باتری حالت جامد

توسعه باتری‌های حالت جامد در دستور کار شرکت‌های خودروساز و استارت‌آپ‌های تحت حمایت آن‌ها قرار دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،توسعه باتری‌های حالت جامد در دستور کار شرکت‌های خودروساز و استارت‌آپ‌های تحت حمایت آن‌ها قرار دارد. در جدیدترین رونمایی از این دسته محصولات، Factorial استارت‌آپی که نسل بعدی باتری‌های حالت جامد را توسعه می‌دهد، نمونه اولیه سلول‌های 100 آمپر ساعتی (Ah) جدید خود را به‌نمایش گذاشت.این رونمایی با سخنرانی کارلوس تاوارس، مدیرعامل Stellantis انجام شد. تاوارس در این خصوص اظهار کرد که نمونه اولیه سلول‌های حالت جامد 30 درصد تراکم بالاتری نسبت به‌باتری‌های لیتیوم-یونی معمولی دارند که می‌تواند سبب برد رانندگی طولانی‌تر یا سبک‌تر شدن وسیله‌نقلیه شود. این‌که برای محصول چه مواردی در اولویت قرار خواهد گرفت به‌خودروساز بستگی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: «با Factorial، ما درحال توسعه یک فناوری اختصاصی هستیم که از کبالت کمتری استفاده می‌کند. تا سال 2026، باتری حالت جامد ممکن است تا 30 درصد چگالی انرژی بالاتری را درمقایسه با لیتیوم-یون معمولی ارائه دهد که می‌تواند برد رانندگی طولانی‌تر یا وزن کمتری را ایجاد کند.» استلانتیس و Factorial درحال حاضر روی نسل بعدی باتری کار می‌کنند که این رقم را از 30 درصد به 50 درصد برسانند.
فاکتوریال همکاری خود با Stellantis را در نوامبر 2021 رسانه‌ای کرد و قبلا یک مفهوم سلول باتری حالت جامد 40 Ah را به‌نمایش گذاشته بود. این شرکت همچنین در تلاش است با استفاده از فناوری سیستم الکترولیت فاکتوریال خود (FEST) از امکانات فعلی تولید باتری‌های لیتیوم-یون برای کاهش هزینه‌ها استفاده کند.
Siyu Huang، مدیرعامل Factorial گفت: «شرکت ما هیجان‌زده است که سلول‌های باتری جامد با فرمت بزرگ ما را در یک برنامه مفهومی بسته باتری خودرو به‌نمایش بگذارد. فناوری باتری‌های حالت جامد به‌سرعت درحال پیشرفت است و Factorial مفتخر است که در خط‌مقدم توسعه سلولی قرار دارد.» مدیرعامل شرکت افزود: «ما از Stellantis برای همکاری نزدیک و مشارکت آن‌ها در ارائه فناوری ما به‌بازار بی‌نهایت سپاسگزاریم.»
اواخر سال گذشته QuantumScape، از دیگر توسعه‌دهندگان باتری‌های حالت جامد اعلام کرد که نخستین دسته از سلول‌های لیتیوم-فلزی 24 لایه خود را برای آزمایش داخلی به‌سازندگان خودروهای الکتریکی ارسال کرده است. هرچند جزئیات مربوط به‌ظرفیت سلول QuantumScape نامشخص است، اما این شرکت اظهار کرده که «در محدوده چند آمپرساعتی است.» برای مقایسه Factorial اشاره می‌کند که سلول باتری حالت جامد آن می‌تواند 100 Ah را ذخیره کند.
از جمله مزایای باتری‌های حالت جامد می‌توان به‌چگالی انرژی بالاتر، پتانسیل شارژ بسیار سریع و خطر کمتر آتش‌سوزی ناشی از دمای بالا اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =