قطعات یدکی سنگین‌ها

تحریم‌ها و گرانی ارز در سال‌های اخیر، بر صنعت خودروهای تجاری تاثیر بسیاری داشته است. تحریم‌ها به‌طور مستقیم بر همکاری خودروسازان خارجی با تولیدکنندگان داخلی اثر گذاشت و آن‌ها را به خارج از بازار ایران هدایت کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،تحریم‌ها و گرانی ارز در سال‌های اخیر، بر صنعت خودروهای تجاری تاثیر بسیاری داشته است. تحریم‌ها به‌طور مستقیم بر همکاری خودروسازان خارجی با تولیدکنندگان داخلی اثر گذاشت و آن‌ها را به خارج از بازار ایران هدایت کرد. ازسوی‌دیگر، محدودیت واردات خودرو و قطعات ناشی‌از تحریم‌ها، در کنار گرانی بی‌رویه نرخ ارز باعث شد تولید این خودروها با مشکل تامین قطعه همراه شود و بازار قطعات یدکی نیز از این مشکلات مستثنا نیست زیرا تهیه قطعات اصلی برای تعمیر این خودروها در بازار به مشکلی برای مالکان خودروهای قدیمی‌تر تبدیل شده است و خطرات بسیاری برای ناوگان و در جاده‌های بین شهری به وجود آورده، این در حالی است که کمبود این قطعات با گرانی فزآینده نیز همراه شده و مشکلات تامین قطعه و ناوگان در این بخش را دوچندان کرده است. به‌تازگی نیز رئیس پلیس راهور فراجا گرانی قطعات و لوازم یدکی را عامل اصلی تصادفات خودروهای سنگین اعلام کرده است.

تبعات گرانی و کمبود قطعات یدکی سنگین‌ها
رئیس پلیس راهور فراجا گرانی قطعات و لوازم یدکی و فشار کار را عمده دلایل در تصادفات خودروهای سنگین به‌خصوص اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: «گرانی لوازم یدکی منجر به تعمیر قطعات به‌جای تعویض آن می‌شود.» سردار کمال هادیانفر تصادف خودروهای حمل‌ونقل عمومی را یکی از دغدغه‌های پلیس عنوان کرد و افزود: «البته میزان تصادف ناوگان عمومی زیر یک‌درصد است، اما به‌دلیل جابه‌جایی تعداد و جمعیت زیاد مسافر همین عدد نیز برای ما زیاد است.» وی گفت: «عمده مشکل رانندگان اتوبوس فشار کاری و گرانی وسایل و قطعات است که قطعات معیوب در اتوبوس به‌جای تعویض مورد تعمیر قرار می‌گیرند. این موضوع بیشتر در تریلی و اتوبوس‌ها دیده می‌شود و همین امر عاملی مهم در تصادفات خودروهای سنگین محسوب می‌شود.» رئیس پلیس راهور فراجا این مساله را تهدیدی برای جان راننده و مسافران دانست و ادامه داد: «امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایطی را به وجود بیاورد که این دست وسایل نقلیه بتوانند با هزینه کمتر قطعات یدکی را تامین و تعویض کنند.»

تشدید کمبود قطعات خودروهای سنگین با تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز
پیش از این یکی از فعالان بازار لوازم یدکی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفته بود که کمبود قطعه در بخش خودروهای تجاری در سال‌های اخیر و هم‌زمان با تحریم‌ها تشدید شده، این در حالی است که تولید قطعات خودروهای تجاری در کشور به شدت محدود بوده و سرمایه‌گذاری چندانی روی آن انجام نشده است.» کمبود قطعات خودروهای سنگین در شرایطی مساله‌ساز شده که عدم ایمنی کافی در این خودروها، می‌تواند مسائل بسیاری را در جاده‌ها رقم بزند و به‌طور مستقیم با جان و مال مردم بازی کند. خودروهای قدیمی به‌دلیل فرسودگی بالایی که دارند، نیاز بیشتری به قطعات پیدا می‌کنند. با این‌حال نبود قطعات موردنیاز این خودروها مشکلات ناوگان فرسوده را دوچندان کرده است.

کمبود قطعه؛ از کامیون‌های فرسوده تا مدل‌های کارکرده وارداتی
واردات کامیون‌های کارکرده در دو سال اخیر، مورد دیگری است که به کمبود قطعات خودروهای سنگین دامن زده است. براساس اعلام کارشناسان این حوزه، قطعات موردنیاز خودروهای وارداتی مانند داف‌ که هم‌زمان با طرح واردت کامیون‌های کارکرده به کشور وارد شدند، در دسترس نیست. حتی قطعات ساده‌تر مانند آینه که تاثیر کمتری بر ایمنی خودروها دارمد، سخت‌تر یافت می‌شود و در صورت دستیابی به این قطعات، باید قیمت‌های نجومی بابت آن‌ها پرداخت شود. همچنین قطعات مهم‌تری ازجمله لوازم گیربکس، دیفرانسیل و سرسیلندر و همچنین قطعات موردنیاز برای تعمیر موتور، به سختی در بازار پیدا می‌شوند. همین کمبود شدید قطعات باعث شده است در کنار فرسودگی بالای برخی خودروها، امکان تعمیر مدل‌های قدیمی و حتی جدید وارداتی هم وجود نداشته باشد. این در حالی است که حتی هزینه‌های مربوط به تعمیرات نیز بسیار گزاف گزارش شده و مالکان این خودروها،گاه برای تعمیر کامیون‌های خود مجبور به پرداخت‌های سنگین می‌شوند.

بازگشت دوباره قطعات کارکرده به خودروهای تجاری
یکی از فعالان بازار حمل‌ونقل کشور درخصوص تاثیر کمبود قطعه بر خودروهای سنگین و ناوگان خودروهای تجاری اعلام کرد: «نبود قطعات موردنیاز این بخش باعث شده است مالکان خودروهای قدیمی و حتی برخی مدل‌های جدید مجبور به استفاده از قطعات کارکرده شوند.» به گفته وی «حتی در برخی موارد تعمیرکاران با فرستادن بعضی قطعات به تراشکاری، تغییراتی را در ظاهر قطعات ایجاد کرده و آن‌ها را به جای قطعات نو یا کم‌کارکرد دوباره به خودروهای تجاری بازمی‌گردانند که بعد از مدتی مشکل جدیدی را برای مالک خودرو ایجاد می‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =