالاست، این گریس خودکفاشده با مدت ماندگاری شش ‌ماه در خط مصرف، هم‌پایه نظیر خارجی خود، شرکت SKF بوده و شش ماه تایید نهایی خط مصرف را با حفظ کامل خواص ظاهری اخذ کرده و در شهریورماه سال ۱۴۰۱ به‌مدار تولید پیوسته است. شرکت ساپکو با همراهی شرکت آسیاژوله به‌عمق خودکفایی ۸۶ درصدی در داخلی‌سازی این ماده اولیه کمک‌تولیدی دست یافته است و پیش‌بینی می‌شود این پروژه، زمینه‌ساز کاهش ارزبری ۱۳ هزار یورویی در تامین باشد.

افتتاح خط‌تولید باک بنزین خودروهای دنا و پارس
در همین راستا با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و نماینده مردم اراک در مجلس شورای‌اسلامی خط‌تولید باک بنزین خودروهای پارس و دنا در شرکت تکلان راه‌اندازی شد. شرکت تکلان، تولیدکننده باک بنزین انواع محصولات ایران‌خودرو است که توان تولید روزانه ۵۰۰ باک را دارد که با تجهیز خطوط تا پایان سال به ۷۰۰ عدد خواهد رسید. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در حاشیه مراسم بهره‌برداری از این خط تولید با تاکید بر بهره‌مندی از توان شرکت‌های قطعه‌ساز کشور گفت: «دستاوردهای ایران‌خودرو در زمینه افزایش تولید و عرضه محصول با کمک و حمایت‌های زنجیره‌تامین و سازندگان محقق شده است.» مهدی خطیبی افزود: «استان مرکزی بیش از ۱۱۰ قطعه‌ساز بزرگ دارد که حدود ۱۱ درصد از نیاز خودروسازان را برآورده می‌کنند.» وی همچنین از شرکت‌های حنیفرام، حاصل چین، نیروساز اراک و کوشاوران بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند تولید و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های قطعه‌ساز استان مرکزی قرار گرفت. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در بازدید از شرکت حنیفرام از آمادگی ایران‌خودرو برای همکاری با این شرکت در خصوص تولید شاسی کامیون‌های ۱۹۲۴ خبر داد و بر استفاده از توان شرکت‌های صنعتی دارای زیرساخت و توان فنی لازم برای تولید قطعات باکیفیت برای همکاری در تحقق برنامه‌های افزایش تولید در ایران‌خودرودیزل تاکید کرد. شرکت حنیفرام سابقه تولید مخازن سوخت، تریلرهای دو و سه محور و بونکر حمل سیمان با توان تولید یک‌هزار دستگاه در سال را دارد. گفتنی است مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در جریان سفر خود به‌استان مرکزی از نمایشگاه بین‌المللی صنعت‌خودرو و قطعات وابسته اراک نیز بازدید کرد. این نمایشگاه با حضور ۵۰ شرکت صنعتی و شرکت خودروهای سفارشی ایران‌خودرو (آپکو) از ششم تا نهم دی‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مرکزی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

آخرین اخبار