صادرات چین به روسیه

روسلان دیویدوف از گمرگ روسیه می‌گوید واردات تجهیزات ساخت و ساز از چین حدود ۸ برابر شده است و این مقام روس افزایش واردات از چین را ناشی از خروج شرکت‌های غربی و خالی شدن جای آن‌ها در بازار روسیه می‌داند

چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به‌بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل و جایگزین ژاپن شد؛ به‌شکلی که صادرات خودروهای چینی ۵۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان چین، این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به‌بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد.

طبق این گزارش، صادرات خودروهای چینی در ژانویه تا مارس با ۵۸ درصد افزایش نسبت به‌مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۷ میلیون‌دستگاه رسید؛ این درحالی است که ژاپن، به‌عنوان صادرکننده برتر در سال‌های گذشته، در این مدت ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده است.

سال گذشته، حجم صادرات خودرو چین به‌رکورد ۳.۱۱ میلیون‌دستگاه خودرو رسید که این کشور را پس از ژاپن به‌دومین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل کرده بود. انجمن خودروهای سواری چین پیش‌بینی کرده است صادرات در سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیون‌دستگاه افزایش یابد. داده‌ها حاکی از این است که رشد صادرات خودرو چین به‌دلیل افزایش تقاضا برای مدل‌های الکتریکی و افزایش صادرات به‌روسیه بوده است.

صادرات خودروها با سوخت‌های جدید که شامل مدل‌های برقی نیز می‌شود، با رشد ۹۳ درصدی به ۳۸۰ هزار دستگاه در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ رسید و حدود ۴۰ درصد از کل صادرات خودرو چین را به‌خود اختصاص داد. علاوه‌بر این، بازوی چینی تسلا نیز با فروش ۹۰ هزار دستگاه در دوره گزارش، بزرگ‌ترین شریک در صادرات خودروهای با سوخت جدید بود.

صادرات سه‌ماهه نخست تسلا از چین نسبت به‌سال گذشته، ۲۰ درصد رشد داشته است. پس از آغاز تهاجم روسیه به‌اوکراین، تعداد زیادی از خودروسازان جهانی به‌دلیل تحریم‌های غرب که زنجیره‌تامین را به‌خطر انداخت و معاملات مالی با روسیه را با مشکل مواجه کرد، این کشور را ترک کردند. فرصتی که خودروسازان چینی از آن استقبال کردند و حضور خود در بازار روسیه را گسترش دادند. صادرات خودروهای چینی در سه‌ماهه دوم نیز به‌رشد خود ادامه داد. شرکت‌های خودروسازی این کشور از ژانویه تا آوریل سال جاری، درمجموع ۱.۳۷ میلیون‌دستگاه خودرو صادر کرده‌اند.

حجم صادرات آن‌ها در ماه گذشته به ۳۷۶ هزار دستگاه رسید که نسبت به‌ماه پیش از آن ۳.۳ درصد و نسبت به‌سال گذشته ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

برنامه دقیق چین برای روسیه

با خروج شرکت‌های غربی از روسیه برندهای خودروسازی چینی درحال پر کردن جای خالی آن‌ها هستند و صادرات خودرو چین به‌روسیه تقریبا سه‌برابر شده است.

به‌گزارش ریا نووستی، یک مقام گمرکی روس اعلام کرد از ماه ژانویه تا ماه می سال جاری، صادرات خودرو چین به‌روسیه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته تقریبا سه برابر شده است. روسلان دیویدوف می‌گوید درعین حال واردات تجهیزات ساخت‌وساز از چین در همین مدت ۸ برابر شده است. این مقام روس افزایش واردات از چین را به‌دلیل خروج شرکت‌های غربی و خالی شدن جای آن‌ها در بازار روسیه می‌داند. به‌خاطر تحریم‌ها طی سال گذشته بسیاری از شرکت‌های خودروسازی آمریکایی، ژاپنی، کره‌ای و اروپایی بازار روسیه را ترک کردند.

دیویدوف مدعی شد شرکت‌های غربی با این کار درحال شلیک به‌پای خود هستند. در ماه می خرید خودرو در روسیه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲.۶ برابر شده؛ اما نسبت به‌ماه آوریل کمی کاهش یافته است.

به‌طور کلی طی ماه گذشته ۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در روسیه به‌فروش رفته که برند لادا ۳۰ درصد این فروش را از آنِ خود کرده است. جایگاه دومین و سومین خودروهای پرفروش در بازار روسیه هم متعلق به‌برندهای چینی بوده است.

هدف‌گذاری صادراتی به‌جای واردات صرف

از سوی دیگر داده‌های اداره کل گمرک چین از افزایش مبادلات تجاری بین روسیه و چین و همچنین افزایش حجم صادرات روسیه به‌بازار چین حکایت دارد. بر اساس داده‌های چین، حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ با ۴۰.۶ درصد افزایش به ۱۱۴ هزار و ۵۴۷ میلیارددلار رسیده است.

چین در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی ۵۲ میلیارد و ۲۸۴ میلیون‌دلار کالا به‌روسیه صادر کرد که نسبت به‌مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۷۸.۱ درصد افزایش داشت؛ درحالی که صادرات روسیه به‌چین با ۱۹.۴ درصد افزایش به ۶۲ میلیارد و ۲۶۳ میلیون‌دلار رسید. داده‌ها حاکی از آن است که تراز تجاری به‌ارزش ۹.۹۷۹ میلیارددلار به‌نفع روسیه است؛ زیرا صادرات روسیه به‌بازار چین بیشتر از واردات این کشور از چین است.

تنها در ماه ژوئن ۲۰۲۳ حجم مبادلات تجاری بین روسیه و چین ۲۰ میلیارد و ۸۳۱ میلیون‌دلار بوده و روسیه به‌چین ۱۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون‌دلار کالا صادر کرده است؛ درحالی که ارزش صادرات چین به‌روسیه حدود ۹ میلیارد و ۵۵۱ میلیون‌دلار بوده است. از سوی دیگر پنجشنبه گذشته ارزش روبل در برابر ارزهای اصلی همچون دلار و یوآن بیش از یک درصد افزایش یافت و به‌این ترتیب ارز روسیه بخشی از زیان‌های اخیر خود را جبران کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =