سیتروئن C3XR

برنامه تولید نسخه ایرانیزه‌شده سیتروئن C3XR با همکاری قطعه‌سازان داخلی و شرکای چینی، در گروه خودروسازی سایپا با پیشرفت خوبی ادامه دارد و این خودرو از اواخر سال 1402 وارد مرحله تولید انبوه و عرضه می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،برنامه تولید نسخه ایرانیزه‌شده سیتروئن C3XR با همکاری قطعه‌سازان داخلی و شرکای چینی، در گروه خودروسازی سایپا با پیشرفت خوبی ادامه دارد و این خودرو از اواخر سال 1402 وارد مرحله تولید انبوه و عرضه می‌شود. پروژه تولید این محصول، در ابتدا با نام سایپا M44 شناخته می‌شد، اما مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر داده است که نسخه تجاری آن با نام کاملا ایرانی، وارد بازار می‌شود. بنا بر اعلام محمدعلی تیموری، پروژه M44 به‌نام تپه باستانی سیَلک (سی‌یَلْک) نامگذاری شده است. سیَلک؛ نخستین تمدن ایران مرکزی در کاشان است که قدمتی هشت‌هزارساله دارد و از ویرانه‌های نیایشگاه‌های مشهور به زیگورات در آسیای‌غربی است. از آن‌جا که خودرو M44 قرار است در محل کارخانه سایپا-سیتروئن واقع در کاشان تولید شود، این محصول جدید با نام تجاری سایپا سیَلک (Saipa Sialk) معرفی شده است.

تولید M44 با همکاری شریک خارجی
در اسفندماه سال گذشته محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا در مراسم افتتاح خطوط تولید ساینا S اتومات و همچنین ساینا S دوگانه‌سوز، اطلاعات جدیدی درباره تولید سیتروئن C3XR در کارخانه سایپا کاشان داد و گفت: «شرکت سایپا-سیتروئن بنا بر قراردادی که با شرکت دانگ‌فنگ چین (DFM) دارد، قرار است خودرو جدید C3XR را با داخلی‌سازی 45درصدی، وارد بازار ایران کند که موفقیت بسیار خوبی است.» گفتنی است؛ دانگ‌فنگ سال‌هاست که با گروه پژو-سیتروئن (PSA) جوینت‌ونچر قدرتمندی تشکیل داده‌ است. خودرو سیَلک که در شهریورماه پارسال و در نمایشگاه «تحول صنعت خودرو» با نام سایپا M44 به نمایش درآمده بود، کراس‌اووری کوچک با ابعادی مشابه کراس‌اوور پژو2008 است که مبتنی بر پلت‌فرم خودرو سیتروئن C3 ساخته‌ شده است. کراس‌اوور کوچک C3XR در بازار چین، حدود 20هزار یوآن ارزان‌تر از سیتروئن C4 ایرکراس، قیمت‌گذاری شده و اقتصادی‌تر محسوب می‌شود. دانگ‌فنگ، نسخه صندوق‌دار این خودرو را هم از سال 2020 به بازار چین فرستاده و نامش را سیتروئن C3L گذاشته؛ سدانی که تقریبا 15هزار یوآن ارزان‌تر از C3XR است، اما با همان موتور و گیربکس، تحویل خریداران می‌شود. سیتروئن C3XR از سال 2014 به بازار چین عرضه شده، اما در این سال‌ها، نسخه‌های فیس‌لیفت‌شده و تیپ‌بندی متنوعی را برای این خودرو معرفی شده که اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها نسخه 2019 این خودرو است.

باز تولید محبوبیت C3 با عرضه «سیَلک»

طراحی بدنه و کابین سیَلک
سیَلک یا C3XR در قسمت جلو خود با حفظ اصالت، چهره‌ای مدرن و به‌روزشده را تجربه کرده است. به‌ویژه در محل قرارگیری جلوپنجره و لوگو سیتروئن. کاپوت این خودرو نیز تغییرات بسیاری را شاهد بوده است. البته هنوز هم شکل و شمایل و نحوه جانمایی چراغ‌های LED روشنایی روز، امضای اصلی در طراحی این خودرو به شمار می‌رود. فرمت کلی طراحی بصری این خودرو به‌گونه‌ای از ایرکراس C5 جدید الهام گرفته شده است. این زبان گرافیکی، سال 2016 با خودرو مفهومی CXPerience در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. فریم زیبای دور چراغ‌های جلو و فرورفتگی لوگو سیتروئن جلوه‌ای منحصربه‌فرد به این خودرو بخشیده است. همچنین ایده استفاده از تریم دو رنگ برای رینگ‌های 16 اینچی فوق‌العاده بوده است. طراحی این خودرو فرانسوی‌تبار در قسمت عقبی‌اش هم درخور تحسین است؛ چراغ‌های خطر از منطق قابل قبولی برخوردار هستند که البته آن‌ها هم از ایرکراس C5 الهام گرفته شده‌اند. در کابین سیَلک، شاهد سیستم سرگرمی و اطلاع‌رسانی آن هستیم که محصول برند HSAE چینی با نمایشگر 9اینچی است. برحسب انتخاب مشتری می‌توان رابط کاربری را اپل CarPlay یا «بایدو» CarLife انتخاب کرد. مانند تمام دیگر محصولات سیتروئن، محل قرارگیری دسته‌دنده چرم و درمجموع ارگونومی این خودرو بسیار مناسب است.

مشخصات فنی سایپا سیَلک
تا قبل از فیس‌لیفت 2019، سیتروئن C3XR هم با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی (تیپ 190T) یا موتور 1.6 لیتری توربو (تیپ 350T) یا موتور 1.2 لیتری توربو (تیپ 230T) قابل خریداری بود. اما بعد از این فیس‌لیفت، سیتروئن، موتورهای 1.6 لیتری را حذف کرد تا خریداران C3XR از سال 2020 به بعد، مجبور باشند فقط تیپ 230T را خریداری کنند. خوشبختانه یکی از موانع مهم تولید انبوه این خودرو در ایران یعنی پیشرانه آن با آغاز تولید موتور ME16 رفع شد. موتور ME16 از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور 1600سی‌سی و 16سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو5 است. قدرت آن بیش از 115 اسب‌بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ‌روغن با دِبی متغیر است که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت‌به مدل‌های مشابه خود می‌شود. این موتور چهارسیلندر خطی با پاشش سوخت چندنقطه‌ای امکان اخذ استاندارد یورو6 را نیز دارد. ویژگی دیگر پیشرانه ME16، شروع تولید این موتور با بیش‌از 92درصد داخلی‌سازی قطعات است؛ بلوک‌سیلندر، سرسیلندر، میل‌لنگ، میل‌بادامک و شاتون این موتور که تشکیل‌دهنده اعضای اصلی آن هستند، توسط صنعتگران زنجیره تامین گروه خودروسازی سایپا ساخت داخل شده‌اند. سیستم کنترل EMS این موتور نیز که از قسمت‌های کلیدی مجموعه موتور است،‌ به‌صورت کامل طراحی داخلی و بومی‌سازی شده است. در این راستا، 69 قطعه‌ساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزای مجموعه‌های این موتور ارزشمند با مگاموتور سایپا همکاری کرده‌اند و با توجه به این‌که قالب‌های قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه شده است، کیفیت قطعات تولیدی موتور ME16 بسیار مطلوب است و با بهره‌گیری از خط تولید رباتیک 60 درصدی، کیفیت مجموعه موتور تضمین می‌شود. داخلی‌سازی 8درصد قطعات باقی‌مانده نیز که شامل کاسه‌نمدها، بیرینگ‌ها و... بوده و به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین می‌شود، همچنان در دستور کار قرار دارد. با قرارگیری این موتور روی خودرو سیَلک می‌توان انتظار حداکثر سرعت 195 کیلومتر برساعت را از این خودرو داشت. حجم باک سیَلک هم 47 لیتر است.

باز تولید محبوبیت C3 با عرضه «سیَلک»

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی سیَلک
طبق اطلاعات مندرج در بنر معرفی سایپا M44 (سیَلک) در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این کراس‌اوور بدین شرح است: فرمان برقی، صندلی چرم و پارچه، دکمه‌های کنترلی فرمان، شیشه بالابرقی آنتی‌ترپ، صفحه‌کیلومتر دیجیتال، سیستم استاپ استارت موتور، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، مانیتور 9 اینچی لمسی، کنترل دمای اتوماتیک کابین، بلوتوث و قابلیت اتصال به موبایل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم توزیع نیروی ترمز، 2 تا 6 ایربگ، سنسور عقب، دوربین عقب و... . گفتنی است نسخه مشابه این خودرو در بازار چین، حدود 109 تا 112 هزار یوآن است که تقریبا معادل 16 تا 17 هزار دلار قیمت دارد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    3 0
    سایپا بی تعهد چرا ساندرو ما رو نمیدین
  • ایرانی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    1 0
    یه اشغال چند میلیاردی توراهه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =