پژو 206 تیپ 3

ایران‌خودرو محصولاتی مانند پژوپارس، راناپلاس و پژو۲۰۶ را به آپشن چراغ روشنایی در روز مجهز کرده است

اسفندماه سال گذشته کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو در مورد توقف موقت تولید پژو ۲۰۶ گفت: «اقدام ایران‌خودرو به معنای توقف تولید پژو ۲۰۶ نیست، بلکه می‌خواهیم این خودرو را با استانداردهای ابلاغی جدید تطبیق دهیم، به‌همین‌دلیل تولید به‌طور موقت متوقف و به محض اعمال استانداردهای جدید از سرگرفته می‌شود.» حال شنیده‌ها حاکی از آن است که پژو ۲۰۶ با نصب دی‌لایت و برخی استانداردهای جدید دوباره به خطوط تولید ایران‌خودرو بازخواهد گشت.

بر این اساس، پژو ۲۰۶ با نصب چراغ روز، بار دیگر در دو تیپ ۲ و ۳ با پیشرانه ۱.۴لیتری به بازار عرضه خواهد شد. این پیشرانه که TU۳A نام دارد و از دریچه گاز برقی و استاندارد آلایندگی یورو۵ بهره می‌برد، ۷۵ اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۱۱۸‌نیوتون‌متری تولید می‌کند و به‌وسیله جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی این توان را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

دی‌لایت؛ از آپشن تا استاندارد

استانداردهای جدید، خودروسازان داخلی را ملزم کرده است که از دی‌لایت به‌عنوان یک آپشن استاندارد بهره بگیرند. به این ترتیب، ایران‌خودرو نیز محصولاتی مانند پژوپارس، راناپلاس و پژو۲۰۶ را به آپشن چراغ روشنایی در روز مجهز کرده است. در استانداردهای جدید، دیگر دی‌لایت یک آپشن نیست و به یک استاندارد لازم‌الاجرا بدل شده است. به این ترتیب، شاهد آن هستیم که گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز به ترتیب همه محصولاتش را به این موارد تجهیز می‌کند. علاوه بر دی‌لایت، استاندارد پوزیشن‌لایت نیز به خودروهایی مانند پژوپارس و راناپلاس افزوده شده است. پوزیشن‌لایت استاندارد جدیدی است که در واقع قابلیت روشن بودن دائمی چراغ‌های عقب محسوب می‌شود.

استانداردهای جدید در پژوپارس

در کد کلاس‌های ۲۸۵۲۹، ۳۵۱۰۶، ۳۵۱۰۷ و ۳۵۱۰۸ از خودرو پژوپارس، چراغ روز و پوزیشن‌لایت جزو اقلام استاندارد ذکر شده‌اند. پژوپارس سال گذشته، با بررسی‌های مهندسی و محاسبات CAE و ایجاد تغییرات لازم، آزمون‌های مرتبط ایمنی عابرپیاده را نیز در یک مرکز آزمون بین‌المللی با موفقیت پشت سر گذاشت تا همچنان جایگاه خود را برای سال‌های آینده در سبد محصولات ایران‌خودرو حفظ کند. حال نیز کد کلاس‌های جدید این خودرو در وب‌سایت شرکت ایران‌خودرو به چراغ روز مجهز شده که در بخش مه‌شکن این خودرو تعبیه شده است.

استانداردهای جدید در راناپلاس

همچنین در راستای اجباری شدن برخی ویژگی‌های ایمنی، راناپلاس و راناپلاس پانوراما نیز با آپشن‌های جدید معرفی شده‌اند و این خودروها با کد کلاس های ۶۱۰۱۷ و ۶۱۵۰۸ به دست خریداران می‌رسند. ایران‌خودرو در فاز اول ارتقای ویژگی‌های ایمنی راناپلاس در سال ۱۴۰۲ قابلیت چراغ روشنایی روز و پوزیشن‌لایت به این خودرو اضافه کرد و درحال‌حاضر راناپلاس TU۵ و راناپلاس پانوراما با چراغ روشنایی روز و قابلیت روشن‌بودن دائمی چراغ‌های عقب (Position Lamp) به دست مشتریان می‌رسند. چراغ روشنایی روز راناپلاس نیز مانند پژوپارس‌های جدید در کاسه چراغ مه‌شکن جلو قرار دارد. بر اساس مقررات جدید سازمان استاندارد، خانواده راناپلاس باید تا پایان سال ۱۴۰۲ به سنسور نور، سنسور فشار باد تایرها و سامانه کنترل پایداری الکتریکی نیز مجهز شود. با توجه به زیرساخت این قطعات در گروه صنعتی ایران‌خودرو، تیپ‌های بعدی راناپلاس به‌صورت استاندارد به سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز خواهند شد.

افزوده شدن سنسور نور به تارا دنده‌ای

گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین در راستای تطبیق خودروهای تولیدی با استانداردهای جدید، تارا دنده‌ای تیپ V۱ را با آپشن‌های جدید به مشتریان تحویل می‌دهد. پیش از این، تارا دنده‌ای تیپ V۱ با کد کلاس ۳۲۲۰۱ به دست مشتریان می‌رسید. اما با الزامی شدن سنسور نور یا قابلیت پوزیشن‌لامپ، با بهره‌گیری از زیرساخت فعال‌سازی اتولایت در پلت‌فرم تارا، از این پس تارا دنده‌ای V۱ با کد کلاس ۳۲۲۰۷ با قابلیت سنسور نور به دست خریداران خواهد رسید. همچنین به خاطر یکپارچه بودن یونیت سنسور نور و باران محصولات ایران‌خودرو، تارا دنده‌ای سنسور باران را هم خواهد داشت. علاوه بر این، تارا در بهمن‌ماه سال گذشته موفق شد؛ آزمون تصادف جانبی و روبه‌رو موسوم به CrashTest را در یک مرکز آزمون معتبر اروپایی با موفقیت پشت سر بگذارد.

اجرای ۴ استاندارد دیگر تا پایان تیرماه ۱۴۰۲

بنابراین گزارش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو پیش از این با اشاره به الزام در اجرای دیگر استانداردها ازجمله نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) اعلام کرده بود: «با توجه به مهلت تعیین‌شده برای اجرای این استانداردها تا پایان تیرماه ۱۴۰۲، برنامه‌ریزی لازم در این خصوص برای تمامی مدل‌های محصولات فعلی انجام پذیرفته و هم‌اکنون دو استاندارد نشانگر تعویض دنده (GSI) و نشانگر فشار باد تایر (TPMS) در مراحل نهایی انجام تست‌های صحه‌گذاری و تایید نوع قرار دارند.»

محسن رضایی‌منش افزود: «فرآیند کالیبراسیون و قالب‌سازی قطعات استانداردهای کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) نیز در حال انجام بوده و همه تلاش ایران‌خودرو و زنجیره تامین تحقق این اهداف در زمان ابلاغ‌شده است.»

وی با بیان این‌که سیاست اجرای استانداردها در محصولات به‌طور حتم دغدغه ایران‌خودرو و زنجیره تامین است، تصریح کرد: «درعین‌حال نیاز است همراهی همه ارکان مرتبط با این موضوع و حمایت‌های نهادهای مرتبط برای تسریع در برنامه‌های مذکور در دستور کار باشد، چراکه کالیبراسیون و ساخت قالب جدید برای موضوعات ESC و حفاظت از عابر پیاده در جهت تکوین محصول گاه زمان‌بر بوده و ارسال خودرو به کشور دیگر برای انجام آزمون‌ها تابع شرایط حمل‌ونقل بین‌المللی است.»

رضایی‌منش پیش‌تر نیز اعلام کرده بود: «تا انتهای سال ۱۴۰۲ تقریبا تمامی استانداردهای ۸۵گانه در همه محصولات تولیدی ایران‌خودرو اجرایی خواهد شد.»

وی با تاکید بر این‌که اگر محصولی توانایی عبور از این استانداردها را نداشته باشد، از خط تولید خارج خواهد شد، گفت: «دو استراتژی میان‌مدت و بلندمدت برای محصولات ایران‌خودرو تعریف شده است؛ در استراتژی میان‌مدت، کیفیت و سطوح استانداردی محصولات فعلی ارتقا خواهد یافت که ازجمله آن‌ها توسعه گیربکس‌ها به‌ویژه گیربکس‌های اتوماتیک است که این اقدام سبب حفظ و ارتقای کیفیت محصولات فعلی می‌شود.»

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو افزود: «در استراتژی و برنامه‌های بلندمدت، تولید محصولات کاملا جدید قرار دارد که پروژه TF۲۱ ازجمله این برنامه‌هاست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =