خودرو

بازار آزاد خودروهای داخلی پس از انتشار اخبار افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت کارخانه‌ای آن‌ها، به‌این خبر واکنش قابل توجهی نشان داد و بهای این مدل خودروها با رشد چشمگیری مواجه شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار آزاد خودروهای داخلی پس از انتشار اخبار افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت کارخانه‌ای آن‌ها، به‌این خبر واکنش قابل توجهی نشان داد و بهای این مدل خودروها با رشد چشمگیری مواجه شد. درعین حال این مساله به‌رغم تصویب این میزان افزایش قیمت توسط شورای‌رقابت، برای اجرا با مخالفت شدید مجلس و دولت همراه شد. مخالفت مجلس با اجرای این طرح درحالی اتفاق افتاد که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به‌رئیس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو در شرایط فعلی شد. او در این نامه با اشاره به‌این‌که اصلاح یک‌باره قیمت‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای‌رقابت خواست در تعامل با وزارت صمت به‌فوریت نسبت به‌تجدیدنظر در قیمت‌گذاری‌ها اقدام شود. به‌دنبال نامه معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت صمت اعلام کرده که آماده است در اسرع وقت با برگزاری جلسات فوری با شورای‌رقابت، بر مبنای صیانت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خودرو و با لحاظ پرهیز از اتخاذ تصمیمات تورم‌زا، فرآیند قیمت‌گذاری خودرو به‌گونه‌ای تعیین شود که هم فاقد اثرگذاری نامطلوب بر بازار باشد و هم تقاضاهای سوداگرانه در بازار را کاهش دهد و به‌افزایش تولید و عرضه خودرو نیز منتهی شود. وزارت صمت در اطلاعیه خود یادآور شده طبیعی است افزایش تولید خودرو موجب کاهش تقاضای کاذب و کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد خواهد شد. با این حال بار دیگر تاکید می‌شود که حذف کامل تقاضاهای سوداگرانه در بازار خودرو، نیازمند تصویب مالیات بر عایدی سرمایه همراه با ابزارهای قانونی لازم در مجلس است. در این میان سخنگوی شورای‌رقابت درخصوص نامه معاون اول رئیس‌جمهور به‌شورای رقابت مبنی بر توقف اجرای مصوبه افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی گفت: «شورای‌رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است و وظیفه خود را درخصوص تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو انجام داده است؛ حال ممکن دولت نگاه متفاوتی داشته باشد که باید دید استدلال آن‌ها چیست.»
خودروهای داخلی در نخستین روز هفته، افزایش قیمت 2 تا 32 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات با 32 میلیون‌تومان افزایش 990 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما اتومات با 30 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 110 میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو اتومات با 23 میلیون‌تومان افزایش 985 میلیون‌تومان و پژو 207 پانوراما با 20 میلیون‌تومان افزایش 830 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای 10 تا 100 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو 7 پرو اکسلنت با 100 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 300 میلیون‌تومان‌، دیگنیتی پرستیژ با 50 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 800 میلیون‌تومان و جک S5 نیوفیس با 30 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 820 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای 20 تا 150 میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش نیسان ایکس‌تریل با 150 میلیون‌تومان افزایش به 5 میلیارد و 750 میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با 100 میلیون‌تومان افزایش به 5 میلیارد و 400 میلیون‌تومان و هیوندای سانتافه با 50 میلیون‌تومان افزایش به 6 میلیارد و 300 میلیون‌تومان رسید. همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش قیمت 100 تا 300 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که لکسوس RX200 fsport توربو فول با 300 میلیون‌تومان افزایش 17 میلیارد و 300 میلیون‌تومان، ب‌ام‌و X4 2.8 با 200 میلیون‌تومان افزایش 13 میلیارد و 400 میلیون‌تومان و ولوو XC90 با 100 میلیون‌تومان افزایش 18 میلیارد و 400 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =