خودروهای تجاری

طی یکی، دو سال اخیر در صنعت خودرو شاهد آن بودیم که تجاری‌سازان کشور به‌رغم تمام مشکلاتی که اقتصاد و صنایع کشور دیده می‌شود، اما توانسته‌اند جایگاه خوبی را در بازار داخلی رقم بزنند و با ورود مدل‌های جدید و به‌روز و در برخی موارد مستقل از تولیدکنندگان خارجی، این صنعت را بهبود ببخشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی یکی، دو سال اخیر در صنعت خودرو شاهد آن بودیم که تجاری‌سازان کشور به‌رغم تمام مشکلاتی که اقتصاد و صنایع کشور دیده می‌شود، اما توانسته‌اند جایگاه خوبی را در بازار داخلی رقم بزنند و با ورود مدل‌های جدید و به‌روز و در برخی موارد مستقل از تولیدکنندگان خارجی، این صنعت را بهبود ببخشند. گرچه در این میان نمی‌توان برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند تجاری‌سازان را نادیده گرفت، اما آن‌طور که یکی از فعالان و کارشناسان صنعت خودرو معتقد است؛ تازه‌ترین پیشرفت‌ها در این صنعت را باید مرهون تزریق پول به تجاری‌سازی کشور دانست. به گفته امیرحسن کاکایی، سفارش‌گذاری و تزریق پول، توانسته است مانع چندساله را از سر راه تولید خودروهای تجاری و توسعه صنعت حمل‌ونقل بردارد و باید در درازمدت منتظر نتایج این پیشرفت و توسعه بود. مشروح گفت‌وگوی روزنامه «دنیای‌خودرو» با این فعال و کارشناس صنعت خودرو، در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

در یکی، دو سال شاهد آن بودیم که تجاری‌سازان به توسعه سبد محصولات و ورود مدل‌های جدید به بازار روی آورده‌اند. چه عاملی را در این اتفاق دخیل می‌دانید؟
تزریق پول به بازار باعث رونق در تولید و تنوع‌بخشی به محصولات تجاری‌سازان شده است. هر چند مدیران این خودروسازی‌ها هم بسیار فعال شده‌اند و ازسوی‌دیگر نیاز بازار سنگین به تعویق افتاده بود، با این‌حال بزرگ‌ترین معضل در بخش خودروهای سنگین کمبود نقدینگی و پول بوده است.
در این سال‌ها همیشه راهکار سفارش‌گذاری و تزریق پول بین سازمان‌های مختلف پاس‌کاری می‌شد، اما به‌تازگی شهرداری‌ تهران مصـــــوباتی را تنظیم کرد و پولی را به این صنعت تزریق کردند که باعث انجام سفارش‌گذاری شد.

آیا به‌نظر شما این رونق در صنعت خودروهای تجاری بین تمام تولیدکنندگان اتفاق افتاده و استمرار خواهد داشت؟
تزریق پول و سفارش‌گذاری باعث شد کارهای مربوط به این صنعت که پیش‌ از این انجام شده و در انتظار تزریق پول بود، به جریان بیفتد و در همین راستا، رقابتی بین تولیدکنندگان تجاری‌ ایجاد شد، اما این اقدام در گام نخست از ایران‌خودرودیزل شروع شد.
البته این رونق به‌شدت منوط به تزریق پول است. یعنی هر زمان که به هر دلیلی این تزریق پول قطع شود، این رونق قطع خواهد شد و نمی‌توان گفت حتما این رونق مستمر خواهد بود.

آیا با رونق در صنعت حمل‌ونقل کشور در بخش باری و مسافری می‌توان به نوسازی ناوگان هم امیدوار بود؟
نظام حمل‌ونقل تجاری و مسافری ما به‌شدت به پول‌هایی وابسته است که دولت تزریق می‌کند. صنعت حمل‌ونقل در سال‌های اخیر به‌شدت با بحران روبه‌رو بوده و به تبع منفی شدن رشد اقتصادی، حمل‌ونقل تجاری افت پیدا کرده است. ازسوی‌دیگر در بخش مسافری هم شهرداری‌ها با معضل بودجه همراه بودند و باعث شد میزان خودروهای فرسوده افزایش یابد. طرح‌های نوسازی از قبیل طرح کلیدبه‌کلید، به دلیل کمبود نقدینگی و پول در این صنعت، متوقف شد. هرچند به طور دقیق نمی‌دانیم از چه منبعی اما به‌نظر می‌رسد این پول به صنعت خودروهای تجاری تزریق شده است و حالا قرار است از پتانسیل نوسازی ناوگان هم استفاده می‌شود.

آیا رونق در صنعت خودروهای تجاری باعث رونق در اقتصاد کشور هم می‌شود یا خیر؟
اگر این صنعت به‌درستی راه بیفتد، توسعه خودروهای تجاری باری و مسافری باعث بهبود حمل‌ونقل می‌شود. بهبود این صنعت باعث سرحالی جامعه خواهد شد و در صورت استمرار، به‌طور کلی روی اقتصاد هم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین دولت باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. صنعت حمل‌ونقل در شرایط تحریمی فعلی و بدون توجه دولت، بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

رونق صنعت خودروهای تجاری چه اندازه برای صنعت خودرو اهمیت دارد؟
صنعت خودروهای سواری با سنگین‌ بسیار متفاوت است، اما متاسفانه مسئولان به این قضیه چندانی توجهی ندارند. به اعتقاد من، صنعت تجاری‌ها به دلیل وابستگی حمل‌ونقل به این صنعت بسیار مهم‌تر از صنعت خودروهای سواری است. باز بودن رگ‌های اقتصاد از اولویت برخوردار است. به همین دلیل، به خودروهای به‌روز و تقویت کامل ناوگان نیاز است. تاکید من بر این است که باتوجه به این‌که اقتصاد کشور به‌نوعی در رکود است، خرید خودروهای تجاری برای افراد معمولی چندانی صرفه ندارد. بنابراین دولت باید برای خرید این خودروها هزینه‌ کند و یارانه در نظر بگیرد. پرداخت یارانه می‌تواند به ایجاد زیرساخت برای هر صنعتی بینجامد. به‌عنوان مثال، سال‌هاست برای برق سوبسید پرداخت می‌شود و حذف آن باعث می‌شود تمام اقتصاد قفل کند. حذف یارانه از صنعت خودروهای تجاری طی درازمدت اتفاق افتاده و چندان مشهود نبوده، اما این صنعت به مرحله سکته‌مغزی رسیده است. همین موضوع باعث شده که ترافیک در شهرهای بزرگ افزایش یابد و بهره‌وری از حمل‌ونقل بین‌شهری بسیار کاهش یافته است. تنها راه‌کار این موضوع دقت دولت است.

در صورت اصلاح و بهبود صنعت خودروهای تجاری چه نتایجی را می‌توان شاهد بود؟
نتایج اصلاح این صنعت در آینده مشخص می‌شود و به یک‌باره اتفاق نمی‌افتد. متاسفانه توجه بیش از حد به صنعت خودروهای سواری و کم‌توجهی به صنعت خودروهای تجاری و حمل‌ونقل عمومی و بار و مسافر، کلاف سردرگمی را به وجود آورده است که به‌راحتی باز نمی‌شود. امیدواریم مسئولین به این موضوع توجه کنند و اوضاع بهبود یابد. شرایط حمل‌ونقل بین شهری به اندازه‌ای ناامیدکننده است که پای استفاده از موتورسیکلت و پراید به‌عنوان خودروهای باربری به میان آمده است. هرچند این وسایل نقلیه هم در جایگاه خود ارزشمند هستند، اما نباید عمده بار توسط این خودروها جابه‌جا شوند. زمانی که تولید برخی خودروهای تجاری افزایش متناسبی داشته باشد، بهره‌وری بالا می‌رود، مصرف‌ سوخت و به تبع آن آلایندگی کاهش می‌یابد که البته این نتایج در درازمدت دیده می‌شود. پیشرفت فعلی در این صنعت نسبت‌به صفر بوده و زمانی نتایج مشهودی خواهیم دید که این صنعت متناسب با زیرساخت‌های خود پیشرفت داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =