خودروهای زراعی

به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی در این بخش قرار است تعرفه واردات نمونه‌های موجود در کشور را به حداکثر رسانده و در ازای آن تعرفه تولیدکنندگان این خودروها را به حداقل برسانند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،نیاز کشور به ماشین‌آلات و خودروهای کشاورزی، ساختمانی و معدنی در سال‌های اخیر بیش از همیشه احساس می‌شود. گرچه تولید این خودروها در داخل کشور هم طی دهه‌های اخیر انجام می‌شده، اما مشکلاتی از قبیل قیمت بالا و حضور واسطه‌ها بین کارخانه‌ و بازار، باعث شده است همواره نیاز به واردات در این بخش‌ها وجود داشته باشد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که حجم تولید داخل این خودروها، پاسخگوی نیاز کشور به خودروهای کشاورزی و ساختمانی و به‌ویژه معدنی نیست. با این‌حال، طی سال‌های اخیر، اقدامات درخوری درخصوص رفع مشکلات این بخش انجام نشده و انحصار در تولید و بازار این خودروها و محدودیت‌های واردات مدل‌های خارجی سبب شده است موانع این بخش دوچندان شود. به‌تازگی اما مدیرکل دفتر صنایع‌ ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمان و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی در این بخش قرار است تعرفه واردات نمونه‌های موجود در کشور را به حداکثر رسانده و در ازای آن تعرفه تولیدکنندگان این خودروها را به حداقل برسانند.

تعرفه واردات ماشین‌آلات کشاورزی و معدنی به حداکثر می رسد
مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اقدامات این وزارتخانه برای توسعه تولید این خودروها گفت: «تمرکز این وزارتخانه به‌جای واردات، معطوف به حمایت از تولید داخل ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی و معدنی است.» ابوذر جمشیدوند در این خصوص اظهار کرد: «در این راستا، در سال آینده روال به سمتی خواهد رفت که تولیدکنندگان ماشین‌آلات حداقل تعرفه و واردکنندگان ماشین‌آلات که نمونه داخل آن وجود دارد حداکثر تعرفه را پرداخت کنند.» صحبت‌های جمشیدوند در حالی مطرح شده است که بدون حضور ماشین‌آلات و خودروهای کشاورزی و معدنی در کشور، این بازار به انحصار برخی از تولیدکنندگان داخلی درمی‌آید و ضرر آن به طور مستقیم متوجه مصرف‌کنندگان واقعی می‌شود. دور از انتظار نیست که با سخت‌ شدن واردات برای خودروهای کشاورزی، قیمت معدود مدل‌های وارداتی به‌شدت افزایش یابد و مدل‌های داخلی نیز به تبع آن با رشد قیمتی مواجه شده و توان خرید متقاضیان این بخش به‌شدت کمتر از گذشته شود.

سهم بازار در انحصار یک شرکت از 15 تولیدکننده
آن‌چه در این سال‌ها بازار خودروهای کشاورزی، معدنی و ساختمانی را تحت تاثیر قرار داده، در وهله نخست مربوط به توان تولید این خودروها در داخل کشور است. در بخش کشاورزی که تقریبا 15 تولیدکننده فعال هستند، اما سهم حداکثری بازار در اختیار یک تولیدکننده قرار دارد. این موضوع به‌طور مستقیم مربوط به عدم واردات خودروهای کشاورزی است که رقابت در بازار و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان داخلی را به‌ویژه بعد از اعمال تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران، از بین برده است. در دو بخش معدنی و ساختمانی اما باید این موضوع را مورد توجه قرار دارد که برخلاف خودروهای کشاورزی، تولیدکنندگان داخلی در این بخش‌ها چندان توان تولیدی زیادی ندارند و برای تامین تقاضای معادن و سایت‌های ساخت‌وساز، نیازمند مدل‌های وارداتی هستیم. در سال‌های گذشته نیز هم‌زمان با کاهش واردات این خودروها و افزایش قیمت آن‌ها، شاهد آن بودیم که خودروهای این بخش‌ها به‌رغم فرسودگی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند که باعث کاهش بهره‌وری از معادن شده‌اند.

رویکرد حمایت از تولیدکننده داخلی بدون توجه به نیاز بازار
مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما تنها رویکرد این وزارتخانه را حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانسته است و به نظر می‌رسد توجه چندانی به وضعیت بازار و توان خرید متقاضیان در این بخش‌ها ندارد. جمشیدوند با اشاره به این موضوع اظهار کرده است «رویکرد وزارتخانه و سیاست‌ها و ابلاغیه‌ها در این زمینه حمایت از تولید داخل ماشین‌آلات است که باید برندسازی در این زمینه مورد توجه ویژه قرار گیرد.» وی همچنین بیان کرده است: «با توجه به این که حوزه بازار، کاملا رقابتی است اگر در خصوص یک برند نیز به‌خوبی کار شود و مورد توجه قرار گیرد، تولیدکنندگان تلاش خواهند کرد سهم بیشتری در بخش برند داشته باشند.»

چهار مولفه برای برندسازی در حوزه تولید ماشین‌آلات
این در حالی است که این وزارتخانه باید در کنار برندسازی به وضعیت کیفی این محصولات نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد تا در نبود مدل‌های وارداتی، خریداران این خودروها مشکل چندانی با کیفیت محصولات داخلی نداشته باشند. جمشیدوند در این خصوص بیان کرده است: «چهار رکن کیفیت، داشتن قیمت رقابتی، خدمات خوب پس از فروش و تحویل به موقع کالا لازمه برندسازی است و این مولفه‌ها در حوزه تولید ماشین‌آلات کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.» مدیر کل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «محصولات حوزه ماشین‌آلات کشاورزی باید قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد، به این معنا که مدت‌زمانی که نخستین خرابی آن بروز پیدا می‌کند طولانی بوده و اگر به هر دلیلی دچار خرابی شود به سرعت قابل تعمیر باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =