لاستیک ماشین‌ آلات معدنی

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که هیچ‌یک از معدن‌داران و واردکنندگان مشکلی برای واردات ماشین‌آلات معدنی حتی مستعمل ندارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،فرسودگی ناوگان تجاری‌های کشور بعد از باری‌ها و مسافری‌ها، دامن‌گیر ماشین‌آلات معدنی هم شد. فرسودگی این خودروها به‌طور مستقیم معادن را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. گرچه طی سال‌های اخیر واردات مدل‌های مختلف این خودروها اعم از کارکرده و نو آزاد بوده، اما آن‌طور که بارها اعلام شده است به نظر نمی‌رسد معدن‌داران یا حتی سرمایه‌گذاران، علاقه‌ای به واردات این خودروها نشان داده باشند چراکه همچنان براساس آمارهای منتشرشده حدود 15هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی در کشور فرسوده هستند؛ یعنی رقمی مشابه با آنچه در سال‌ گذشته هم اعلام شده بود. با این‌حال، به‌تازگی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که هیچ‌یک از معدن‌داران و واردکنندگان مشکلی برای واردات ماشین‌آلات معدنی حتی مستعمل ندارند.

افزایش روزافزون ماشین‌آلات معدنی فرسوده به دلیل نوسانات نرخ ارز
دی‌ماه سال جاری رئیس انجمن سنگ ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد فرسودگی ماشین‌آلات معدنی کشور به 60 درصد رسیده است. مهرداد اکبریان درخصوص تامین ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز کشور بیان کرده بود که «درحال‌حاضر در کشور حدود ۳۰هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی وجود دارد که بیش از ۶۰‌درصد آن‌ها فرسوده است و با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا کار می‌کنند.»
وی افزود: «بنابراین دست‌کم ۱۵هزار دستگاه ماشین‌آلات جدید برای جایگزینی آن‌ها و رفع نیاز کشور و توسعه معدن‌کاری در کشور نیاز است.» پیشتر نیز در مردادماه سال جاری رئیس خانه صمت ایران اعلام کرده بود «عمر ماشین‌آلات معدنی در کشور به بیش از ۴۰ سال نزدیک شده که یکی از دلایل این امر گران بودن این ماشین‌آلات با توجه به نوسانات قیمت ارز است.»
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی همچنین بیان کرد: «با این شرایط معادن و به‌ویژه معادن کوچک امکان خرید این ماشین‌آلات را ندارند و هر روز به فرسودگی ماشین‌آلات آن‌ها افزوده می‌شود.»

پایداری فرسودگی معدنی‌ها به‌رغم صدور مجوز واردات
واردات ماشین‌آلات معدنی در سال 99 و براساس دستورالعملی متوقف شد، اما مشکلاتی ازجمله بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات موجب شد مجددا واردات این نوع ماشین‌آلات از سال گذشته در دستور کار قرار بگیرد و مجوز واردات برای واردات ۸۷۰ماشین‌آلات معدنی صادر شود. با توجه به نیاز بخش معدن و براساس آمار اعلام‌شده ازسوی وزارت صمت در سال جاری هم مجوزهای صادره برای ماشین‌آلات موردنیاز بخش معدن برابر با ۲هزار فقره بوده که در صورت ورود این ماشین‌آلات بخشی از نیاز بخش معدن برطرف می‌شود. با این‌حال، با وجود آن‌که مجوز واردات برای بیش از 2هزار دستگاه از انواع این خودروها صادر شده، اما همچنان از آمار 15هزار دستگاهی خودروهای فرسوده کاسته نشده است و فرسودگی این بخش هنوز شامل حدود 60درصد ماشین‌آلات بخش معدن می‌شود. آن‌طور که گفته می‌شود همچنان مدل‌هایی که در سال‌هایی ابتدایی دهه 60 وارد کشور شده‌اند، در معادن به کار گرفته می‌شوند که در نتیجه بازدهی پایین را برای معادن کشور به همراه دارند.

ثبت‌سفارش 2هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی
با تمام وقفه‌ای که در مسیر واردات این خودروها وجود داشته و دارد، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت مدعی شده است که درحال‌حاضر هیچ معدن‌دار و واردکننده‌ای مشکلی برای واردات ماشین‌آلات معدنی حتی مستعمل ندارد و در واقع امکان واردات ماشین‌آلات مستعمل تا پنج سال عمر برای بازرگانان فراهم شده است. سیدمحمد موسوی در این خصوص بیان کرده است: «به مدت ۱۰ سال به‌جای این‌که سالانه 5‌هزار ماشین‌آلات از محل تولید و واردات تامین شود، یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه تامین و واردات شده و برخی شرکت‌‎ها مانند هپکو دچار مشکل بودند و چه‌بسا جلوی واردات نیز گرفته شده بود.»
وی افزود: «در این مدت ما حدود ۱۱۰ درصد افزایش تولید داشتیم و تولید امسال تاکنون به حدود ۲هزار و ۵۶۰ دستگاه رسید، اما این تعداد نیز کافی نیست و باید هم‌زمان از ظرفیت واردات نیز استفاده شود که این موضوع را نیز تسهیل کردیم و تاکنون ۲هزار ثبت‌سفارش انجام شده است.» وی همچنین عنوان کرد: «هرچند مجموع تولید و واردات در سال جاری به بیش‌از 4هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است، اما برای رفع کمبود این حوزه باید سه سال متوالی این اقدامات ادامه داشته باشد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =