ساخت باتری

تحولات جدیدی در بازار باتری در راه است. در تولید باتری، تمرکز در درجه نخست روی هزینه‌ها و ایمنی است و امید به‌تولید باتری‌های یون-سدیم است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تحولات جدیدی در بازار باتری در راه است. در تولید باتری، تمرکز در درجه نخست روی هزینه‌ها و ایمنی است و امید به‌تولید باتری‌های یون-سدیم است. این ایده توسط پرچم‌داران جهانی در تولید و توسعه باتری مانند CATL و BYD که اخیرا اعلام کرده‌اند باتری‌های یون-سدیم را برای سال 2023 به‌بازار عرضه می‌کنند، درحال تحقق است. درواقع این مدل باتری‌ها ایمن‌تر هستند و از مواد سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کنند. علاوه‌بر یون‌-سدیم‌ها، تولید انواع باتری‌های جدید نیز در آستانه محقق شدن است که عبارتند از LMFP (لیتیوم منگنز فسفات آهن) که در آن LFP سنتی (فسفات آهن لیتیوم) با افزودن منگنز استفاده می‌شود. این افزودن منگنز می‌تواند عملکرد باتری‌های استاندارد LFP را افزایش دهد. در سمت آند، روند به‌سمت افزایش پیوسته محتوای سیلیکون در الکترود مبتنی بر گرافیت می‌رود.
علاوه‌بر این، باتری‌های جامد و لیتیوم فلزی نویدبخش انقلابی در عملکرد باتری هستند و درحال حاضر روی باتری‌های «استاندارد» فشار وارد می‌کنند. باتری‌های حالت جامد را می‌توان پایدارتر ساخت؛ زیرا حلال‌های سمی را از بین می‌برد. درحال حاضر چندین طرح با هدف معرفی بازار باتری‌های حالت جامد در مقیاس بزرگ از سال 2025 معرفی شده است؛ به این معنی که آزمایش این باتری‌ها درشرایط واقعی باید از هم‌اکنون آغاز شود. با این حال، از آن‌جایی که باتری‌های «استاندارد» دائما درحال تکامل هستند، باید دید که آیا باتری‌های حالت جامد جهش کوانتومی را انجام خواهند داد یا خیر.
همه‌گیری جهانی، مسائل زنجیره‌تامین، درگیری و جنگ تاثیر زیادی در توسعه باتری‌ها دارند. پایداری به‌معنای مستقل شدن بیشتر است تا نیازی به‌تامین مواد از اقتصادهایی نباشد که حقوق بشر، آزادی بیان و تجارت منصفانه را تضعیف می‌کنند. به‌همین دلیل است که اعلامیه‌های زیادی مبنی بر احداث کارخانه‌های باتری جدید در آلمان منتشر شده است. تغییر به‌جایگزین‌هایی مانند سدیم و منیزیم نخستین گام برای کاهش وابستگی به‌چند تولیدکننده سلول است؛ زیرا هم عرضه و هم پردازش بیشتر مواد می‌تواند در نزدیکی سایت‌های تولید باشد. صحبت با اپراتورهای حمل‌ونقل عمومی و سنگین نیز بر محور قابلیت اطمینان به‌باتری و عملکرد مقرون به‌صرفه آن متمرکز است. شرکت‌ها می‌خواهند بدانند چه‌مدت می‌توان از تجهیزات مربوط به‌این صنعت استفاده کرد؛ چه زمانی باتری‌ها نیاز به‌تعویض دارند و نحوه استفاده از باتری‌هایی که دیگر در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، چیست. متاسفانه با بروز حوادث متعدد در بخش حمل‌ونقل عمومی، مانند آتش‌سوزی انبارها در اشتوتگارت و هانوفر و همچنین آتش‌سوزی اتوبوس‌ها در پاریس و لندن، بحث ایمنی در این بخش تا حد زیادی زیر سوال رفته است. وضعیت برای ایمنی سیستم ذخیره انرژی باتری ثابت نیز مشابه است. با این حال، صنعت ذخیره‌سازی انرژی ثابت درحال حاضر چند سال جلوتر از برق‌رسانی است. در ابتدا شرکت‌های فعال در این بخش برای درک نحوه عملکرد سیستم، باید بر این نکته تمرکز داشته باشند که چه‌مشکلاتی را در نظر بگیرند و چگونه درآمد را افزایش دهند. هم‌زمان با ظهور این دانش، توجهات متمرکز بر اطمینان از نحوه عملکرد ایمن سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =