کد خبر: 244599
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
احمد نعمت بخش

* احمد نعمت‌ بخش

موضوع حمایت‌های بی‌اندازه از خودروسازی، باید شفاف‌سازی شود. آیا معرفی نیرو برای استخدام در خودروسازی توسط نمایندگان مجلس که سبب افزایش هزینه‌های پرسنلی در خودروسازی شده در راستای حمایت از صنعت بوده، آیا حمایت خاص و خارج از قوانین و مقررات مانند در اختیار گذاشتن ارز ارزان قیمت صورت گرفته است؟

اگر حمایت این است که در یک کشور یا فلان شهرستان سایت تولید راه‌اندازی شود، این موضوع با پیگیری نمایندگان مجلس صورت گرفته اما این حمایت جز زیان برای خودروسازان حاصلی نداشته است. مردم شناخت دقیقی از شرایط کشور دارند و مشکلات خودروسازان را درک می‌کنند. صنعت خودرو توسط هزاران نخبه و متخصص که در دانشگاه‌های معتبر ایران تحصیل کردند، در سخت‌ترین شرایط به این نقطه از توسعه و بالندگی رسیده است.

خودروسازی جلوتر از صنعت نفت و دیگر صنایع قادر به تولید محصولاتی با استاندارد یورو پنج است، برخی کارشناسان عنوان می‌کنند محصولات تولیدشده یکی از عوامل اصلی آلودگی در کشور است، اما صنعت خودرو چندسال پیش موفق به اخذ استاندارد یورو پنج شد، این در حالی است که ۵۰ درصد سوخت کشور زیر استاندارد یورو چهار است.

روسیه به‌عنوان یک کشور صنعتی بعد از تحریم شاهد کاهش تولید صنعت خودرو بود به طوری که از تولید بیش‌از یک‌میلیون دستگاه به حدود ۱۰۰ هزار دستگاه رسید اما خودروسازی ایران در دشوارترین شرایط تحریم در سال گذشته موفق به تولید بیش از یک میلیون ۳۰۰هزار دستگاه شد.

اگر این تعداد خودرو در کشور تولید نمی‌شد و واردات صورت می‌گرفت، ۲۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد. این درحالی است ‌که این میزان خودرو با ارزی بری حدودچهار میلیارد دلار تولید شده است.

هنوز سازوکاری برای واردات اعلام نشده است، اما درباره خودروهای پنج‌سال کارکرده باید گفت این خودروها اگر اقتصادی بودند اقدام به فروش آنها نمی‌کردند زیرا عموما این خودروها در کنار مصرف سوخت بالا و نبود قطعات یدکی از آلایندگی زیادی برخودارند. آیا کارشناسان موافق واردات خودرو دست‌دوم به موضوع استاندارد خودروها واقف بوده و یا به‌دنبال تبدیل بازار کشور به گورستان خودروهای دست‌دوم مانند برخی کشورهای همسایه هستند؟

* دبیر انجمن خودروسازان ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =