صادرات تایر ترکیه

آمارها نشان می‌دهند درحالی‌که طی سال گذشته کل صادرات صنعت تایر ایران فقط ۲۲/۲ میلیون دلار بوده اما این میزان در کشور ترکیه طی سال گذشته میلادی به یک‌میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار یعنی ۸۰برابر صادرات ایران رسیده است

هرچند به‌اعتقاد کارشناسان، صنعت تایر و لاستیک ایران به‌لحاظ کیفیت، در رده برترین تولیدکنندگان جهانی و منطقه‌ای است، اما سیاستگزاری نادرست تجاری، معضل قیمت‌گذاری، فقدان چشم‌انداز صادراتی و عدم برنامه‌ریزی برای تولید صادرات‌محور در این صنعت باعث شده‌اند این صنعت نتواند نقشی در صادرات بازی کند.

آمارها نشان می‌دهند درحالی‌که طی سال گذشته کل صادرات صنعت تایر ایران فقط ۲۲/۲ میلیون دلار بوده اما این میزان در کشور ترکیه طی سال گذشته میلادی به یک‌میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار یعنی ۸۰برابر صادرات ایران رسیده، البته این نکته نیز قابل ذکر است که اگرچه در سال‌های اخیر و پس از تشدید تحریم‌ها، صادرات تایر و لاستیک ایران با محدودیت‌های زیادی ازجمله ممنوعیت صادرات بسیاری از ردیف‌ها روبه‌رو شد، اما مقایسه صادرات تایر ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۲ تاکنون نشان می‌دهد حتی در سال‌هایی که محدودیتی برای صادرات وجود نداشته، صادرات تایر ترکیه ۵۰ تا ۶۰برابر صادرات ایران بوده است.

مطالعات معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد، در مقاطعی در سال ۲۰۲۳ در کنار افت صادرات کشور با افت واردات هم روبه‌ر خواهد شد. البته باوجود افت واردات پیش‌بینی می‌شود، تراز تجاری ایران در پایان ۲۰۲۳ منفی باشد. طبق داده‌های موجود از بین ۱۹ کشور «منطقه مِنا» (خاورمیانه و شمال آفریقا) اغلب با رشد واردات مواجه هستند.

در مجموع نیاز وارداتی منطقه تا پایان ۲۰۲۳ برابر ۱.۴ هزار میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که نشان از افزایش ۲۰میلیارد دلاری در سال جاری میلادی دارد.

در مقابل رشد واردات منطقه با افت ۱۹۰ میلیارد دلاری صادرات مواجه است. تا پایان سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود، صادرات منطقه به ۱.۸ هزار میلیارد دلار برسد.

در این مقطع صادرات ایران اعم‌از صادرات کالا و خدمات نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده که نسبت‌به سال ۲۰۲۲ افت ۱۰ میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

در این مقطع مجموع واردات کالا و خدمات نیز حدود ۷۵ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =