Hyundai-i40_Wagon

استیشن‌ها دسته‌ای از خودروها هستند که باتوجه به فرمت بدنه و نوع طراحی شان،‌ یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید یک خودرو خانوادگی به حساب می آیند.

بیش از ۶۵درصد استیشن‌های خودروسازان مطرح جهان مختص بازار اروپا است. اما این دسته از خودروها دو دهه قبل مورد استقبال خریداران ایرانی نیز قرار گرفتند، تا اینکه سدان‌ها و پس از آن‌ کراس‌اوورها در بازار ایران به جایگاه ویژه ای رسیدند و دیگر استیشن‌ها مورد پسند مصرف کنندگان قرار نگرفتند.

استیشن‌ها به دلیل داشتن فضای مناسب برای سرنشینان و بار، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر هستند. در بازار داخلی،تنوع استیشن‌ها بسیار محدود است، اما یکی از به‌روزترین و باکیفیت‌ترین استیشن های حاضر در بازار ایران هیوندای i۴۰ SW است. این خودرو تنها در مدل ۲۰۱۵ وارد کشور شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا این خودرو باکیفیت کره‌ای را بررسی کنیم.

استیشنی که هیوندای را خوشنام کرد!

استایل اسپرت و جذاب

سال ۲۰۱۱ میلادی بود که کمپانی خودروسازی هیوندای از خودرو بزرگ خانوادگی سگمنت D خود با نام i۴۰ رونمایی کرد. این خودرو در دو نسخه سدان(سالن) و استیت(استیشن) به بازار عرضه شد. i۴۰ تا اواخر سال ۲۰۱۹ روی خط تولید این کمپانی قرار داشت.

حدود شش سال قبل بود که این خودرو در دو نسخه سدان و استیشن به بازار کشورمان آمد. هر دو نسخه این خودرو باکیفیت محسوب می‌شوند، زیرا در برخی از بخش‌ها اشتراک بسیاری با برادر بزرگتر خود یعنی سوناتا دارند.

i۴۰ SW (استیشن) سفارش اتحادیه اروپا است و از این رو، خودرو مناسب و باکیفیتی به شمار می‌آید. در این مطلب نسخه استیشن این خودرو یعنی i۴۰ SW مورد بررسی قرار می گیرد.

تمام نسخه‌های وارد شده به کشور متعلق به سال ۲۰۱۵ هستند، اما نسخه‌های عرضه شده در بازار جهانی در این سال با فیس‌لیفت جزئی مواجه شدند. i۴۰ SW به لحاظ بدنه اندکی جادارتر از نسخه سدان است، زیرا فاصله محوری خودرو ۲۷۷۰میلی‌متر، طول خودرو ۴۷۷۵میلی‌متر، عرض آن ۱۸۱۵میلی‌متر و ارتفاع خودرو ۱۴۷۰میلی‌متر می باشد.

این ابعاد، فضای مناسب و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می دهند. با توجه به زبان جدید طراحی هیوندای در زمان عرضه این خودرو، i۴۰ SW با خطوط تیز روی بدنه و فرم‌های حجیم شکل گرفته است. پروفیل خودرو با خط تیز زاویه‌دار شخصیتی ، تناسبات بدنه و خط کمربندی مزین شده به کروم، استایل جذابی از یک استیشن را به نمایش می‌گذارد.

نمای جلو خودرو با چراغ‌های کشیده ، LED های مشابه حرف P ، جلوپنجره شش ضلعی و حجم‌های روی کاپوت، مشابه الانترا است که جذاب به نظر می‌رسد. در نمای عقب شاهد خودروی زیبایی هستیم.

در این بخش چراغ‌های کشیده با گرافیک LED و خط کروم میان چراغ‌ها، نمای شیک و زیبایی از یک استیشن را به نمایش می گذارد. همچنین طراحی اسپویلر الحاقی روی در عقب، رینگ‌های ۱۷ اینچی (بازار ایران) و ۱۸ اینچی (بازار اروپا) چاشنی اسپرت این خودرو را دوچندان می‌کند.

فضای داخلی راحت و نسبتا لوکس!

در زمان ورود به کابین این خودرو، با سبک طراحی آشنای هیوندای که پیش‌ از این در سدان میان سایز خانوادگی این خودروساز یعنی سوناتا دیده بودیم، مواجه می‌شویم. طراحی داشبورد، مینیمال ، به‌روز و البته نسبتا شلوغ است. چیدمان دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع ، نمایشگر ۷ اینچی کنسول میانی ، طراحی دسته دنده و غربیلک فرمان این حس را القا می‌کنند که پشت فرمان الانترا قرار گرفته‌اید. نکته بسیار مهم این است که کیفیت ساخت قطعات و ادوات داشبورد در سطح بالایی ارزیابی می‌شود.

استیشنی که هیوندای را خوشنام کرد!

استفاده از پلاستیک نرم و قطعات دکوراتیو کروم در این فضا خودنمایی می‌کند. از سوی دیگر کیفیت چرم استفاده شده نیز قابل قبول است. روکش چرمی این خودرو تا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کیفیت خود را حفظ می‌کند و پس از ۱۰۰ هزار کیلومتر و در صورت عدم نگهداری صحیح، ممکن است پوسیده ‌شود.

همچنین طراحی سقف سانروف پانورامیک این خودرو، فضای دلنشینی را برای سرنشینان فراهم آورده است. فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی‌متری و طول ۴۷۷۵میلی‌متری، فضای مناسبی برای پای سرنشینان عقب به ارمغان آورده تا سرنشینان احساس راحت‌تری در این استیشن کره‌ای داشته باشند.

نکته دیگری که در طراحی داخلی i۴۰ SW و نسخه سدان آن وجود دارد، طراحی مناسب صندلی‌های جلو است. صندلی‌های جلو در این خودرو کاملا ارگونومیک بوده و بسیاری از مالکان این خودرو نسبت به آنها حس رضایت‌مندی دارند.

مشخصات فنی i۴۰ SW

پیشرانه‌های متعددی نیروی لازم جهت حرکت این استیشن را فراهم می‌آورد. اما تمام نسخه‌های وارد شده به کشور ایران مجهز به پیشرانه دولیتری تنفس طبیعی هستند. قلب تپنده i۴۰ SW را یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۹۹۹سی‌سی تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ تشکیل می‌دهد. این موتور موسوم به Nu از موتورهای نسبتا باکیفیت تنفس طبیعی به شمار می‌آید. این موتور در دو نسخه MPI (پاشش سوخت چند نقطه‌ ای) و GDI (پاشش سوخت مستقیم) به بازار عرضه شده است.

استیشنی که هیوندای را خوشنام کرد!

خوشبختانه نسخه GDI این خودرو در بازار ایران حضور دارد. با در نظر گرفتن سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های پیوسته D-CVVT و طراحی ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر، این پیشرانه حداکثر ۱۷۸اسب‌بخار را در ۶هزار و ۵۰۰ آرپی‌ام(دور در دقیقه) و ۲۱۴نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۷۰۰آرپی‌ام تولید می کند.

باتوجه به رعایت کارکرد سالیانه ۲۰ هزار کیلومتر و استفاده از روغن موتور پیشنهادی کمپانی سازنده، این موتور جزو پیشرانه‌های کم استهلاک خواهد بود. موتور ۲.۴ لیتری تتا۲ کیا-هیوندای یکی از ضعیف‌ترین پیشرانه‌ها به لحاظ حساسیت نسبت به روغن موتور است. به عبارت دیگر شیرهای هیدرولیکی OCV در این موتور بسیار زود مستهلک می‌شوند. این ضعف در موتور دولیتری Nu i۴۰ SW نیز دیده می‌شود.

پیشرانه دولیتری تنفس طبیعی که زیر کاپوت این استیشن قرار دارد، بسیار به کیفیت روغن موتور حساس است. اما در صورت استفاده از روغن موتور مناسب ، کارکرد سالیانه ۲۰ هزار کیلومتر و توجه به پارامترهای نگهداری صحیح از خودرو، این پیشرانه حداکثر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر باکیفیت و کم دردسر است.

همچنین این نکته را فراموش نکنید که اگر قصد خرید i۴۰ SW دارید، باید از سلامت بدنه و موتور آن مطمئن باشید. اگر i۴۰ SW خریداری کردید و کارکرد آن بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر است،

باید قطعات مصرفی موتور مانند رینگ، اویل‌پمپ(پمپ روغن) و یاتاقان‌های موتور تعویض شوند. در این صورت این خودرو تا ۱۰۰هزار کیلومتر دیگر بی‌دردسر باقی می ماند. از سوی دیگر گیربکس ۶سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک وظیفه انتقال قدرت را به چرخ‌های جلو این خودرو برعهده دارد.

گیربکس ۶سرعته اتوماتیک این خودرو پروگرام و طراحی به‌روز دارد که تعویض دنده‌ها را به موقع و بدون کوبش انجام می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که این گیربکس نیاز به نگهداری ویژه دارد و لازم است به نوع روغن گیربکس و نگهداری آن بسیار توجه شود.

در مجموع ، گیربکس ۶سرعته اتوماتیک این استیشن کره‌ای گوش به فرمان بوده و رانندگی با آن بی دردسر است.

استیشنی که هیوندای را خوشنام کرد!

هیوندای در لیست ایمن‌ترین‌ها

اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی بود که سازمان تست تصادف اتحادیه اروپا (یوروانکپ) i۴۰ را مورد تست و ارزیابی قرار داد. این خودرو توانست در تست‌های پیش رویش موفق ظاهر شود و پنج ستاره ایمنی را به خود اختصاص داد. در پنج تست: ایمنی بزرگسالان، ایمنی کودک، ایمنی عابرپیاده و سیستم‌های کمکی ایمنی این خودرو به ترتیب از ۱۰۰ درصد امتیاز ۹۲ ، ۸۶، ۴۳ و ۸۶ امتیاز را از آن خود کرد تا به عنوان یکی از ایمن‌ترین استیشن‌های زمان خود شناخته شود.

استیشنی که هیوندای را خوشنام کرد!

آیا i۴۰ SW هنوز هم به نیازهای مصرف کنندگان پاسخ می دهد؟

همانطور که می‌دانید محصولات کره‌ای به داشتن آپشن های رفاهی بالا معروف هستند. از مهم‌ترین آپشن‌های i۴۰ SW می‌توان به سیستم‌های کنترلی ترمز، ESC، ABS، BAS، EBD، HAC، ۹ایربگ (یک ایربگ زانویی)، سیستم ورود بدون کلید کی‌لس، استارت دکمه ای، آینه الکتروکرومیک به همراه دوربین عقب، سقف بزرگ پانورامیک، تنظیمات صندلی راننده در ۱۰ جهت و سرنشین جلو در ۶ جهت، سیستم سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها، روکش چرمی صندلی، نمایشگر ۴.۲ اینچی سوپرویژن برای کلاستر(مجموعه پشت آمپر)، نمایشگر ۷ اینچی کنسول میانی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سیستم تهویه مطبوع با کانال‌های جداگانه برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی ، کنترل دینامیکی خودرو روی غربیلک فرمان، گرم‌کن فرمان، سنسور پارک در جلو و عقب، پدال‌های شیفتر آلومینیومی در پشت فرمان و سیستم کنترل فواصل اشاره کرد.

استیشنی که هیوندای را خوشنام کرد!

سواری نرم و هندلینگ مطمئن

i۴۰ SW از نظر سیستم تعلیق، به‌روز است. در محور جلو، سیستم مک‌فرسون استرات با فنرهای پیچشی و در محور عقب ساختار مولتی لینک با میله ضدلغزشی نصب شده است. همچنین تایرهای ۵۰/۲۱۵ با رینگ‌های ۱۷ اینچی روی این خودرو نصب شده است. با توجه به این مقوله سواری خودرو نسبت به هیوندای سوناتا نیز باکیفیت‌تر است. از سوی دیگر مرکز ثقل خودرو نسبتا پایین بوده که پایداری خودرو را در سطح بالایی قرار می دهد. همین مساله سبب شده تا فرمان‌پذیری i۴۰ نسبت به سوناتا بهتر باشد. هرچند نباید فراموش کرد که فرمان برقی این خودرو نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

استیشن هیوندای بخریم؟

در مجموع هیوندایi۴۰ SW به عنوان خودرویی باکیفیت ارزیابی می‌شود. این خودرو تا ۱۰۰ هزار کیلومتر به شرط نگهداری صحیح و توجه به نکات مهم نگهداری، خودرو باکیفیت و کم‌استهلاکی است. در زمینه قطعات، این خودرو قطعات مشترک بسیاری با سوناتا دارد و تامین قطعات آن نسبتا آسان است. i۴۰ SW با کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر و بدنه سالم در حال حاضر یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان ارزش دارد. در این بازه قیمتی، خودروهایی مانند سوناتا YF مدل ۲۰۱۴ و کیا اپتیما TF مدل ۲۰۱۳ دارای رنگ نیز قابل خریداری است که گزینه‌های مناسبی برای خرید نیستند. اما در مجموع i۴۰ SW گزینه خوبی است و ارزش خرید آن را می‌توان ۹۰درصد ارزیابی کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • KIA DOST IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    واقعا که ماشین خوبیه داییم این ماشین رو پنج سال داره خیلی ازش راضی دم هیوندای گرم فقط ی بدی که داره اینه که بنزین سوپر میخواد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =