واردات خودرو

بسیاری برای کاهش قیمت‌ها انتظار می‌کشند، برخی نیز منتظرند بازار تکانی بخورد و رکود حاکم بر اغلب بازارها و تولید از بین برود. ازدیگرسو، بازار خودرو ازجمله بازارهایی بوده که در چند سال گذشته روزهای سختی را از سر گذرانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،با برداشته‌شدن گام اول برای تامین نیاز بازار به خودروهای خارجی، انتظارات مردم از این بازار چندبرابر شده است. هرچند با اجرای قانون آزادسازی واردات خودرو و احتمال آزادسازی واردات خودروهای دست دوم، سوالات بسیاری ذهن مردم را درگیر کرده است. بسیاری برای کاهش قیمت‌ها انتظار می‌کشند، برخی نیز منتظرند بازار تکانی بخورد و رکود حاکم بر اغلب بازارها و تولید از بین برود. ازدیگرسو، بازار خودرو ازجمله بازارهایی بوده که در چند سال گذشته روزهای سختی را از سر گذرانده است. این بازار به‌عنوان یکی از پرمتقاضی‌ترین بازارها در ماه‌های گذشته، در شدیدترین رکود ممکن قرار داشته و نمایشگاه‌داران خودرو عنوان می‌کنند که در سال‌های گذشته تاکنون چنین رکودی سابقه ندارد و بازار کاملا ساکن است. سجاد همتی، مدیرعامل «آرین‌خودرو پارس» و کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «به‌دلیل ایجاد امیدواری ازسوی دولت در متقاضیان برای آزادسازی واردات و عرضه محصولات اقتصادی این بازار به رکود فرو رفته است و خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشته و معتقدند باتوجه به نوسانات بازارهای موازی ممکن است در بازار خودرو نیز تغییراتی حاصل شود. بدان معنا که بتوانند یک خودرو خارجی ارزان و باکیفیت را در سال آینده خریداری کنند.» همتی افزود: «مهم‌ترین اتفاقی که این روزها بازار خودرو شاهد آن است، بستن قرارداد خارجی میان خودروسازی داخلی و شرکت‌های چینی است که نمی‌تواند نویدبخش تغییرات عمده‌ای در بازار باشد.»

آیا در دو هفته پایانی سال شاهد رونق بازار خودرو خواهیم بود؟
آن‌طور که مشخص است، مشتریان همچنان تمایلی به خرید و فروش خودرو ندارند و این اوضاع احتمالا تا هفته‌های پایانی سال نیز ادامه خواهد داشت. زیرا در وضعیت معیشت مردم اتفاقی رخ نداده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو در شب عید امسال بی‌رونق بماند. این در حالی است که طبق روال انتظار می‌رفت در هفته‌های پایانی سال و با توجه افزایش میل مشتریان به خرید خودرو، بازار با رونق نسبی مواجه شود. اما رونق گرفتن بازار در این برهه نیازمند افزایش قدرت خرید مشتریان و بالاتر نرفتن قیمت خودروهاست که هیچ‌کدام قابل تحقق به نظر نمی‌رسد.
با برداشته‌شدن گام‌های نخست برای آزادسازی واردات خودرو، متقاضیان خرید خودرو انتظار دارند وضعیت نسبت‌به گذشته تغییر کند. پیش‌بینی شما برای ماه‌های نخست سال آینده چیست؟
باتوجه به نهایی‌شدن نظر دولت درخصوص تغییر رویه در زمینه واردات خودرو، بازار خودرو از خواب زمستانی بیدار خواهد شد و جان دوباره‌ای خواهد گرفت و همچنین مردم از بلاتکلیفی قیمتی در بازار خودرو در خواهند آمد. بدون‌شک قیمت خودرو کاهشی نخواهد داشت و اگر هم افت داشته باشد، متاثر از شرایط بازار خواهد بود و این کاهش قیمت چشمگیر نیست. اما به احتمال زیاد، قیمت خودرو در ماه‌های نخست سال، روی رقم‌های بالای فعلی کم‌وبیش تثبیت خواهد شد و متقاضیان آن به سمت خرید خودروهای کم‌کیفیت داخلی و محصولات چینی خواهند رفت. همچنین در صورت تثبیت قیمت دلار در محدوده فعلی، فروش اقساطی خودروهای چینی مونتاژ داخل از سر گرفته خواهد شد.

آیا واردات خودروهای به‌اصطلاح اقتصادی می‌تواند بازار خودرو را به سمت رقابتی‌شدن سوق دهد؟
گرچه تا اواخر هفته گذشته، بازار خودرو همچنان با رکود همراه بود و پیش‌بینی‌ها حکایت از ادامه این شرایط تا پایان سال دارد، اما اظهارات برخی فعالان بازار نشان از رشد قیمت در بعضی خودروها و افزایش نسبی مراجعه برخی متقاضیان به بازار خودرو دارد؛ متقاضیانی که نگران جهش دوباره قیمت‌ها هستند و همین میزان اندک عقب‌نشینی قیمت برخی خودروها هم از نظر آن‌ها فرصت مناسبی برای خرید محسوب می‌شود. البته بازار خودرو شاهد معاملات گسترده هرساله نیست. اما پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا 20 اسفندماه این رونق اندک و نسبی در بازار خودرو ادامه داشته باشد.

آیا کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو را دستخوش تغییرات خواهد کرد؟
نرخ ارز طی هفته گذشته پس از یک جهش بزرگ، یک گام عقب نشست. در شرایطی که یکی از بهانه‌های بازار برای بالا بردن قیمت خودرو، افزایش نرخ ارز در بازار است، هم‌اکنون قیمت دلار در بازار رو به کاهش گذاشته است.

تنظیم قرارداد با شرکت‌های خودروساز جهانی برای خرید 200هزار دستگاه، چه میزان از حباب بازار را کوچک خواهد کرد؟
کمتر از 200 دستگاه خودرو از منطقه خرید شده و به گمرکات ایران رسیده که آن هم ترخیص نشده، این در حالی است که آقای قالیباف هفته گذشته با مردم صحبت کرد و گفت نه می‌توانند بگویند کدام شرکت‌ها و نه می‌توانند بگویند چه خودرویی به بازار عرضه خواهد شد، اما متقاضیان باید 500میلیون تومان برای خرید خودروهای نامعلوم پیش‌پرداخت داشته باشند. این‌گونه قراردادها، تاثیری بر کاهش قیمت خودروهای داخلی ندارد، بلکه تنها باعث رکود بیشتر در بازار خواهد شد. البته این انتظار که بلافاصله بعد از عرضه خودروهای خارجی شاهد رخدادی خاص و کاهش قیمت همه محصولات بازار خودرو باشیم، قطعا انتظار نابه‌جایی است، چراکه درصد مواد اولیه وارداتی در تولید هر کالایی رقم مشخصی نیست، بلکه با شرایط فراهم‌شده، قدرت چانه‌زنی و حق انتخاب برای مصرف‌کننده ایجاد خواهد شد.

آیا آزادسازی واردات خودرو می‌تواند قیمت محصولات خودروسازان داخلی را به نرخ پایه نزدیک کند؟
واردات خودروهای خارجی باتوجه به شرایط ارزی کشور بر قیمت خودروهای داخلی تاثیری نمی‌گذارد، به دلیل این‌که قیمت خودروهای داخلی در کلاس دیگری قرار دارند و در رقابت با یکدیگر قرار نمی‌گیرند. نرخ خودروهای وارداتی متاثر از قیمت ارز است و نرخ ارز هم درحال‌حاضر روند مشخصی ندارد. در شرایط فعلی، بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و پیش‌بینی برای سال آینده هم تشدید رکود در این بازار است. مشکل صنعت خودرو زمانی حل می‌شود که خرید خودرو برای مردم آسان و کم‌هزینه شود. اولین گامی که باعث می‌شود بازار خودرو رونق گیرد، این است که خودروسازان هزینه‌های مالی ساخت محصولات را مدیریت کنند تا بتوانند قیمت تمام‌شده آن‌ها را پایین بیاورند. یعنی محصول تمام‌شده را با افزایش تیراژ و مدیریت هزینه به حد قدرت خرید مردم برسانند.

راهکار پیشنهادی شما برای تصمیم‌سازان و کارشناسان صنعت خودرو در راستای کاهش هزینه‌های تولید خودروسازان چیست؟
این کار یک مدیریت جمعی می‌طلبد، لازمه کار این است که کل کشور از صنایع فولاد و پتروشیمی گرفته تا صنعت حمل‌ونقل همکاری کنند تا هزینه‌ها کاهش یابند. مشکل اصلی بازار خودرو فقدان قدرت خرید مردم و قیمت بالای خودروهاست و تا زمانی که قیمت‌ها با قدرت خرید مردم متناسب نشود، مشکلات این بازار حل نخواهد شد. پس تا زمانی که این شرایط فراهم شود و جریان بودجه سال آینده در کشور مشخص و مصوب شود، به نظر نمی‌رسد حداقل تا خردادماه سال آینده اتفاق خاصی در جریان تولید و اقتصاد کشور رخ دهد.

آیا دولت با آزادسازی واردات خودرو می‌تواند چرخش اقتصادی وعده داده‌شده و مورد انتظار در بازار خودرو را ایجاد کند؟
ایجاد چرخش اقتصادی در شرایط کنونی با توجه به رکود موجود قطعا زمان‌بر است. چراکه هرگونه تحرک اقتصادی مستلزم تزریق ارز به بازارهای کشور و همچنین دسترسی دولت به دارایی‌های سرمایه‌ای و بودجه‌ای و حمایت از پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های مسکوت است تا در نتیجه آن؛ نقدینگی به‌دست‌آمده از مسیرهای مختلف - ازجمله مالیات‌ستانی از خودروهای وارداتی - به اقتصاد کشور تزریق شود. ضمن این‌که دولت باید بدهی‌های خود به پیمانکاران پرداخت کند تا موجب چرخش مالی در اقتصاد کشور شود و قطعا ایجاد این شرایط نیز زمان‌بر خواهد بود.

بازار خودرو در شب عید همیشه شاهد افزایش عرضه و شدت گرفتن معاملات در بازار خودروهای کارکرده بوده است. به نظر شما آیا طرح آزادسازی واردات خودرو می تواند نرخ محصولات این بازار را کاهشی کند؟
منتظر کاهش قیمت خودرو نباشید. خریدوفروش در بازار خودرو که در سال‌های گذشته از نیمه بهمن و ماه پایانی سال رونق می‌گرفت، امسال بسیار کم‌رنگ است. این در حالی است که مردم همواره با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و برنامه‌ریزی برای سفر، اقدام به خرید خودرو نو یا تبدیل به احسن کردن خودرویشان می‌کردند. اما اکنون چند سالی است که خودرو صرفا به‌عنوان کالای سرمایه‌ای خریدوفروش می‌شود و مردم به‌واسطه کاهش قدرت خرید، انگیزه‌های قبلی را برای خرید یا تعویض خودرو ندارند. بازار خودرو نیز در کل همچنان در رکود است و با فرا رسیدن هفته‌های پایانی سال، امیدی به بازگشت رونق به بازار خودرو وجود ندارد. همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد؛ تصور این‌که قیمت پایین بیاید را باید از ذهنتان خارج کنید. آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم هم شاید بخشی از هزینه‌های مالی را کم کند، اما هزینه‌های دیگر مرتبا در حال افزایش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =