خودرو

قیمت‌ها در بازار خودرو در نخستین روز هفته و هم‌زمان با افزایش نرخ ارز و ورود بهای دلار به کانال 41 هزارتومان، دوباره روند صعودی به‌خود گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت‌ها در بازار خودرو در نخستین روز هفته و هم‌زمان با افزایش نرخ ارز و ورود بهای دلار به کانال 41 هزارتومان، دوباره روند صعودی به‌خود گرفت. این افزایش قیمت درحالی اتفاق افتاد که حرف و حدیث‌ها درباره عرضه خودرو در بورس کالا تمامی ندارد و این شیوه عرضه همچنان منتقدان سرسختی دارد.
عرضه خودرو در بورس کالا درحالی به‌عنوان راهکار فرعی برای کاهش التهاب و رانت بازار خودرو به‌اجرا درآمد که رشد نجومی قیمت‌ها (به‌ویژه در آذرماه) سبب تشکیک کارآمدی این طرح شده است. از سوی دیگر مرور مواضع نهادهای مرتبط نشان می‌دهد که هنوز اجماع لازم بر سر این‌که عرضه خودرو در بورس منجر به‌حذف کامل رانت شده است، وجود ندارد.
همچنین می‌توان گفت در حال حاضر اجماع لازم بر سر این‌که این راهکار می‌تواند تا مدت‌ها به‌اجرا دربیاید و در عرصه کاهش التهاب بازار کارآمد و تاثیرگذار باشد، وجود ندارد. عرضه خودرو در بورس کالا پس از آن به‌اجرا درآمد که سیاستگزاران این عرصه عملا تصمیم گرفتند به‌جای سوزاندن ریشه‌های رانت در بازار خودرو، محل فروش آن را تغییر دهند؛ آن هم نه برای همه خودروها. به‌عبارت دیگر، فروش خودرو در بورس کالا مرسوم نبوده و سیاستگزاران برای آن‌که در راستای کاهش زیان تولیدکننده مجبور به آزادسازی قیمت نشوند، این راهکار را به‌عنوان گزینه‌ای فرعی در نظر گرفته‌اند. بنابراین می‌توان گفت عرضه خودرو در بورس کالا نوعی بدعت به‌شمار می‌رود و حالا نیز بر سر کارآمدی یا ناکارآمدی آن بحث‌ها و اما و اگرهای زیادی وجود دارد. باید دید شیوه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند در آینده انتظارات را چه در بخش سیاستگزاری و چه در بخش بازار برآورده کند یا خیر؟
خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت 2 تا 13 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش دنا پلاس توربو اتومات با 13 میلیون‌تومان افزایش به 679 میلیون‌تومان، تارا اتومات با 10 میلیون‌تومان افزایش به 733 میلیون‌تومان و رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای با 9 میلیون‌تومان افزایش به 517 میلیون‌تومان رسید. همچنین در گروه خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای 7 تا 150 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت جک J7 با 150 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی K7 با 100 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 900 میلیون‌تومان و فیدلیتی 5 نفره با 60 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 610 میلیون‌تومان رسید. همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افزایش بهای 20 تا 100 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش نیسان ایکس‌تریل با 100 میلیون‌تومان افزایش به 4 میلیارد و 100 میلیون‌تومان، پژو 2008 با 50 میلیون‌تومان افزایش به 2 میلیارد و 100 میلیون‌تومان و رنو کولئوس با 40 میلیون‌تومان افزایش به 4 میلیارد و 340 میلیون‌تومان رسید. همچنین در خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای 100 میلیونی تا یک‌میلیاردتومانی بودیم. جایی که قیمت پورشه ماکان با یک‌میلیاردتومان افزایش به 13 میلیاردتومان و ولوو XC90 با 200 میلیون‌تومان افزایش به 12 میلیارد و 600 میلیون‌تومان رسید. روز گذشته افزایش نرخ ارز سبب رشد قیمت اغلب خودروها شد. بهای دلار در بازار روز شنبه با 40 هزار و 300 تومان کار خود را آغاز کرد و پس از آن‌که در یک روند صعودی، ارزش آن به 41 هزارتومان رسید، در پایان روز با قیمت 41 هزار و 100 تومان به‌کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =