جایگاه‌های سوخت

وقتی فردی به پمپ‌بنزین مراجعه می‌کند، تنها انتظارش دریافت سوخت باشد، نه محصول دیگری، حتی در حد معرفی یا پیشنهاد زیرا به‌گفته مسئولان مربوطه این کار در حال حاضر غیرقانونی و ممنوع است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اساس کار پمپ‌بنزین، ارائه بنزین یا سوخت به صاحبان خودروهاست. پس طبیعی است وقتی فردی به پمپ‌بنزین مراجعه می‌کند، تنها انتظارش دریافت سوخت باشد، نه محصول دیگری، حتی در حد معرفی یا پیشنهاد زیرا به‌گفته مسئولان مربوطه این کار در حال حاضر غیرقانونی و ممنوع است.

شکایت از فروش اجباری مکمل سوخت
شکایت از جایگاه‌های سوخت (پمپ‌بنزین‌ها) می‌تواند به موضوعات مختلفی ارتباط داشته باشد اما اخیرا مواردی از ثبت شکایت در مورد عرضه مکمل بنزین مطرح شده است. به لحاظ قانونی، هیچ‌کدام از جایگاه‌داران حق فروش مکمل سوخت را ندارند. البته این موضوع از طرف انجمن اتحادیه جایگاه‌داران سوخت به کلیه پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. در واقع عرضه مکمل سوخت یکی از دلایل رایج شکایت از پمپ‌بنزین‌هاست. برخلاف اظهارنظرها، این مکمل‌ها نه‌تنها هیچ تاثیر مثبتی بر کیفیت سوخت ندارند بلکه برای شهر و شهروندان مضراتی نیز در پی خواهد داشت. طبق آزمایشات انجام‌شده، مکمل سوخت نمی‌تواند منجر به بهبودی عملکرد موتور خودرو شود و چه بسا در این زمینه، سبب بروز آسیب‌هایی نیز خواهد شد چون مکمل‌های سوخت، حاوی فلزات سنگین و ضایعات فراوانی هستند، مصرف آنها برای سلامتی شهروندان مضر بوده، بنابراین عرضه آن‌ها توسط پمپ‌بنزین‌ها ممنوع است. در هرصورت اگر جایگاه‌داران سوخت، اقدام به عرضه مکمل سوخت کنند، چنین رفتاری تخلف و کار غیرقانونی محسوب شده و امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد. شهروندان در مواردی را می‌توانند از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند. مراجعی که به شکایت از پمپ‌بنزین‌ها رسیدگی می‌کنند سازمان تعزیرات، سامانه 09627 و همچنین انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور هستند. بنابراین تخلف جایگاه‌داران سوخت کشور از طریق مراجع مذکور قابل پیگیری است و شهروندان می‌توانند در صورت شکایت، از طریق قانونی آن را پیگیری کنند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چه نظری دارد؟
مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بارها در گفت‌وگوهای خود اعلام کردند تاکید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این است که سوخت توزیعی نیازی به مکمل ندارد، این موضوع شامل تمام خودروها (حتی خودروهای خارجی) می‌شود و عرضه مواد افزودنی و مکمل‌های بنزین در جایگاه‌های سوخت مورد تایید این شرکت نیست. به‌گفته آنها حتی استفاده از مکمل‌هایی که استاندارد کافی نیز دارند، توصیه نمی‌شود؛ چراکه بنزین عرضه‌شده در تمام جایگاه‌های عرضه سوخت کشور مطابق با استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش، تولید و توزیع می‌شود. براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، معمولا مکمل را برای افزایش عدد اکتان به بنزین اضافه می کنند، ولی باتوجه به اینکه عدد اکتان بنزین یورو و بنزین سوپر بالای ۹۰ است، توصیه نمی‌شود از مکمل استفاده شود. زیرا به‌گفته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، عدد اکتان برای بنزین یورو، بنزین معمولی و بنزین سوپر کفایت می‌کند.
فروش نفت، بنزین و الکل به‌عنوان مکمل سوخت!
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور درباره فروش مکمل در برخی جایگاه‌های سوخت گفت: «باتوجه به اصراری که شرکت‌های تابعه وزارت نفت درباره استاندارد بودن سوخت دارند، اعلام کرده‌اند فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت ممنوع است. ازسوی‌دیگر باتوجه به فروش این مکمل‌ها در فروشگاه‌ها، این شرکت‌ها باید دلیل این کار را خودشان اعلام کنند.» رضا نواز اضافه کرد: «جلسه‌ای با مسئولان قضایی و انتظامی و مسئولان شرکت‌های تابعه وزارت نفت داشتیم و تصمیمی در این باره گرفته شد مبنی‌بر اینکه خریدوفروش مکمل در جایگاه‌های سوخت ممنوع و مسئولیت آن برعهده خریدار است. بنابراین اگر چنین موضوعی گزارش شود، با آن برخورد خواهد شد.» وی در ادامه تاکید کرد: «اگر کارکنان جایگاه‌ها بخواهند به‌صورت اجباری مکمل را داخل باک خودرو بریزند، افراد نباید اجازه بدهند؛ آنها می‌توانند خودرو را متوقف کنند و با پلیس 110 تماس بگیرند. اگر در گزارش پلیس 110، شماره ملی و نام فرد را به ما اعلام کنند، برخورد لازم انجام خواهد شد.» رضا نواز همچنین گفت: «شاهد موارد تقلب در این حوزه هستیم؛ یعنی به جای مکمل، نفت، بنزین یا الکل داخل بسته‌بندی است که قیمت درج‌شده هم ندارند و این بسته‌ها را با قیمت‌های چندبرابری آن را می‌فروشند.» سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور درباره ابهامات درباره کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌ها نیز افزود: «کم‌فروشی را تکذیب می‌کنیم. انتقال سوخت از مخازن به دیسپنسر توزیع‌کننده، از طریق شناورهای غریق در مخزن صورت می‌گیرد و همیشه پر از فرآورده هستند. اگر کم‌فروشی صورت گیرد، دیسپنسر با ازدیاد فرآورده مواجه می‌شود بنابراین چنین چیزی ممکن نیست. ضمن اینکه مخازن جایگاه‌ها و نازل‌های آنها پلمپ هستند و با دوربین‌های نظارتی و توسط سازمان استاندارد، بررسی می‌شوند. چنین مواردی ممکن است به علت خرابی دستگاه باشد که به‌سرعت برطرف می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    2 0
    متاسفانه هنوز در جایگاه ارائه بنزین رسولی واقع در اتوبان بابایی . مسیر شرق به غرب. . با ترفند های مختلف این کار انجام می شود. برای هر مکمل ۴۰۰ هزار تومان اخذ می کنند. دقیقا مانند راهزنهای سر گردنه به بهانه هواگرفتن باک و خراب بودن ماشین و... یک سناریو درست می کنند که نازل بنزین نزند و ... من شکایت کردم و هنوز نتیجه ای نگرفتم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =