خودروهای تجاری

اندازه بازار جهانی خودروهای تجاری هم‌اکنون در حدود هزار میلیارد دلار است

تولید خودروهای تجاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودروسازی جهان، در سال‌های اخیر با موانع بسیاری همراه بوده است. گرچه انتظار می‌رود این بخش همچنان با رشد در تقاضا همراه باشد، اما برخی موانع ازجمله تغییر در روند توزیع و حمل‌ونقل، مشکلات ناشی‌از همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، تاثیرات بسیاری برای وضعیت صنعت و بازار خودروهای تجاری در سراسر جهان خواهد داشت. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با افزایش فروش‌های آنلاین و نیاز فروشگاه‌های بزرگ به توسعه ناوگان حمل‌ونقل، تقاضا برای تجاری‌ها به‌ویژه مدل‌های سبک و شهری، افزایش خواهد یافت، اما گزارش‌ها نشان از آن دارند که به‌رغم افزایش تقاضا، تولید خودروهای سنگین تجاری افزایش محسوسی را تا سال ۲۰۲۶ شاهد نخواهد بود.

احتمال رشد بازار تجاری‌ها تا سال ۲۰۲۹

اندازه بازار خودروهای تجاری جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۸۲۱.۲۸ میلیارد دلار رسید. این بازار می‌تواند از ۹۵۵.۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۷۱۲.۴۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ برسد و رشد ۸.۷درصدی را به ثبت برساند. برای رسیدن به رشد پیش‌بینی شده، بازارهای بزرگ باید در گام نخست موانع تولید و فروش این خودروها را به حداقل برسانند. در سال‌های اخیر نام ۱۰ کشور ایالات‌متحده آمریکا، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، آلمان، چین، مکزیک، کانادا، تایلند و شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین متقاضیان و تولیدکنندگان خودروهای تجاری شنیده شده است. با این‌حال، در دوره کرونا به نظر می‌رسد برخی از این بازارها با مشکلات تازه‌ای دست‌به‌گریبان شده‌اند که حل آن‌ها زمان‌بر خواهد بود.

نگاهی به وضعیت فروش و تولید تجاری‌ها تا ۲۰۲۶

پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای خرید وسایل نقلیه تجاری تا سال ۲۰۲۶ به حدود ۲۹میلیون واحد برسد که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۱.۲درصدی و در مقایسه با سال ۲۰۱۰ رشد ۱.۷درصدی را نشان می‌دهد. کانادا در سال ۲۰۲۱ با فروش حدود ۱۵میلیون دستگاه، لیدر این بازار بود. مکزیک، آرژانتین و استرالیا به ترتیب در رده دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند و یونان نسبت به سال گذشته ۱۳۹.۵درصد افزایش فروش خودروهای تجاری را به ثبت رسانده است، درحالی‌که سوریه از سال ۲۰۱۰، با کاهش ۵۴.۳درصدی در ثبت فروش خودروهای تجاری همراه بوده است. در بخش تولید اما پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۹.۲میلیون دستگاه از خودروهای تجاری تولید شود و هیچ تغییر سالانه‌ محسوسی در آمار تولید این خودروها دیده نشود. ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۱ با ۷.۳میلیون واحد در صدر این جدول قرار داشت. چین، مکزیک و کانادا به ترتیب در رده دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند. مراکش نسبت‌به سال پیش از آن ۱۵.۷درصد فزایش تولید را به ثبت رساند، اما تولید این خودروها در استرالیا از سال ۲۰۱۶ سقوط سنگینی را تجربه کرد.

آمریکا؛ پرفروش‌ترین بازار کامیون‌های دیزلی

خودروهای تجاری شامل بخش‌های گسترده‌ای از جمله اتوبوس‌ها و کامیون‌ها می‌شود. در همین راستا، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فروش جهانی کامیون‌های دیزل تا سال ۲۰۲۶ به ۵۵ میلیارد دلار برسد و رشد ۰.۶ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ و افت ۰.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ را نشان دهد. ایالات متحده با ۳۳میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۲۱ به عنوان پرفروش‌ترین بازار برای کامیون‌های دیزلی شناخته شد. فرانسه، ایتالیا و استرالیا به ترتیب در رده دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند. اسلوونی نسبت‌به سال قبل، رشد فروش ۶.۲ درصدی در بازار کامیون‌های دیزلی خود را تجربه کرد، درحالی‌که بازار کامیون‌های دیزلی آلمان از سال ۲۰۱۶ با کاهش ۵.۳ درصدی همراه شده است.

نقش تجارت الکترونیک و گردشگری

گسترش تجارت الکترونیک می‌تواند سهم بازار خودروهای تجاری را در طول دوره پیش‌بینی تقویت کند. ورود پیشرفت‌ها و نوآوری‌های تکنولوژیکی، به این بازار می‌تواند بیش از پیش رشد این صنعت را به ارمغان بیاورد. رشد در بخش تجارت الکترونیک، خودروسازان و سازندگان OEM را تشویق کرده است تا بر تولید خودروهای سبک و سنگین تمرکز بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، بخش گردشگری به یکی از دریافت‌کنندگان عمده خودروهای تجاری به‌ویژه مسافری تبدیل شده است. ذینفعان همچنین انتظار دارند که توسعه‌های زیرساختی ازجمله پروژه‌های شهر هوشمند افزایش یابد. با این‌حال، هزینه‌های بالا در تولید و پیچیدگی در بهره‌برداری از سیستم‌های پیشرفته می‌تواند چشم‌انداز رشد را مختل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

آخرین اخبار