کلاه ایمنی

اگر تخلفی صورت بگیرد و تصادفی رقم بخورد که رابطه مستقیمی با شدت آسیب‌ها و فوت افراد داشته باشد، حتما به عدم استفاده از کلاه ایمنی بازمی‌گردد.

به گزارش «اخبار خودرو»،موتورسیکلت یکی از وسایل‌نقلیه‌ای است که در کشورهای درحال توسعه و با درآمد پایین بیشترین کارآیی را دارد. موتورسیکلت‌سواران در معرض صدمه به صورت، گردن و ضربه مغزی هستند و میزان این آسیب‌ها در آنها نسبت به تصادفات خودرو بیشتر است. در ادامه به بررسی اهمیت استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت می پردازیم.

درخواستی از شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت!
روز گذشته کارشناس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در زمینه استفاده راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی گفت: «بیش‌از ۵۰درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند.» رابعه جوانبخت در ادامه به تصادفات موتورسواران اشاره کرد و افزود: «اگر تخلفی صورت بگیرد و تصادفی رقم بخورد که رابطه مستقیمی با شدت آسیب‌ها و فوت افراد داشته باشد، حتما به عدم استفاده از کلاه ایمنی بازمی‌گردد.» وی ادامه داد: «آمارها حاکی از آن است که بیش‌از ۵۰درصد موتورسواران از کلاه‌ایمنی استفاده نمی‌کنند.» کارشناس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «کلاه ایمنی از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است. قسمت خارجی ضربه‌هایی را که به کلاه وارد می‌شود، گرفته و از نفوذ اجسام به داخل سر جلوگیری می‌کند و قسمت داخلی نیز از فشارهایی که به جمجمه وارد می‌شود، می‌کاهد.» سرهنگ جوانبخت افزود: «درمجموع، نیروهایی که از سمت اجسام بیرونی به سر وارد می‌شوند توسط کلاه ایمنی خنثی شده و شما را در مقابل ضربه بیمه می‌کند و این کلاه‌ها منجی شما هستند.» وی ادامه داد: «از شرکت‌های تولیدکننده می‌خواهیم که مانند گذشته کلاه ایمنی را به همراه موتورسیکلت در اختیار خریداران قرار دهند تا آنها نیز به کاهش حوادث و سوانح راکبان کمک کرده باشند.»

اهدای بیش‌از 9هزار کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران اردبیل
چندی پیش مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل در همایش آموزشی ارتقای ایمنی راکبان موتورسواران، از اهدای 9 هزار و250 عدد کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران اردبیل خبر داد. علی رحمتی با اعلام این خبر افزود: «یکی از طرح‌های مهم حوزه حمل‌ونقل استان، اجرای طرح ایمنی راکبان موتورسیکلت است. این طرح از سال 91 در قالب همایش‌های آموزشی و توزیع اقلام ایمنی در مناطق هدف استان اجرا می‌شود و تا امروز نیز بیش‌از 9هزار کلاه ایمنی و شبرنگ رایگان به موتورسواران اهداشده است.» عضو شورای اداری استان با اشاره به اینکه در هفت‌ماهه امسال 131 نفر تلفات در جاده‌های این استان وجود داشته، اظهار کرد: «از این میزان تلفات 17 مورد آن مربوط به موتورسواران است.» وی با بیان اینکه استفاده نکردن از کلاه ایمنی در بیشتر تصادفات، منجر به فوت‌ شده و گاهی اوقات نیز هزینه‌های بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل کرده، افزود: «در هشت‌ماهه امسال بیش‌از 850 عدد کلاه ایمنی به موتورسواران استان در روستاهای حاشیه راه اهدا شده است.» علی رحمتی نداشتن کلاه ایمنی، استفاده نادرست از موتور (تک‌چرخ زدن)، استفاده از موتور در پیاده‌رو و برخلاف جهت حرکت کردن را از عمده تخلفات موتورسواران عنوان کرد و گفت: «بیشتر تصادفات و فوتی‌ها به علت عدم رعایت قوانین و نداشتن کلاه ایمنی است.»
نتیجه یک تحقیق علمی
یک کلاه ایمنی موتورسواری استاندارد می‌تواند خطر آسیب به سر و گردن را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل در ماده ۱۹ قانون جدید رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکبان و ترک‌نشینان هر نوع موتور سیکلت اجباری شده است. همچنین محققان در پژوهشی با عنوان بررسی‌ انواع شکستگی‌های صورت در موتورسیکلت‌سواران دارا و فاقد کلاه ایمنی در جنوب شرق ایران این موضوع را بررسی کرده‌اند. در این پژوهش که در شهر مشهد انجام شده، آمده است: «استفاده مناسب از کلاه ایمنی هنگام موتورسواری باعث کاهش احتمال ضربه به سر و صورت می‌شود. در مطالعات، این کاهش‌ آسیب ناشی‌از ضربه در افرادی که کلاه‌ایمنی استفاده می‌کردند بین 20 تا 45درصد گزارش شده است. در کشورهای مختلف، درصدهای مختلفی در رابطه با میزان استفاده موتورسیکلت‌سواران از کلاه ایمنی ذکر شده است. در نواحی مختلف ایران نیز، مطالعات مختلف این میزان را بین 8 تا 75 درصد ذکر کرده‌اند.» محققان در این مقاله می گویند: «از آنجاکه هزینه کلاه‌های ایمنی استاندارد بسیار بیشتر از انواع غیراستاندارد است و از آن جا که برای برخی، صرفا داشتن کلاه ایمنی مهم است تا توسط مامور راهنمایی‌ورانندگی جریمه نشوند، بسیاری از موتورسیکلت‌سواران از کلاه‌های بی‌کیفیت که تنها یک‌لایه بسیار نازک پلاستیکی است، استفاده می‌کنند که فاقد حفاظت کافی است. در افرادی که دارای کلاه ایمنی بوده‌اند، بیشترین شکستگی مربوط به ضربه به قسمت جلویی کلاه ایمنی هنگام سقوط موتورسوار است. در افراد فاقد کلاه ایمنی، بیشترین شکستگی مربوط به شکستگی افقی بالای ریشه دندان‌ها بود. بیشترین اثر حفاظتی کلاه ایمنی در شکستگی‌های ناحیه میانی صورت و بر شکستگی گونه و استخوان نازال (استخوانی که در تشکیل سقف حفره بینی نقش دارد) و ریم اربیت (ضخیم‌ترین قسمت کاسه چشم) بوده است.» به گفته‌ محققان این پژوهش، با بررسی یافته‌های این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت استفاده از کلاه ایمنی استاندارد می‌تواند از شکستگی ناحیه میانی صورت جلوگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

آخرین اخبار