روغن‌موتور

یکی از چالش‌های موتورهای توربوشارژ انفجار زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد است که البته خسارت سنگینی نیز به موتور می‌زند. این مشکل را می‌توان با استفاده از روغن مناسب حل کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از چالش‌های موتورهای توربوشارژ انفجار زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد است که البته خسارت سنگینی نیز به موتور می‌زند. این مشکل را می‌توان با استفاده از روغن مناسب حل کرد. از مشکلات موتورهای بنزینی مجهز به سیستم پرخوران یا توربوشارژ می‌توان به ایجاد احتراق (انفجار) زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد اشاره کرد که ایجاد کوبش یا «Knock» می‌کند. این شرایط می تواند منجر آسیب بسیار و خسارت جدی در موتور شود. یکی از راه‌های کاهش پدیده احتراق زودرس در موتورهای بنزینی توربوشارژ استفاده از روانکارهای ویژه این نوع موتورهاست. براساس تحقیقات یک‌دهه گذشته شرکت جنرال‌موتورز و دانشگاه ساوت‌وست مشخص شده است شیمی موادافزودنی پاک‌کننده در روغن موتور نقش بسیار پررنگی در کاهش این پدیده مخرب می‌تواند داشته باشد. در کشور نیز این اواخر استفاده از خودروهای توربوشارژ وارداتی یا نصب توربوشارژ روی موتورهای تنفس‌طبیعی به‌دلیل افزایش توان و شتاب خودرو با اقبال عمومی زیادی مواجه شده است. از این رو توصیه می‌شود در موتور خودروهای مجهز به توربوشارژ از روغن‌هایی با سطح کارآیی حداقل API SN Plus یا API SP که از سال‌های 2018 به بعد توسعه یافته‌اند، استفاده شود. از الزامات این سطوح کارآیی، موفقیت روغن‌های موتوری در آزمون‌های کنترل احتراق پیش‌رس است که در سطوح کارآیی API SN و ماقبل آن قرار نداشته باشند. در کشور هم‌اکنون پالایشگاه‌های روغن‌سازی مانند پالایشگاه نفت‌پارس روغن‌های موتوری بنزینی با سطح کارآیی API SP ویژه موتورهای بنزینی توربوشارژ را توسعه داده‌اند که در سبد محصولاتشان قرار دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    آقا چرا غزعبلات تحویلمون میدن اصلا ناک کردن هیچ ربطی به روغن موتور نداره احتمال ی درصد جلوگیری از کوبش موتور از سوی میل لتگ هست ولی اصلا ربطی به ناک نداره جون مادرتون اطلاعات درست تو این شرایط افتضاح بدین به مخاطباتون مرصی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

آخرین اخبار