خودرو

بهای خودرو درهفته گذشته افزایش چندانی نداشت و بیشتر شاهد نوسان و افزایش قیمت در مدل‌های 1402 داخلی و چینی بودیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، روز پرنوسانی را سپری کرد. البته از آن‌جا که در روزهای اخیر نرخ ارز در بازه قیمتی 49 تا 51 هزارتومان درحال نوسان بود، بهای خودرو درهفته گذشته افزایش چندانی نداشت و بیشتر شاهد نوسان و افزایش قیمت در مدل‌های 1402 داخلی و چینی بودیم. این افزایش بها در برخی خودروها به‌وضوح قابل مشاهده بود؛ تا جایی که خودرویی مانند پژو 206 تیپ 2 در بازار آزاد 670 میلیون‌تومانی شد و همچنین پژو 207 پانوراما اتومات نیز یک‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد. شاید یکی از دلایل مهم این افزایش نرخ در بازار آزاد، افزایش قیمت خودرو در کارخانه بود که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان اتفاق افتاد. درهمین رابطه بابک صدرایی، کارشناس بازار و صنعت‌خودرو به «دنیای‌خودرو» گفت: «خودروهای داخلی بعد از حدود 18 ماه ثبات قیمت در کارخانه، مانند هر کالای اقتصادی دیگری باید افزایش بها را در کارخانه تجربه می‌کردند.» صدرایی در رابطه با راه‌حل‌هایی برای کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد نیز گفت: «برای کاهش بهای خودروهای داخلی در بازار آزاد، بهترین راه این است که محدودیت‌های فروش خودرو برداشته شود و همانند گذشته دو شرکت خودروسازی کشور بتوانند محصولاتشان را بدون هیچ اما و اگری به‌فروش برسانند تا تعداد خودرو در بازار زیاد شود و دیگر متقاضیان مجبور به‌ثبت‌نام، قرعه‌کشی و حضور در سامانه‌های فروش نباشند.» این کارشناس بازار و صنعت‌خودرو در ادامه و درباره افزایش تولید و وعده‌های خودروسازان در این زمینه گفت: «سال گذشته دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با هم توانستند بیش از یک‌میلیون‌دستگاه خودرو تولید کنند. این درحالی است که خودروسازان ادعا کردند در سال آینده حدود یک‌میلیون و 800 هزاردستگاه خودرو تولید کرده و 8 مدل جدید نیز معرفی خواهند کرد.»
وی در ادامه درباره شرایط قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد گفت: «متاسفانه عدم‌شفافیت در چگونگی واردات و مشخص نبودن برندها و مدل‌های خودروهای وارداتی در بازار، موجب بی‌اعتمادی به‌موضوعیت واردات شده است و به‌همین دلیل روزانه شاهد واکنش‌های قیمتی زیادی در میان خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس در بازار آزاد هستیم.» صدرایی درباره راه‌حل کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد نیز گفت: «با واردات خودروهای لوکس به‌بازار هم می‌توانستیم بازار خودروهای خارجی را کنترل کنیم و ورود این مدل خودروها به‌لحاظ قیمتی می‌توانست تاثیر زیادی روی بازار خودرو داشته باشد.»
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای 2 تا 27 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کوییک پلاس اتومات (1402) با 27 میلیون‌تومان افزایش 531 میلیون‌تومان، پژو 206 تیپ 2 (1402) با 25 میلیون‌تومان افزایش 670 میلیون‌تومان و پژو 207 پانوراما اتومات (1402) با 20 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای 10 تا 100 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لاماری ایما (1402) با 100 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 600 میلیون‌تومان‌ و فونیکس تیگو 7 پرو اکسلنت با 25 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 420 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد رشد بهای 50 تا 150 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با 150 میلیون‌تومان افزایش 7 میلیارد و 950 میلیون‌تومان و هیوندای آزرا با 100 میلیون‌تومان افزایش 7 میلیاردتومان خریدوفروش شدند. همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز رشد بهای 100 و 200 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و 730Li فول با 200 میلیون‌تومان افزایش به 26 میلیارد و 500 میلیون‌تومان رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 🤔🤔😒😒 IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    داستان مردم ما وقرعه کشی خودرو مثل ملانصرالدین وخر مرده می مونه که میخواد خرمرده ش رو بفروشه داستانش روبخونید میفمید جریان چیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =