پژو‌پارس

درحالی پژو پارس با قیمت کارخانه‌ای ۲۶۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد که بهای وانت آریسان ۲ در کارخانه‌ به ۳۸۳ میلیون‌تومان رسیده است.

بازار خودرو در آخرین روز کاری هفته گذشته با ریزش جزئی قیمت‌ها همراه بود. جایی که مدل‌های داخلی درنهایت با ۷ میلیون‌تومان کاهش، روز کم‌چالشی را سپری کردند. این کاهش قیمت جزئی نه‌تنها خودروهای داخلی بلکه مدل‌های چینی را نیز شامل شد. خودروهای چینی در آخرین روز کاری هفته گذشته، حداکثر تا ۱۰ میلیون‌ تومان ریزش بها در بازار آزاد را تجربه کردند.

کارشناسان معتقدند درشرایط فعلی قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو نرخ‌های غیرمنطقی را رقم زده است. اتفاقی که سبب شد در نخستین روز هفته گذشته به‌یک‌باره بازار خودرو رشد بهای ۳۰ میلیون‌تومانی وانت آریسان ۲ را تجربه کند. اتفاقی که به‌گفته مسئولان به‌دلیل افزایش قیمت ناگهانی قیمت این خودرو در کارخانه رخ داد.

بر این اساس بازگشت شورای‌رقابت به‌مرحله قیمت‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی و بی‌توجهی به‌تغییرات دائمی مولفه‌های مخصوص تعیین نرخ، نه‌تنها خودروسازان و مشتریان آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده، بلکه در برخی موارد سبب عدم‌تناسب بهای محصولات تولیدی خودروسازان با یکدیگر شده است.

به‌عنوان مثال درحالی پژو پارس با قیمت کارخانه‌ای ۲۶۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد که بهای وانت آریسان ۲ در کارخانه‌ به ۳۸۳ میلیون‌تومان رسیده است.

گرچه صنعت‌خودرو به‌ویژه در دو دهه اخیر، از مشکلات درونی بسیاری مانند نبود برنامه‌ریزی بلندمدت رنج می‌برد، اما دخالت‌های بیرونی نیز در همین دوره به‌اوج خود رسیده و درمجموع مانع توسعه این صنعت به‌موازات رشد همتایان خارجی آن شده است.

گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین عوامل تاثیرگذار پیرامونی در سال‌های اخیر، شورای‌رقابت است که فعالیت خود را به‌خودروسازان بخش‌خصوصی نیز تسری داده است. اقدامات شورای رقابت به قولی نه‌تنها عامل اصلی ثبت ارقام حیرت‌انگیز زیان خالص و انباشته و نجومی ‌شدن بدهی‌ها در صورت‌های مالی خودروسازان شده، بلکه در ماه‌های گذشته آرامش را آن‌طور که باید به بازار خودرو منتقل نکرده است.

به گزارش خبرنگار ما، جلوزدن قیمت وانت آریسان از پژوپارس باعث شد تا دوباره بحث قیمت‌گذاری بر مبنای وزن خودرو البته به طنز در برخی محافل سر زبان‌ها بیفتد به طوری که گفته شده است وانت پراید با قیمت ۲۳۶ میلیون‌تومان، وزنی در حدود ۹۰۰ کیلوگرم دارد؛ بنابراین پژو پارس با ۱۱۶۵ کیلوگرم وزن باید حداقل ۳۰۵ میلیون‌تومان قیمت داشته باشد؛ نه ۲۷۵ میلیون‌تومان!

بی‌توجهی به‌مولفه‌های درحال تغییر اقتصادی و صورت‌های مالی قدیمی درشرایطی که نرخ دلار با نوسانات شدیدی همراه است، بیش از آن‌که گره‌گشای مشکلات خودروسازان باشد، دستاویزی برای انتقاد از وضع موجود در صنعت خودرو شده است.

عدم‌دخالت شورای‌رقابت در بحث قیمت‌گذاری محصولات کار و تجاری سبب شده است بهای این محصولات واقعی‌تر از خودروهای سواری باشد و شاهد فاصله قیمتی بسیار کمتری میان نرخ کارخانه و بازار آزاد این محصولات (برخلاف خودروهای سواری مشمول سیاست قیمت‌گذاری دستوری) باشیم.

این نکته بار دیگر به‌ما گوشزد می‌کند که بازار در تعیین قیمت و ارزش‌گذاری بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. آرامش نسبی بازار خودروهای کار و تجاری سبک، آینه تمام‌نمای سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری است که نشان می‌دهد هرچه دولت بیشتر به سیاست‌گذاری بپردازد و کمترین دخالت را در پیشبرد امور مربوط به‌قیمت‌گذاری خودرو داشته باشد، بازار از بیشترین آرامش برخوردار می‌شود.

با این حال امروز خودروسازان بخش‌خصوصی نیز از دخالت‌های دولتی در بحث قیمت‌گذاری محصولاتشان گله دارند.

مقاومت خودروهای چینی در برابر کاهش قیمت

در بازار آزاد خودروهای چینی، شاهد ریزش بسیار جزئی قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته گذشته بودیم. جایی که با وجود کاهش ۷ میلیون‌تومانی بهای خودروهای داخلی و افت قیمت خودروهای خارجی تا ۲۰۰ میلیون‌تومان، انتظار می‌رفت خودروهای چینی هم ریزش بهای بیشتری داشته باشد؛ اما خودروهای چینی در برابر افت قیمت بیشترین مقاومت را در بازار آزاد داشتند.

خودروهای داخلی در آخرین روز کاری هفته گذشته، افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۴ میلیون‌تومان، سورن پلاس با رینگ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۱ میلیون‌تومان و تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۵۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین خودروهای خارجی کاهش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که هیوندای توسان با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهـــش به ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    کسی نمیخره ۹۰میلیون بردن قیمتشوبالا الان همه بدوبدومیرن میخرن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =