آریا

. بنا بر اظهارات مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، علاوه‌بر عرضه خودرو شاهین‌پلاس با موتور ME16 و خودرو آریا با پیشرانه میتسوبیشی GDI، تعدادی از محصولات هم براساس قراردادی که درخصوص قوای محرکه با طرف چینی امضا شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال آینده محصولات جدید سایپا با قلب‌های تپنده تازه‌نفس به‌بازار خواهند آمد. بنا بر اظهارات مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، علاوه‌بر عرضه خودرو شاهین‌پلاس با موتور ME16 و خودرو آریا با پیشرانه میتسوبیشی GDI، تعدادی از محصولات هم براساس قراردادی که درخصوص قوای محرکه با طرف چینی امضا شده است، با یک موتور جدید به‌بازار خواهند آمد که به‌گفته محمدعلی تیموری مصرف سوخت آن 3 لیتر در هر 100 کیلومتر نسبت به‌قوای محرکه فعلی کمتر است. علاوه‌بر این خودرو ساینا.اس CNG نیز به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه خواهد شد که مصرف ترکیبی آن هم 2.4 لیتر در هر 100 کیلومتر کمتر خواهد بود. بدین ترتیب پیشرانه‌های جدید سایپا با مصرف سوخت به‌مراتب پایین‌تر و منطبق بر استانداردهای سازمان ملی استاندارد، آلایندگی کمتر و قدرت و کیفیت بالاتری خواهند داشت. بر این اساس و با توجه به‌برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به‌زودی از نسل جدید موتورها و گیربکس‌های محصولات سایپا رونمایی خواهد شد. این محصولات با قدرت و کیفیت به‌مراتب بالاتر از آن‌چه تاکنون تجربه شده است، متناسب با روند تغییر و تحول بازار عرضه خواهد شد و جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان و سلیقه متقاضیان خواهد بود.

شاهین‌پلاس با موتور ME16
شاهین‌پلاس با موتور ME16 و گیربکس دستی پروژه دیگری است که گروه خودروسازی سایپا در دست اجرا دارد و محصول این پروژه در سال آینده عرضه خواهد شد. موتور ME16 که تولید آن از بهمن‌ماه امسال آغاز خواهد شد، نخستین موتور 16 سوپاپ گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) نیز بهره‌مند است و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. موتور ME16 بر پایه دانش فنی داخلی و قطعات ساخت داخل با عمق داخلی‌سازی بیش از 80 درصد تولید شده است. بنا بر اعلام مهندسان سایپا، در طراحی و ساخت این پیشرانه از موتورهای اروپایی مانند EC5 ایده گرفته و الگوبرداری شده؛ اما با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن لحاظ شده و قطعاتش بومی‌سازی شده است. در موتور ME16 از اجزایی مانند پمپ روغن متغیر هم استفاده شده است. به‌احتمال زیاد این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر یورو 5 که گفته می‌شود قابلیت ارتقا به یورو 6 را نیز دارد، از حداکثر قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰ نیوتون‌متر بهره خواهد برد.

تاخت‌وتاز آریا با پیشرانه جدید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین از عرضه کراس‌اوور آریا با پیشرانه ۲ لیتری GDI (تزریق مستقیم سوخت) میتسوبیشی خبر داده است. این پیشرانه نمونه ارتقایافته 4g94 است که در چین توسط کمپانی DAE تولید شده و 4j20v نام دارد. این پیشرانه چهارسیلندر دارای فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بوده و در نسخه GDi دارای قدرتی معادل ۱۵۰ اسب و بیشینه‌گشتاور ۲۰۴ نیوتون‌متر است. آریا قرار است از همان ابتدا با جعبه‌دنده اتومات AT شش‌سرعته وارد بازار شود که احتمالا تامین‌کننده این جعبه‌دنده نیز کمپانی DAE خواهد بود. با این پیش‌فرض، شتاب صفر تا 100 احتمالی آریا با موتور GDI 2 هزار سی‌سی کمتر از 11 ثانیه و مصرف ترکیبی آن حدود 7.5 لیتر خواهد بود. همچنین استاندارد آلایندگی آریا با این پیشرانه، یک پله ارتقا یافته و به یورو 6 خواهد رسید. بنابراین تا اینجای کار مطمئنیم که با شتاب، سرعت و کشش بسیار خوبی مواجه خواهیم بود که کراس‌اوورهای این رده قیمتی یا کمی بالاتر را به‌چالش دعوت می‌کند. در هر صورت می‌توان کراس‌اوور سایپا آریا را نخستین خودرو ملی با موتور GDI دانست. پیش از این خودروهایی مانند کیا سورنتو، رنو تلیسمان، ام‌جی جی‌اس، هیوندای سانتافه و... با این موتور به‌ایران وارد شده بودند و پیشرانه برخی خودروهای مونتاژی مانند پژو2008، کی‌ام‌سی کی 7 و جی 7، تیگو 8 پرو و... هم از همین نوع هستند. اما آریا نخستین خودرو ملی مجهز به‌این پیشرانه خواهد بود. گفتنی است در موتورهای GDI (پاشش سوخت مستقیم)، بازدهی پیشرانه و سوخت ۱۵ درصد بیشتر و میزان گازهای خروجی ۲۵ درصد کمتر است.

ساینا.اس دوگانه‌سوز با سامانه گازرسانی نسل 4
ساینا.اس دوگانه‌سوز نیز که از سامانه گازرسانی نسل 4 با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا بهره می‌برد، دارای موتوری دوگانه‌سوز بر پایه موتور M15 سایناست که با سوخت گاز عملکردی نزدیک به‌سوخت بنزین دارد. سطح استاندارد آلودگی این خودرو یورو 5 (با سامانه OBD) بوده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل رانندگی ترکیبی شهری و جاده‌ای 6.4 لیتر در صدکیلومتر (میانگین گاز و بنزین) است. پیمایش خودرو با سوخت گاز نیز حدود 200 کیلومتر (سیکل ترکیبی) بوده و با وجود نصب مخزن گاز 62 لیتری در صندوق‌عقب، همچنان فضای کافی برای قرار دادن بار و اثاثیه وجود دارد. سیستم تعلیق و جلوبندی تقویت‌شده، دوام بالاتری برای این خودرو فراهم کرده و انتشار آلودگی کمتر، این خودرو را به‌انتخابی مناسب برای حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه تاکسی تبدیل کرده است. رعایت الزامات استانداردی محصول و بهره‌برداری از قطعات گازسوز کاملا استاندارد و با کیفیت و دوام بالا در این خودرو، تمایز برجسته‌ای درمقابل خودروهای دوگانه‌سوز «تبدیل‌کارگاهی» به‌وجود آورده است.
ساینا.اس CNG در رده قیمتی خودروهای دوگانه‌سوز بی‌رقیب است و به‌عنوان یک خودرو دوگانه‌سوز اقتصادی با استهلاک اندک، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات قابل قبول بهترین انتخاب برای مشتریان این سگمنت خواهد بود. با مقایسه مصرف سوخت گاز و بنزین در هر کیلومتر پیمایش این خودرو، دارنده این خودرو در صورت مصرف CNG تنها یک‌پنجم هزینه را درمقایسه با بنزین پرداخت می‌کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا دراین‌باره گفته است: «خودرو ساینا.اس دوگانه‌سوز به مخزن CNG مجهز است و بر این اساس، 2.4 لیتر کاهش مصرف بنزین در هر صد کیلومتر ایجاد خواهد شد. به‌این ترتیب، هدف تولید خودروهایی با مصرف سوخت زیر 5 لیتر در صد کیلومتر پیمایش، محقق شده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهره ی هوشیِ فرا 310+ IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    6 0
    غرش آبدوخیاری برای قطعات شُندور عباسی،الان تِراکتور ۱۰۰ میلیون کارکرد کیفیت آن از محصولات ایران خودرو و سایپا به مراتب بهتر هستند،شما مقام محترم که در حال خوانش Pick سعی کنید از محصولات چِری صفر و یا إم وی إم استفاده کنید حرص خوری آن کمترِ است و دست به سینه هم به مراتب کمتر و پایین تر در تو نِمایندگی های ایران خودرو و سایپا هم وای نمی ایستی،البته فقط صفر آن،اطلاع رسانی سالم انجام بشه.(بی طرف)
  • محمد IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 0
    الان یعنی شیشه بالابر های عقب شدن آپشن 😂😂😂😂
  • ایران دوست IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    لعنت بر خودرو که چه عرض کنم حیف از آشغال خیابان خون مردم تو شیشه برا ماشین ایرانی با 25 برابر قیمت جهانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =