موتورسیکلت ‌های فرسوده

راکبان موتورسیکلت‌های متخلف مانند دیگر وسائل‌نقلیه موتوری تحت رصد سامانه‌های هوشمند قرار دارند و در صورت ارتکاب تخلفات رانندگی جریمه می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،شیوه برخورد با جرایم موتورسیکلت‌ها سبب شده است برخی راکبان این وسیله‌نقلیه، به قانون‌گریزی مشهور شوند و بدون ترس از برخورد پلیس و جریمه، اقدام به انجام حرکات مخاطره‌آمیز در معابر کنند. این در حالی است که معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها در کنار این معضل، همچنان گره‌ای سر در گم است که احتمالا به این زودی‌ها هم بازشدنی نیست. البته به‌نظر می‌رسد اقدام‌هایی برای رفع این دو معضل ازسوی مقام‌های مربوطه درحال شکل‌گیری است.

مالکیت موتورسیکلت با یک برگ سند، دست‌به‌دست می‌شود
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره ثبت تخلف‌های موتورسیکلت‌ها در سطح شهر گفت: «راکبان موتورسیکلت‌های متخلف مانند دیگر وسائل‌نقلیه موتوری تحت رصد سامانه‌های هوشمند قرار دارند و در صورت ارتکاب تخلفات رانندگی جریمه می‌شوند.» سردار محمدحسین حمیدی اظهار کرد: «وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت دغدغه‌ چنددهه‌ای مردم و همچنین مدیریت ترافیک است. البته بزرگ‌ترین چالش هم دست به دست شدن مداوم مالکیت این وسایل نقلیه بوده که هنوز ساماندهی نشده است.»
وی با بیان اینکه قوانین مالکیت وسائل نقلیه یکسان هستند، افزود: «به دلایل مختلف، فرآیند تغییر مالکیت‌ موتورسیکلت‌ ثبت نمی‌شود. درواقع مالکیت آنها، هنگامی که با یک برگ سند از کارخانه خارج می‌شوند میان افراد مختلف دست‌به‌دست می‌شود.» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: «این مساله نافی جریمه شدن این وسائل نقلیه نیست و هر زمان اقدام به خلاف کنند، به‌طورقطع تخلف آنها ثبت می‌شود.» حمیدی به مدیریت ترافیکی موتورسیکلت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «پلیس برابر قانون عمل می‌کند و نمی‌تواند فراتر از آن حرکت کند.» به‌گفته وی اگر قانون بازدارنده نیست و ضعف دارد، باید اصلاح شود که این مهم از طریق رسانه و با مطالبه‌گری افکار عمومی و پلیس امکان‌پذیر است. رئیس پلیس راهور پایتخت همچنین توضیح داد: «در سه‌سال اخیر، پلیس با همه ظرفیت و با هماهنگی مراجع قضایی از مجازات جایگزین برای موتورسیکلت‌سواران متخلف استفاده می‌کند تا با هزینه کمتر و کارآیی بیشتر، سبب ساماندهی این وسایل‌نقلیه شود.» حمیدی ادامه داد: «تحول قابل‌ملاحظه‌ای در این زمینه ایجاد شده؛ به طوری که تعداد تخلفات موتورسیکلت‌ها کاهش یافته است. البته هنوز تا ایده‌آل فاصله داریم و برای رسیدن به آن باید برنامه‌ریزی کنیم.»

معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌ها الزامی است، اما...
ماه قبل مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهر تهران با بیان اینکه انجام معاینه‌فنی موتورسیکلت الزامی است، گفت:« از ابتدای سال تاکنون (بهمن‌ماه) فقط ۳۰۷ دستگاه موتورسیکلت به مراکز این ستاد مراجعه کردند.» شادی مالکی افزود: «طبق قانون هوای پاک انجام معاینه‌فنی برای همه وسایل‌نقلیه موتوری اعم‌از سبک، سنگین و موتورسیکلت در دوره‌های زمانی منظم الزامی است. موتورسیکلت‌ها هم باید سالانه برای انجام معاینه‌فنی به مراکز مراجعه کنند.» وی یادآور شد: «تهران با داشتن 11خط معاینه‌فنی ویژه موتورسیکلت، روزانه ظرفیت ارائه خدمات به یک هزار موتورسیکلت را دارد.» مالکی ضمن قدردانی از پلیس راهور تهران بزرگ که در دریافت معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌های تحت راهبری پیشگام شده است، در توضیح این فراخوان بیان کرد: «به‌منظور ساماندهی وضعیت معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها طبق نشست‌های مشترک پلیس راهور تهران بزرگ و ستاد معاینه‌فنی خودروهای پایتخت موافقت شد فراخوان و انجام معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها در مراکز معاینه‌فنی شهر تهران به صورت تدریجی و در چند مرحله برنامه‌ریزی شود.» مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهر تهران گفت: «در مرحله نخست ناوگان موتورسیکلت تحت راهبری سازمان‌ها و شرکت‌ها فراخوان خواهند شد. به صورت نمادین بخشی از موتورسیکلت‌های تحت راهبری پلیس به مراکز مراجعه کرده‌اند.» وی ادامه داد: «در مرحله بعد موتورسیکلت‌های پرتردد و کار شامل این طرح خواهند شد.» مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی همچنین تاکید کرد: «این برنامه نمادین با هدف اطلاع‌رسانی به راکبان موتورسیکلت در مورد الزام به دریافت معاینه‌فنی و تاکید پلیس به رعایت قانون در این ارتباط برنامه‌ریزی شده است.» مالکی درباره اهمیت انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز افزود: «سهم موتورسیکلت‌ها در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی 21.3درصد و ذرات معلق 10.1درصد است. همچنین طبق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ 43درصد تصادفات فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌هاست. این آمار نشان می‌دهد پایش مستمر موتورسیکلت‌ها بدون تردید می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و تصادفات درون‌شهری تاثیرگذار باشد.»

طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در شهرهای مختلف
چند روز قبل، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: «طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف در همدان اجرا خواهد شد.» حسین بشری بااشاره به مطالبات مردم مبنی‌بر برخورد پلیس با موتورسیکلت‌سواران متخلف خبر داد طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت‌سواران با محوریت پلیس راهنمایی‌ورانندگی و کمک سایر واحدهای انتظامی در همدان به زودی اجرا خواهد شد. وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح، انضباط بخشی به تردد موتورسیکلت‌سواران است، افزود: «قصد ما جریمه یا دلالت موتور به پارکینگ نیست.قبل از اجرا، اطلاع‌رسانی کردیم تا راکبان باخبر شوند و مقررات را رعایت کنند. هدف از اجرای طرح، مراقبت از جان و سلامتی موتورسیکلت‌سواران و سایر شهروندان است، البته این امر مطالبه خود مردم است.» بشری افزود: «تخلفاتی که بیشتر در این طرح موردتوجه قرار خواهند گرفت، انجام حرکات مخاطره‌آمیز، مخدوش کردن پلاک، حمل بار نامتعارف، عبور از چراغ قرمز، تردد در پیاده‌روها، حرکت خلاف جهت و ایجاد آلودگی صوتی و صداهای ناهنجار است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Faramarz DE ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    موتورسیکلت آپاچی۱۶۰ مدل ۹۸ آبی پلاک ۱۳۸ ۴۹۷۱۲ در تاریخ ۳۰دی۱۴۰۱ سرقت شده.سپاسگزار میشم کمک کنید پیداش کنم.۰۹۳۳۸۲۵۳۷۵۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =