کامیون‌های فرسوده

به‌گفته جلال امینی‌فر دولت باید عرضه خودروهای تجاری در بورس کالا را منوط‌به اسقاط می‌کرد تا امروز مراکز اسقاط در بخش خودروهای دیزلی شرایط بهتری را تجربه کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،الزام به اسقاط در برابر تولید و واردات خودروهای سنگین، موضوعی بود که به نفع نوسازی ناوگان فرسوده کشور انجام می‌شد. با این‌حال، بعد از گذشت مدتی از اجرای این طرح، به بهانه نبود گواهی اسقاط کافی برای تولیدکنندگان خودرو، شرط اسقاط از مسیر تولید و شماره‌گذاری خودروها حذف شد و پرداخت 1.5درصد قیمت نهایی خودرو جایگزین ارائه گواهی اسقاط شد که به‌طور مستقیم مراکز اسقاط را نشانه گرفت و طرح اسقاط و نوسازی ناوگان فرسوده را زیرسوال برد. در این خصوص، سخنگوی انجمن مراکز اسقاط کشور معتقد است تنها راه نوسازی ناوگان فرسوده، ایجاد مشوق و پرداخت تسهیلات درست و منطقی به مالکان فرسوده‌هاست. به‌گفته جلال امینی‌فر دولت باید عرضه خودروهای تجاری در بورس کالا را منوط‌به اسقاط می‌کرد تا امروز مراکز اسقاط در بخش خودروهای دیزلی شرایط بهتری را تجربه کنند.

هزینه اسقاط کامیون‌ها
سخنگوی انجمن مراکز اسقاط درخصوص شرایط فعلی اسقاط به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «درحال‌حاضر در بخش خودروهای سنگین به ازای تولید چهار دستگاه باید یک گواهی اسقاط ارائه شده یا معادل 1.5درصد قیمت یک خودرو پرداخت ‌شود.» وی بیان کرد: «به‌عنوان‌مثال برای فروش یک خودرو 3میلیارد تومانی توسط خودروساز، 45میلیون تومان هزینه اسقاط می‌شود که با این پول هزینه مربوط به یک گواهی اسقاط هم تامین نمی‌شود.» وی افزود: «پرداخت پول به‌جای اسقاط خودروهای فرسوده، ضربه شدیدی به محیط‌زیست و مراکز اسقاط می‌زند و روند کاهش آلودگی هوا را مختل می‌کند.» وی در ادامه تصریح کرد: «البته این قانونی است که مصوب شده، اما امیدواریم روش اجرایی درستی برای آن نوشته شود تا شاهد باشیم مراکز اسقاط با درصد مشخصی فعالیت خود را آغاز کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.»

200هزار خودرو دیزلی فرسوده در انتظار اسقاط

سخنگوی انجمن مراکز اسقاط درخصوص وضعیت فعلی خودروهای تجاری فرسوده اظهار کرد: «درحال‌حاضر بیش‌از 200هزار دستگاه خودرو فرسوده در رده تجاری‌های دیزلی داریم که در انتظار نوسازی و مشارکت در طرح‌های جایگزینی هستند.» وی با اشاره به الزام نوسازی ناوگان تجاری فرسوده بیان کرد: «خودروهای سنگین، وسیله‌ای برای امرار معاش مالکان و دارندگان این خودروهاست، بنابراین قیمت بالایی دارد. دولت اگر قصد دارد مشکل فرسودگی در این خودروها را حل کند، باید تسهیلاتی را برای مدل‌های دیزلی در نظر بگیرد و با پرداخت وام‌های کم‌بهره، مالکان این خودروها را به مشارکت در طرح‌های نوسازی تشویق کند.»

خرید خودرو از بورس منوط به اسقاط تجاری‌ها

سخنگوی انجمن مراکز اسقاط همچنین با اشاره به عرضه خودروهای سنگین و تاثیر آن در بازار عنوان کرد: «در بورس هم درحال‌حاضر خودرو 3میلیارد تومانی حدود 4.5میلیارد تومان به فروش می‌رسد.» وی گفت:‌ «باید مشارکت متقاضیان خودروهای دیزلی در بورس کالا، منوط به اسقاط خودروهای فرسوده می‌شد. در چنین شرایطی خودرو فرسوده بیشتر از یک‌میلیارد تومان ارزش نداشت، اما به مرحله اسقاط می‌رسید و می‌توانست کمک هزینه‌ای برای متقاضیان فرسوده‌ها باشد تا خودرو نو تحویل بگیرند و تنها کافی بود 2میلیارد تومان مابقی خودرو را پرداخت کنند. در این صورت با کمبود اسقاط هم مواجه نمی شدیم.» وی تصریح کرد:‌ «این خودروها در بورس عرضه می‌شوند، دلال و واسطه هم این خودروها را بدون اسقاط و 1.5میلیارد تومان هم گران‌تر از کارخانه خریداری می‌کند. چرا دولت این خودروها را به قیمت کارخانه و با شرط اسقاط عرضه نمی‌کند یا طرحی مانند کلید به کلید را اجرا نمی‌کند؟»

از بین رفتن انگیزه اسقاط با نرخ‌گذاری نامتناسب
سخنگوی مراکز اسقاط کشور در ادامه همچنین بیان کرد: «با اجرای طرح نوسازی، کارخانه‌های تجاری به مشکل اسقاط برنمی‌خوردند، اما پرداخت 1.5درصد به‌جای اسقاط همه را به سمت پولی‌شدن می‌برد و انگیزه‌ای برای اسقاط خودروهای فرسوده ایجاد نمی‌کند. چراکه رقم ریالی برای اسقاط متعادل نیست. قرار بود این رقم در مجلس اصلاح شود و به 6درصد برسد، اما این اتفاق نیفتاد. درحال‌حاضر هم اسقاط دیزلی‌ها به‌صورت کامل متوقف شده است.» وی بیان کرد: «با توجه به این که خودروهای دیزلی درآمدزایی دارند و هنوز هم هیچ محدودیتی در صوص تردد و دریافت سوخت این خودروها در قانون اعمال نمی‌شود. بدین ترتیب، مالکان فرسوده‌ها می‌توانند با دریافت معاینه فنی فعالیت خود را ادامه دهند. به همین دلیل نیازمند ایجاد مشوق هستیم و باید به این خودروها تسهیلات ارائه شود. در این راستا باید صندوق توسعه حمل‌ونقل فعال شود و تسهیلاتی به این خودروها تعلق گیرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =