سهند

گروه خودروسازی سایپا در عرضه سدان‌های کلاس B به بازار داخلی همچنان یکه‌تاز است

خودرو سهند نام جدیدترین سدان تولیدی پارس‌خودرو از زیرمجموعه‌های سایپاست که به‌زودی فروش آن آغاز خواهد شد. ساینا GX نیز جدیدترین عضو خانواده سایناست که اخیرا در لیست فروش سایپا قرار گرفت. سایپا طی سال‌های اخیر تولیدات خود را افزایش داده و سعی داشته تا سبد محصولات خود را گسترده‌تر و بیشتر از قبل کند. این را می‌توان از تولید محصولاتی همچون خانواده شاهین، انواع جدید ساینا و کوییک و دو خودرو تازه متولدشده یعنی اطلس و سهند پی برد که بسیاری از آن‌ها آماده ورود به بازار هستند. سهند را می‌توان نسل جدید ساینا S دانست که با تغییرات عمده ظاهری و کابین روانه بازار خواهد شد.

ساینا GX نیز جدیدترین عضو خانواده ساینا بوده که در دومین مرحله فروش سامانه یکپارچه به بازار عرضه شده است. گفته می‌شود در مراحل بعدی فروش سایپا، خودرو سهند نیز عرضه خواهد شد.

بدین‌ترتیب، سهند و ساینا GX پیش‌قراولان لشگر سدان‌های کلاس B سایپا خواهند بود تا حال و هوای تازه‌ای به این سگمنت از بازار ببخشند؛ سگمنی محصولات سایپا در آن همچنان یکه‌تاز هستند.

طراحی بدنه و کابین سهند و ساینا GX

از نظر طراحی ظاهری، ساینا GX تفاوتی با ساینا S نداشته و در این خودرو همان ظاهر ساینا S تکرار شده است. اما سهند به‌کل ظاهری به‌روزتر و زیباتر دارد و هر دو نمای جلو و عقب میزبان چراغ‌های جدید و کشیده و طرح جدید سپرها است.

از این نظر با این‌که هر دو خودرو پلت‌فرمی مشابه دارند، اما سهند خودرویی جذاب‌تر از ساینا GX بوده و در این مرحله گوی سبقت را از ساینا ربوده است. در بخش داخلی نیز ساینا GX طبق اطلاعات منتشرشده از سوی سایپا کابین و داشبوردی مشابه به ساینا S داشته، اما با برخی تفاوت‌ها که مربوط به آپشن‌های بیشتر این خودرو است.

ازجمله این تغییرات می‌توان به افزوده‌شدن کلیدهای کنترلی سیستم مالتی‌مدیا و کروزکنترل به غربیلک سهشاخه دی‌کات ساینا GX اشاره کرد. همچنین در قسمت بالایی داشبورد نیز یک صفحه نمایش بزرگ لمسی تعبیه شده است.

پیش‌ قراولان لشگر سدان‌ های کلاس B سایپا

سهند اما در این قسمت نیز مانند طراحی ظاهری درون کابین خود، طراحی جدید و به‌روزتری را نسبت به ساینا GX دارد و داشبورد میانی آن کاملا متحول شده است. روی داشبورد میانی، ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ تعبیه شده و زیر آن دریچه‌های دایره‌ای‌شکل تهویه خودرو قرار گرفته‌اند، در قسمت انتهایی داشبورد نیز پنل سیستم تهویه مطبوع جا خوش کرده است.

فرمان این خودرو هم به‌صورت دی‌کات بوده و غربیلک آن به‌صورت سه‌شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده و ظاهری مشابه کادیلا یا همان تندر۹۰ ایرانی دارد.

مشخصات فنی و امکانات سهند و ساینا GX

اما در بخش فنی طبق اطلاعات منتشرشده، هر دو خودرو وضعیت یکسان و مشابهی دارند؛ به نسل جدید پیشرانه معروف M15 مگاموتور مجهز بوده که با کد M15GSI شناخته می‌شود. این پیشرانه، یک موتور چهارسیلندر هشت‌سوپاپ 1.5 لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود 90 اسب‌بخار قدرت و 135نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

پیشرانه ارتقایافته نسبت به M15 معمولی عملکرد بهتری نیز دارد، اما همچنان هشت‌سوپاپ است. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه‌زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت‌به نسخه قبلی است. همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های سوخت یا همان VVT نیز مجهز شده است.

در بخش جعبه‌دنده نیز هر دو محصول جدید سایپا یعنی سهند و ساینا GX در نسخه دستی مجهز به یک گیربکس پنج‌سرعته هستند که نیرو را به محور جلوی خودرو منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که هر دو خودرو به‌خصوص سهند نسخه اتوماتیک نیز خواهد داشت که باید دید سایپا کدام گیربکس اتوماتیک را برای آن‌ها انتخاب می‌کند.

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز سهند به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مالتی‌مدیا، کروزکنترل، سنسور نور، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی چرمی، سامانه GSI و سامانه پایش باد تایرها تجهیز خواهد شد. همچنین ساینا GX نیز امکاناتی مانند دو کیسه هوای SRS، نمایشگر لمسی ۷اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن‌همراه، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه‌الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده‌عقب، دوربین دنده‌عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره ای، ترمز ABS و EBD، سامانه مالتی پلکس خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

آخرین اخبار