شورای رقابت

در قیمت‌گذاری جدید خودروهای مونتاژی، برخی مدل‌ها مشمول افت بهای محسوسی درمقایسه با ‌قیمت مصوب خودروسازان شده‌اند و برخی دیگر افزایش قیمت نسبی داشته‌اند. آن‌چه امروز شاهد آن هستیم، درحالی رخ داده که نرخ‌های قبلی که از سوی شورای‌رقابت اعلام شده بود، با مخالفت برخی خودروسازان بخش‌خصوصی همراه شد

روز گذشته نیز بازار خودرو روند نزولی قیمت را به‌شکل چشمگیری تجربه کرد. بر این اساس شاهد ریزش بهای عجیب و غریب خودروهای خارجی در بازار آزاد در بازه زمانی یادشده بودیم. این اتفاق هم‌زمان شد با افت نرخ ارز و ورود دوباره آن به‌کانال ۴۹ هزارتومان و در پی آن قیمت مرسدس‌بنز E۲۰۰ نیز تا یک‌میلیاردتومان کاهش یافت.

از طرفی پس از برگزاری جلسات تجدید نظر متعدد و مختلف با خودروسازان و سازمان حمایت، روز گذشته شورای‌رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد. نکته مهم درمورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای‌رقابت این است که عملا این شورا میانگینی را که شامل قیمت‌ مد نظرش بوده و آن‌چه خودروسازان پیشنهاد کرده‌اند، تعیین کرده است.

در قیمت‌گذاری جدید خودروهای مونتاژی، برخی مدل‌ها مشمول افت بهای محسوسی درمقایسه با ‌قیمت مصوب خودروسازان شده‌اند و برخی دیگر افزایش قیمت نسبی داشته‌اند. آن‌چه امروز شاهد آن هستیم، درحالی رخ داده که نرخ‌های قبلی که از سوی شورای‌رقابت اعلام شده بود، با مخالفت خودروسازان بخش‌خصوصی همراه شد و هیچ‌یک از آن‌ها راضی به‌اعمال آن نشدند.

این درحالی است که تا لحظه نگارش این مطلب و بعد از گذشت چندساعت از اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای‌رقابت هنوز خودروسازان بخش‌خصوصی واکنشی به‌آن نشان نداده‌اند.

در رابطه با موضع فوق می‌توان دو سناریو را از حالا پیش‌بینی کرد. درسناریو نخست این احتمال وجود دارد که شرکت‌های خصوصی مونتاژکار از این قیمت‌ها تبعیت کنند و نرخ‌های جدید را ملاک ارزش‌گذاری خود قرار داده و از این پس با قیمت‌های جدید اعلام‌شده محصولاتشان را به‌فروش برسانند.

سناریو دوم نیز می‌تواند این باشد که خودروسازان باز هم به‌نرخ‌های جدید اعتراض کنند که در این صورت بازار خودروهای مونتاژی همچنان در بلاتکلیفی به‌سر خواهد برد. شورای‌رقابت همچنین اعلام کرده است که قیمت‌ها عطف به‌ ما سبق نخواهد شد؛ یعنی قراردادهای قبلی به‌همان قیمت گذشته که توسط مشتریان تکمیل وجه شده، معتبر است و قراردادهای گذشته خریداران تغییری نخواهد کرد.

البته برخی مشتریان این مدل خودروها درچنین شرایطی خود را متضرر می‌بینند و خواهان تغییر رقم‌های قراردادهای‌شان براساس نرخ‌های جدید هستند؛ اما آیا اگر این تغییرات برعکس بود و قیمت‌ها توسط شورای‌رقابت افزایش می‌یافت، باز هم مشتریان راضی به‌تغییر قراردادهای خود می‌شدند؟ بنابراین باید پذیرفت که قراردادهای فروش خودرو در کشور با قیمت قطعی بوده و درصورت افزایش یا کاهش نرخ‌ها، شاهد تغییر در مبلغ قراردادهای منعقدشده فروش خودرو نخواهیم بود.

مقاومت محصولات زامیاد در برابر نوسان قیمت

محصولات زامیاد روز گذشته در برابر نوسان قیمت مقاومت کرده و بدون کاهش بها در بازار آزاد به‌کار خود ادامه دادند. این درحالی بود که تمام خودروهای داخلی در بازار آزاد در بازه زمانی یادشده افت بها را تجربه کردند.

خودروهای داخلی روز گذشته، کاهش قیمت یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۳۹ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۷۵ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۹ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۸۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۹۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۹۰ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۴۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین خودروهای خارجی پریمیوم افت بهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت کیا اسپورتیج GT لاین با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیونی تا یک میلیاردتومانی بودیم. جایی که ارزش مرســدس‌بنز E۲۰۰ با یک‌میلیاردتومان کاهش به ۱۳ میلیاردتومان، ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =