کد خبر: 244825
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
بازار خودرو

جلال رشیدی‌کوچی *

واردات خودروهای دست‌دوم در مجلس به تصویب اکثریت رسیده اما این روزها انتقادات بسیاری به افزایش چشم‌گیر تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر از سوی دولت وارد شده است. در همین زمینه برخی نمایندگان با انتقاد از رویه موجود خواهان اصلاح تعرفه‌ها شده‌اند.

در همین زمینه جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

تعرفه‌هایی را که دولت برای واردات در نظر گرفته است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افزایش نرخ تعرفه خودروهای وارداتی به شکل تصاعدی ازسوی دولت عجیب است. به این اقدام انتقادات بسیاری داریم. انتظار می‌رود دولت برای شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در این تعرفه‌ها تجدید نظر کند.

مجلس با واردات خودروهای دست‌دوم به دنبال رفع چه اشکالاتی از صنعت و بازار خودرو است؟

مجلس در حال بررسی طرحی است که به واردات خودروهای کارکرده اشاره داشته و بیش‌از ۹۵ درصد از نمایندگان به این طرح رأی مثبت دادند یعنی این موضوع خواسته ملت است.

به دنبال آن هستیم با شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها مردم بتوانند سوار خودروهای مناسب شوند اما اکنون آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده تعرفه‌ها را به شکل تصاعدی افزایش داده است.

برای خودروهایی با موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی تعرفه از ۷۱ به ۹۱، خودروهایی با موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۹۱ به ۱۳۱، خودروهایی با موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی از ۹۶ به ۱۶۱ و برای خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی‌سی به ۱۷۱ درصد افزایش یافته است.

چرا دولت تا این حد تعرفه واردات را افزایش داده است؟

دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند. علاوه بر این رقم قرار است چهار درصد عوارض گمرکی گرفته شود. در مجلس شورای اسلامی با کمک دولت در تلاش هستیم با شکستن انحصار قیمت خودرو را کاهش دهیم. واردات خودرو باید به نحوی باشد که به نفع مردم عادی بوده پس انتظار می‌رود در آیین‌نامه‌ و تعرفه‌های لحاظ‌شده تجدیدنظر شود. در کجای دنیا ۱۷۱درصد یعنی سه‌برابر قیمت خودرو عوارض گرفته می‌شود؟!

* عضو کمیسیون امور داخلی مجلس

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    ممکنه بشرطی که مافیا و دلالان مرده باشن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =