لنت‌های سرامیکی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تولیدکننـــدگان لنت با آن مـــــواجه‌اند، فرآیند طولانی و پیچیده اداری است که از طرف مجموعه دولت و نه‌تنها وزارت صمت، به شرکت‌های تولیدی تحمیل می‌شود

تولید لنت‌ترمز به‌عنوان کالایی مصرفی در خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دهه‌های گذشته لنت‌ترمز از طریق واردات تامین و این مساله سبب خروج ارز از کشور می‌شد. این درحالی است که طی دهه اخیر تولید لنت به‌قدری در کشور افزایش یافته که در این بخش با مازاد تولید مواجهیم. با این حال درصورتی که امکان واردات مواداولیه مورد نیاز این صنعت با سرعت تامین و فراهم نشود، احتمال ایجاد چالش در این صنعت بسیار بالا خواهد بود.»

در همین زمینه یک عضو انجمن تولیدکنندگان انجمن لنت‌ترمز با بیان این‌که حدود ۶۰ درصد از مواداولیه تولید لنت از طریق واردات تامین می‌شود، درخصوص چالش‌های این تولید گفت: «زمان‌بر بودن فرآیند واردات، تولیدکنندگان را با چالش جدی در تامین مواداولیه مواجه کرده است. از زمانی که ثبت سفارش برای تامین مواد اولیه صورت می‌گیرد تا زمانی که کالا ترخیص و وارد خط‌تولید کارخانه می‌شود، حدود ۶ ماه زمان می‌برد و این موضوع افزایش هزینه‌های تولید و هموار شدن مسیر ورود کالای قاچاق به‌کشور را رقم می‌زند.»

محمدتقی قشقایی تصریح کرد: «صنعت لنت کشور یکی از صنایع پیشرو است که کیفیت آن با فناوری روز دنـــــیا برابری می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تولیدکننـــدگان لنت با آن مـــــواجه‌اند، فرآیند طولانی و پیچیده اداری است که از طرف مجموعه دولت و نه‌تنها وزارت صمت، به شرکت‌های تولیدی تحمیل می‌شود.»

قشقایی با اشاره به‌واردات ۲۵ میلیون‌دلاری انواع لنت‌ترمز در چهار ماهه نخست امسال افزود: «درشرایطی که مواداولیه برای تولید به‌سختی و کندی وارد کشور می‌شود، واردات لنت به‌کشور به‌سهولت در حال انجام است! این درحالی است که هم به لحاظ کمی و هم کیفی هر مقدار لنت‌ترمز در کشور نیاز باشد، قابل تولید و تامین است.»

وی با انتقاد از سیاست‌های متناقض درحمایت از تولید گفت: «این فاجعه است که درکنار شعار حمایت از تولید مجوز واردات برای ۲۵ میلیون‌دلار لنت صادر می‌شود! این درشرایطی است که توان تولید کشور درمورد این محصول بیش از نیاز کشور است.»

قشقایی با بیان این‌که واردات لنت‌ترمز براساس ابلاغیه‌ای که در سال ۹۸ صادر شده مشمول استعلام از دفاتر فنی شده است، افزود: «به‌این معنی که هر کس می‌خواهد واردات انجام دهد باید از وزارتخانه تخصصی استعلام کند که آیا کالای مورد نظر با کیفیت و قیمت مناسب در بازار وجود دارد یا خیر؟ وظیفه دفتر فنی هم آن است که به این استعلام پاسخ دهد، اما متاسفانه این کار انجام نشده است و شاهد واردات انواع لنت‌ترمز به کشور هستیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =