شتاب و سرعت در خودرو دو مولفه بسیار متفاوت از یکدیگر بوده که هر یک به‌پارامترهای خاصی وابسته هستند. اگر به‌مباحث فنی خودرو علاقه‌مند باشید، شاید خوانده یا دیده باشید که خودرویی از حجم موتور بسیار پایینی برخوردار است؛ اما در مقابل می‌تواند شتاب عالی را در اختیار راننده بگذارد. 

چند روز پیش در فضای مجازی ویدئویی دیدم که در آن یک خودرو ب‌ام‌و M3 به‌راحتی دوج وایپر را شکست داد؛ این درصورتی است که دوج، مجهز به‌پیشرانه 10 سیلندر است؛ اما ب‌ام‌و موتور 6 سیلندر دارد. در برخی نظرات ذکرشده برای این ویدئو خواندم که هماهنگی بسیار خوب میان موتور و گیربکس در محصولات ب‌ام‌و سبب شده است این خودرو شتاب بهتری داشته باشد. آیا این موضوع صحت دارد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،بله؛ شتاب و سرعت در خودرو دو مولفه بسیار متفاوت از یکدیگر بوده که هر یک به‌پارامترهای خاصی وابسته هستند. اگر به‌مباحث فنی خودرو علاقه‌مند باشید، شاید خوانده یا دیده باشید که خودرویی از حجم موتور بسیار پایینی برخوردار است؛ اما در مقابل می‌تواند شتاب عالی را در اختیار راننده بگذارد.
این موضوع به هماهنگ بودن قوای محرکه خودرو و سیستم انتقال قدرت آن مربوط می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت پژو 206 یا مدل نسبتا به‌روز آن یعنی 207 در میان هاچ‌بک‌های ساخت داخل، از شتاب بهتری برخوردارند. البته این موضوع را نباید تنها به‌دلیل پیشرانه خودرو دانست؛ چراکه سیستم انتقال قدرت این دو خودرو نیز از چرخ‌دنده به‌اصطلاح دنده‌ریز و همچنین فواصل کوتاه‌تر برخوردار است که منجر به‌شتاب بهتر آن‌ها شده است.
اگر کمی تخصصی‌تر بخواهیم به‌این مساله بپردازیم، باید گفت در زمان تولید توان و گشتاور در پیشرانه خودرو برای به‌حرکت درآمدن آن، باید سیستمی تعبیه شود که این نیرو را به‌چرخ‌ها منتقل کند. بنابراین سیستم انتقال قدرت که شامل گیربکس و مجموعه دیفرانسیل و حتی چرخ‌ها می‌شود، وظیفه انتقال توان و گشتاور تولیدی از موتور به‌چرخ‌ها را برعهده دارد. حال اگر سیستم انتقال قدرتی طراحی شده باشد که مقدار توان و گشتاور لازم را با اتلاف بیشتری به‌چرخ‌ها برساند، در نهایت شاهد شتاب ضعیف‌تری از خودرو خواهیم بود.
بر این اساس گیربکس باتوجه به‌ماهیتی که دارد (چرخ‌دنده‌هایی درون آن تعبیه شده تا با ضریب خروجی مشخصی، عمل انتقال قدرت را انجام دهد) می‌تواند در تسریع تعویض دنده و میزان شتاب تاثیرگذار باشد. ساختار به‌اصطلاح دنده‌ریز و با فواصل کوتاه در زمان تعویض دنده و انتقال قدرت، یک موضوع بسیار مهم در تسریع شتاب است.
باتوجه به‌این مساله، در هر زمان که دورموتور افزایش یابد، به‌همان میزان توان افزایش پیدا کرده و شتاب بهتری برای خودرو فراهم می‌شود. در این حالت گیربکس با چرخ‌دنده‌های ریز و با فواصل کوتاه، بسیار تاثیرگذار است. هرچند که ضریب خروجی با تناسب عالی دنده‌پینیون و کرانویل در تسریع بخشیدن شتاب نیز بسیار مهم است. اما این نکته را فراموش نکنید که تنها قدرت و گشتاور بالای موتور در شتاب اهمیت خواهد داشت؛ زیرا توان و گشتاور بالا در کنار سیستم انتقال قدرت مناسب برای توزیع بهتر توان و گشتاور تولیدشده میان چرخ‌ها، یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی خودرو است.
نمونه بارز هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس، در محصولات ب‌ام‌و مشاهده می شود. به‌عبارت دیگر اگر خودرو ب‌ام‌و 328i را با مرسدس‌بنز C200 W204 مقایسه کنید، در بحث شتاب و قدرت و گشتاور، ب‌ام‌و یک سر و گردن بالاتر است. این برتری به‌دلیل تطابق بالای موتور و گیربکس به‌وجود آمده است. در نظر داشته باشید که در محصولات کمپانی ب‌ام‌و به دلیل توازن بهتر جرم در خودرو و قدرت بالای موتور، نسبت وزن به قدرت بیشتر بوده و بر این اساس محصولات کمپانی ب‌ام‌و از شتاب بهتری برخوردارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =