کد خبر: 245235
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

اغلب رانندگان پیامک خلافی خودرو را دریافت نمی کنند. همین موضوع باعث می شود که از جریمه های خودرو بی خبر بمانند و  با گذشت مهلت پرداخت، جریمه آنها دوبرابر شود.

دوبرابر شدن جریمه های رانندگی یا همان خلافی خودرو پس از گذشت ۶۰ روز از زمان ثبت تخلف و در صورت عدم پرداخت به موقع اتفاق می افتد. در واقع مهلت پرداخت و اعتراض به خلافی خودرو ۶۰ روز است.

اما نکته ای که باید بدانید این است که جریمه های دوربین و دوبرگی دوبرابر نخواهند شد و فقط جریمه های الصاقی و تسلیمی و خودداری دوبرابر می شوند.

انواع قبض جریمه راهور

جریمه دوربین که از نام آن مشخص است و توسط دوربین های کنترل سرعت و کنترل ترافیک ثبت می شود. جریمه الصاقی در زمان عدم حضور راننده و بروز تخلف (به طور مثال پارک در مکان پارک ممنوع) صادر می شود.

اگر مامور، برگ جریمه را مستقیم به خودتان بدهد، جریمه از نوع تسلیمی است.

اگر به دستور ایست پلیس توجه نکنید، جریمه دو برگی برای شما صادر خواهد شد. جریمه اول مربوط به تخلف اصلی مثلا سرعت غیرمجاز و جریمه دوم به دلیل توجه نکردن به دستور پلیس است.

خلافی خودرو بعد از چند روز دو برابر میشود؟

اعتراض به خلافی خودرو

همانطور که اشاره شد مهلت اعتراض به خلافی خودرو نیز همان ۶۰ روز است و برای اعتراض به خلافی خودرو باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید.

در این مراکز پس از استعلام خلافی با پرکردن فرم مربوطه و نوشتن دلایل خود می توانید به خلافی خودرو اعتراض کنید. پس از چند ساعت نتیجه رسیدگی به اعتراض به شما اعلام خواهد شد.

بخشودگی جرایم دوبرابری

در سالهای گذشته به مناسبتهای مختلف مانند دهه فجر، جرایمی که دوبرابر شده بودند از سوی راهور بخشیده می شد و برای تسویه خلافی تنها باید اصل جریمه را پرداخت می کردید. در حال حاضر هیچ اخباری در خصوص بخشودگی جرایم رانندگی نیست و درصورتی که جریمه شما دوبرابر شود باید اصل جریمه و جریمه دیرکرد را نیز پرداخت کنید.

مشاهده خلافی خودرو

اگر شما هم از آن دسته رانندگانی هستید که جریمه های رانندگی برایتان پیامک نمی شود کافیست از ابزارهای آنلاین برای استعلام خلافی خودرو یا موتور استفاده کنید.

سایتهای مختلف و برنامه های مختلفی برای این کار وجود دارد که با گرفتن اطلاعاتی چون کدملی، شماره موبایل مالک خودرو و پلاک، خلافی را استعلام و نمایش می دهند.

همچنین امکان پرداخت خلافی خودرو نیز از این روشها امکان پذیر شده است. با توسعه این ابزارها دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ نیست.

یکی از این برنامه ها فرمون است که می توانید از کافه بازار و یا گوگل پلی دانلود کنید و یا با مراجعه به سایت فرمون، خلافی بگیرید.

با فرمون می توانید عکس محل تخلف را (در جریمه هایی که با دوربین ثبت شده است) ببینید.

همچنین با ابزار خلافی خودرو فرمون و مشاهده ریز خلافی خودرو می توانید از بین تخلفات یک یا چند مورد را به دلخواه انتخاب و پرداخت کنید و نیازی به تسویه یکجا ندارید. این ابزار در دونسخه اندروید و نسخه وب در دسترس است که نسخه اندروید به غیر از استعلام خلافی خودرو و موتور امکانات بیشتری دارد.

نسخه اندروید فرمون از امکانات دیگری از جمله استعلام قیمت روز خودرو نو و کارکرده، استعلام بیمه شخص ثالث و خرید آنلاین بیمه، هشدار دوربین های کنترل ترافیک و کنترل سرعت، استعلام نمره منفی گواهینامه، آزمون های آیین نامه رانندگی، نقشه محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا، مکان یاب محل پارک خودرو و ... برخوردار است.

معرفی چند روش دیگر برای استعلام خلافی خودرو

برای استعلام خلافی راه های دیگری نیز وجود دارد که روش پیامکی ساده ترین آن است.

استعلام خلافی با پیامک: با ارسال کد VIN به شماره پیامک ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و ارسال کد تایید می توانید از مبلغ کل خلافی و تعداد تخلف مطلع شوید. هزینه استعلام خلافی با پیامک، مبلغ ۳۵۰ تومان است که از شارژ خط کم می شود. البته برای پرداخت باید از راههای دیگر استفاده کنید و یا با ارسال کد VIN همراه با * در انتهای آن شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت و از برنامه های پرداخت کل مبلغ خلافی را یکجا تسویه کنید.

استعلام خلافی با کد دستوری: شماره گیری کد دستوری #۱۱۰* نیز روشی مشابه روش قبلی است که خلافی را به صورت پیامک اعلام می کند.

استعلام خلافی از سایت راهور: استعلام خلافی از سایت راهور نیز راه دیگری است که نیازمند ثبت نام در سامانه سخا است. با ورود به سایت راهور و مراجعه به بخش استعلام تخلفات رانندگی، وارد پنل کاربری خود شوید و با وارد کردن بارکد ۸ یا ۹ رقمی کارت خودرو، خلافی را مشاهده کنید.

این روش ها مختص خودرو نیست و می توانید برای استعلام خلافی موتور نیز از این روش‌ها استفاده کنید.

اگر پیامک خلافی برای شما ارسال نمی شود؛ می توانید خلافی را به صورت دوره ای با استفاده از فرمون استعلام کنید تا از دوبرابر شدن جریمه جلوگیری کنید.

همینطور توجه داشته باشید که افزایش جریمه های رانندگی به مبلغی بیش از ۳ میلیون تومان می تواند موجب توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ شود.

می توانید با مراجعه به سایت فرمون آخرین اخبار و اطلاعات را در حوزه خودرو از جمله خلافی خودرو، گواهینامه، بیمه شخص ثالث، کارت سوخت، طرح ترافیک، معاینه فنی و ... دریافت کنید. کافیست به نشانی farmooon.com مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =