کد خبر: 245170
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
image-20230712141729-1.jpeg

ممنوعیت واردات خودرو تاثیرات زیادی بر بازار کشور گذاشت و حتی قیمت و وضعیت عرضه و تقاضای تولیدات داخلی را نیز تغییر داد.

این موضوع سبب شد تا قیمت خودروهای خارجی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. از طرفی، تولیدات خودروسازان داخلی نیز پاسخگوی نیاز بازار نبود و عرضه خودروهای داخلی نیز با مشکلات و افزایش قیمت مواجه شد. سرانجام دولت جدید تصمیم گرفت تا واردات خودرو از سر گیرد؛ اما این بار بایدها و نبایدهایی نیز تدوین شده تا واردات خودرو کنترل شود و ارزبری زیادی را در پیش نداشته باشد. به همین خاطر سقف قیمتی برای خودروها مشخص شده است و باید از نوع اقتصادی باشند تا بتوانند بازار خودرو ایران را سر و سامان دهند.

اکنون لیست خودروها و شرکت‌های واردکننده مشخص شده و برخی از محصولات نیز وارد کشور شده‌اند. خودروهایی از برندهای چانگان، کیا، جیلی، اشکودا، فیات و ... مجوز واردات را کسب کرده و آماده عرضه هستند.

واردات خودرو می‌تواند تاثیر مطلوبی روی بازار ایران داشته باشد و آن را از حالت انحصاری خارج کند. اما چقدر باید خودرو وارد شود تا عرضه و تقاضا در بازار تعادل داشته باشد و نیاز مشتریان تامین شود؟ قطعا با وجود نگرانی‌های دولت برای تامین ارز و شرایط سختگیرانه واردات، این خودروها نیز برای بازار ایران کافی نیستند.

تاثیر واردات خودرو کارکرده بر قیمت خودرو

برای ایجاد آرامش در بازار خودرو، پیشنهاد دیگری در مجلس مطرح شد که درباره واردات خودروهای کارکرده و یا همان دست دوم بود. لایحه واردات خودرو کارکرده چندین بار به مجلس رفت و برگشت تا سرانجام با آن موافقت شد. اکنون نیز طبق آخرین اخبار، این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تایید و تصویب شده است.

طبق این لایحه، خودروهایی که عمر آن‌ها کم‌تر از پنج سال باشد و تاییدیه استاندارد و محیط زیست را داشته باشند، مجوز واردات می‌گیرند. ضمنا در این لایحه، شرط انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی حذف شده است. در واقع این لایحه بر این اساس تدوین شده که با ارزبری کم‌تر، بتوان خودروهای بیش‌تری را وارد و بازار را تنظیم کرد. بنابراین قیمت خودرو نیز نزولی می‌شود. اکنون خودروهای خارجی در بازار با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از قیمت جهانی معامله می‌شوند. قطعا با ورود خودروهای دست دوم، قیمت‌های کاذب از بین می‌روند و این موضوع قیمت خودروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با مشاهده و بررسی صفحه قیمت خودرو باما، به وضوح می‌توان دید که حتی انتشار خبر واردات خودرو کارکرده نیز تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها داشته و همگی نزولی شده‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار خودرو نیز نگران وضعیت پس از ورود خودروها شده و خودروهای دپو کرده را به بازار فرستادند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خبر واردات خودروهای کارکرده تا اینجای کار تاثیر مثبتی بر بازار خودرو بر جای گذاشته است. اما همه این تغییرات مثبت به شرطی پایدار می‌مانند که خودروهای وارداتی دست دوم هرچه زودتر عرضه شوند. اگر قرار باشد این موضوع همانند واردات خودروهای صفر کیلومتر طولانی شود و هر روز شرط جدیدی جلوی آن را بگیرد، اوضاع برعکس خواهد شد.

اگر خودروهای کارکرده به زودی از راه نرسند، بازار دچار تشنج شده و همه خریداران با این ذهنیت که قیمت خودرو دیگر کاهشی نخواهد داشت، برای خرید اقدام می‌کنند. بنابراین بار دیگر تقاضا در بازار خودرو به اوج می‌رسد و همچنان خودرویی برای عرضه وجود ندارد.

تاثیر واردات خودرو کارکرده بر قیمت خودرو

واردات خودروهای کارکرده مزایای دیگری نیز دارد. اگر خودروهایی با عمر حداکثر ۵ سال وارد شوند، به ازای ورود هر خودرو، تعدادی خودروی فرسوده نیز اسقاط می‌شوند. بنابراین می‌توان برای کاهش تعداد خودروهای فرسوده و همچنین کاهش آلودگی هوا نیز امیدوار بود.

واردات خودروهای دست دوم در نگاه اول مزایای زیادی دارد. اما باید تمامی جوانب این لایحه را در نظر داشت که شبهاتی نیز به آن وارد است. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در این باره، تامین قطعات یدکی موردنیاز خودروهای خارجی و خدمات مربوط به آن‌هاست. قطعات یدکی خودروهای خارجی نیز قیمت بالایی دارند و ممکن است مالکان این نوع خودروها قادر به تامین آن‌ها نباشند. این شبهه باعث شده تا طرح واردات خودروهای کارکرده، مخالفان زیادی نیز پیدا کند. برای مثال شرکت خودروسازی بهمن موتور اعلام کرده که تامین قطعات و خدمات مربوط به این نوع خودروها کار دشواری است و در آینده باعث نارضایتی خریداران می‌شود. به همین خاطر بهمن موتور اعلام کرده که در واردات خودروهای دست دوم هیچ سهمی نخواهد داشت و کناره‌گیری کرده است.

به نظر می‌رسد که لایحه واردات خودروهای کارکرده هنوز کامل نیست و جا دارد تا جزئیات بیش‌تری برای آن تعیین شود. تکمیل این جزئیات به نهایی شدن آن و ورود هرچه زودتر خودروها کمک به‌سزایی خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =