CBR300R

سل جدید CBR300R با چهره جدید و تهاجمی و با استایل تنومند، اوایل سال جاری میلادی به‌بازار عرضه شده که به‌زبان جدید طراحی هوندا مزین است.

هوندا نامی آشنا در صنعت موتورسیکلت است که کیفیت و مهندسی ساخت محصولات این کمپانی زبان‌زد و سرلوحه کمپانی‌های دیگر است. اگرچه در زمینه اسپرت‌بایک‌ها، رقبای جدی مانند دوکاتی، آپریلیا، ام‌وی‌آگوستا، ب‌ام‌و، یاماها، کاوازاکی و سوزوکی حضور دارند، اما این مهندسی شگفت‌انگیز هونداست که محصولات اسپرت این کمپانی را متمایز می‌کند. CBR300R بهترین گزینه برای اسپرت‌دوستان است که تنها هدف ساخت آن، برتری از کی‌تی‌ام RC390 است که البته هوندا در این کارزار موفق بوده است.

جدیدترین نسخه اسپرت‌بایک چابک هوندا یعنی نسخه CBR300R 2022 نسبت به‌سایر اسپرت‌بایک‌های موجود در سطح بالاتری ارزیابی می‌شود. این اسپرت‌بایک سامورایی یک گزینه جذاب برای افرادی است که به‌دنبال مهندسی منحصربه‌فرد و کیفیت بالا هستند.

طراحی کلاسیک CBR300R نشانه اصالت آن و یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نسبت به‌رقبای خود در این کلاس از آن برخوردار است. لازم به‌ذکر است که نسل جدید CBR300R با چهره جدید و تهاجمی و با استایل تنومند، اوایل سال جاری میلادی به‌بازار عرضه شده که به‌زبان جدید طراحی هوندا مزین است.

استایل اسپرت و جذاب

سال 2008 میلادی بود که کمپانی هوندا از موتورسیکلت کانسپت V4 رونمایی کرد. این موتورسیکلت با طراحی اسپرت و خاص خود مورد توجه بسیاری قرار گرفت. اواخر سال 2011 میلادی بود که نسخه CBR250R براساس این کانسپت شکل گرفت.

سال 2013 میلادی بود که CBR300R با طراحی خاص، اسپرت و جذاب خود برای رقابت با کاوازاکی 250 (که دیگر تولید نمی‌شود و نینجا250 جایگزین آن شده است)، سوزوکی GSX250R و کی‌تی‌ام RC390 به‌تولید رسید. با توجه به‌استایل کلاسیک اما مدرن این موتورسیکلت، شاهد یک طراحی جوان‌پسند و مجذوب‌کننده در آن هستیم.

این طراحی به‌حدی موفق بوده که تا به‌امروز که حدود یک دهه از زمان طراحی و تولید این اسپرت‌بایک می‌گذرد، تنها به‌روزرسانی‌هایی در گرافیک چراغ‌‎های جلو و عقب این موتورسیکلت اعمال شده است.

پروفیل CBR300R مشابه بزرگ خاندان CBR یعنی CBR1000RR فایربلد است. انحنای دماغه، فلاپ یکپارچه با ورودی هوای عمودی اوریب به‌فرم V، حجم خاص باک، ارتفاع پایین صندلی راکب، فلاپ تیز عقب و اگزوز زاویه‌دار از ویژگی‌های CBR300R است.

در نمای جلو به‌صورت دقیق از جایی که انحنای دماغه شروع می‌شود، دو چراغ مثلثی‌شکل قرار گرفته که با وجود شیشه کوتاه و ورودی‌ هوای جلو، حس یک سوپربایک را در بیننده تداعی می‌کنند.

فرمت کلی نمای جلو CBR300R مشابه نینجاهای مخفی با ماسک‌های مخصوص است که تنها دو چشم‌شان پیداست. در نمای عقب، چراغ عقب در امتداد فلاپ‌های تیز قرار گرفته که با اسپویلرهای دوتکه، حس هیجانی خاصی را ایجاد می‌کند. همچنین طراحی چراغ‌ مربع‌شکل عقب با LED درونش، زیبایی خاصی را ایجاد می‌کند.

ارتفاع پایین صندلی و آیرودینامیک

تمام موتورسیکلت‌های اسپرت از ارتفاع پایین صندلی برخوردارند. این طراحی پرفورمنس موتورسیکلت را بهبود داده و سبب می‌شود آیرودینامیک موتورسیکلت در سرعت‌های بالا و شرایط بحرانی، پایداری بیشتری داشته باشد.

CBR300R؛ اسپرت‌بایک چابک با مهندسی سامورایی

ارتفاع صندلی در CBR300R به‌دلیل طراحی بدنه اسپرت و باک حجیم 780 میلی‌متر است. این عدد به‌این معناست که راکب در سرعت‌های بالاتر از 160 کیلومتر برساعت با زاویه دادن به‌بدن خود می‌تواند به‌خوبی جریان هوای عبوری را حفظ کند.

همچنین زین (نشیمنگاه) سرنشین دوم نیز به‌گونه‌ای در سطحی بالاتر طراحی شده است که در زمان حرکت در سرعت 160 کیلومتر برساعت، هیچ‌گونه اختلال آیرودینامیکی ایجاد نمی‌کند. این نوع طراحی در کلاس اسپرت‌بایک‌ها عالی است.

صفحه‌کیلومتر کلاسیک و جذاب

تمام موتورسیکلت‌ها و خودروها این روزها به‌صفحه نمایش‌های LCD مجهز هستند که حس هیجان خاصی را برای راکب یا راننده فراهم نمی‌کند. اما CBR300R به‌سنت دیرینه خود پایبند بوده و از یک صفحه‌کیلومتر آنالوگ که حداکثر تا 12500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) را نشان می‌دهد، برخوردار است.

CBR300R؛ اسپرت‌بایک چابک با مهندسی سامورایی

در زیر این صفحه آنالوگ عقربه‌ای یک نمایشگر 4.3 اینچی افقی تعبیه شده که تمام اطلاعات از جمله سرعت دقیق موتورسیکلت، میزان سوخت موجود در باک، دمای موتور، ساعت و وضعیت دقیق دنده و زمان دقیق تعویض دنده را نشان می‌دهد. این صفحه به‌طرز فوق‌العاده‌ای طراحی شده که اگر راکب آماتور در پشت فرمان CBR300R قرار گیرد، به‌خوبی می‌داند تعویض دنده در چه‌زمانی باید انجام شود و برای پر کردن باک، تا چه‌اندازه باید بنزین بزند. ترکیب صفحه آنالوگ و صفحه‌نمایش دیجیتالی هیجان را در زمان رانندگی به‌اوج خود می‌رساند.

سواری و فرمان‌پذیری عالی

اغلب اسپرت‌بایک‌ها همانند خودروهای سوپراسپرت به‌دلیل توانایی حرکت در سرعت‌های بالا و قدرت پیشرانه، سواری خشک و نه‌چندان دلچسبی دارند. اما برخلاف طراحی استاندارد اسپرت‌بایک‌ها، مهندسان کمپانی هوندا برای CBR300R سیستم‌ تعلیق کارآمد و باکیفیتی را تدارک دیده‌اند.

CBR300R؛ اسپرت‌بایک چابک با مهندسی سامورایی

درمحور جلو شاهد طراحی دو دامپر هیدرولیکی به‌قطر 37 میلی‌متر هستیم که قابلیت انعطاف تا 118 میلی‌متر (در زمان ارتعاش تراکم و غیرتراکم‌پذیری) را دارند. در محور عقب نیز از سیستم منحصربه‌فرد هوندا با نام پرولینک استفاده شده است.

پرولینک درحقیقت سیستم سینگل‌شوک است که دارای یک دامپر هیدروپنوماتیکی به‌همراه فنر لول است که حداکثر 103 میلی‌متر و در 5 حالت قابلیت تنظیم دارد. همچنین برای این‌که کیفیت سواری برای راکب و سرنشین دوم افزایش یابد، برای محور جلو تایری به‌سایز 70/110 با رینگ 17 اینچی و برای محور عقب تایری به‌سایز 70/140 با رینگ 17 اینچی در نظر گرفته شده است.

جنس رینگ‌ها از آلومینیوم است. همچنین استفاده از اهرم‌های وی‌شکل برای جذب نیروهای عرضی سبب ارتقای کیفیت سواری این اسپرت‌بایک شده است.

زاویه قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان در زاویه 25.3 درجه‌ای قرار گرفته است. این زاویه به‌معنای راحتی و ارگونومی سطح بالا برای راکب است. همچنین زاویه مورد نظر در کلاس اسپرت‌بایک‌ها به‌عنوان بهترین نوع طراحی شناخته می‌شود.

سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری PGM-FI

هوندا همواره به‌طراحی مناسب و عالی موتورهای بنزینی‌اش معروف بوده است. در CBR300R از سیستم فوق پیشرفته‌ سوخت‌رسانی استفاده شده است که در سوپربایک‌ها شاهد به‌کارگیری این فناوری هستیم. درحقیقت پیشرانه تک‌سیلندر CBR300R دارای دو انژکتور هوشمند است که یکی در مانیفولد ورودی هوا و دیگری در پشت دریچه گاز طراحی شده است.

این سیستم به‌افزایش دبی سوخت و بهینه‌سازی آن در زمان افزایش دما کمک زیادی می‌کند. درحقیقت سیستم PGM-FI نوع پیشرفته سیستم سوخت‌رسانی EFI است که با اندکی تغییرات در زمان پاشش سوخت و نوع زاویه پاشش سوخت، تکنولوژی کاملا جدیدی را به‌وجود آورده است. همین طراحی سبب شده است CBR300R نسبت به‌اسپرت‌بایک‌های کی‌تی‌ام برتری داشته باشد.

موتور تک‌سیلندر

قیمت بالای سوخت‌های فسیلی از جمله بنزین سبب شده است بسیاری از خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان درصدد کاهش یا بهینه‌سازی مصرف سوخت در محصولات خود باشند. هوندا با رویکرد جدید خود آرامش خاطر بالایی را همراه با یک روش جدید و هیجان‌انگیز در CBR300R ارائه می‌دهد. به‌عبارت دیگر مهندسان هوندا در یک موتورسیکلت اسپرت با پیشرانه قدرتمند، سیستمی را طراحی کرده‌اند که سبب مصرف سوخت پایین‌تر، اما شتاب بالا شده است.

قلب تپنده CBR300R را یک موتور تک‌سیلندر چهارزمانه بنزینی به‌حجم 286سی‌سی تشکیل می‌دهد. این موتور، دارای چهارسوپاپ و دو میل‌سوپاپ‌رو (DOHC) است که دو سوپاپ برای ورود هوا و دو سوپاپ برای خروج دود در نظر گرفته شده است.

سایز کورس پیستون 63 میلی‌متر و قطر پیستون 76 میلی‌متر است که در کلاس خود نسبتا بزرگ است. این پیشرانه با وجود نسبت تراکم 10.7 به‌یک و سیستم مشابه زمان‌بندی متغیرسوپاپ برای کنترل و عملکرد مکانیزم سوپاپ‌ها، حداکثر می‌تواند 30.5 اسب‌بخار قدرت را در 8500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 27 نیوتون‌متر گشتاور را در 7250 آرپی‌ام تولید کند.

بد نیست بدانید که این پیشرانه تنها در هر صد کیلومتر 3.3 لیتر بنزین می‌سوزاند و حداکثر ظرفیت باک این اسپرت‌بایک ژاپنی به 12.8 لیتر می‌رسد. از سوی دیگر گیربکس 6 سرعته با ضرایب کوتاه و فواصل کمتر، قدرت و گشتاور را به‌کمک زنجیر اورینگ تایپ به‌چرخ عقب منتقل می‌کند. سیستم هیدرومکانیکی منحصربه‌فرد هوندا سبب شده است تعویض‌ دنده‌ها به‌خوبی و در کسری از ثانیه انجام شود.

سیستم ترمز ضدقفل ABS

یکی از قابلیت‌هایی که سبب برتری CBR300R شده است، سیستم ترمز ABS در دیسک‌های جلو و عقب است. بسیاری از اسپرت‌بایک‌ها مانند کی‌تی‌ام RC390 تنها در محور جلو دارای سیستم ترمز ضدقفل ABS هستند. این درحالی است که CBR300R دارای سیستم ترمز ضدقفل ABS در محورهای جلو و عقب است که پرفورمنس این اسپرت‌بایک را بهبود می‌بخشد. بنابراین هوندا CBR300R به‌یکی از سیستم‌های ایمنی به‌روز صنعت موتورسیکلت مجهز شده است تا ایمنی راکب و سرنشین را افزایش دهد.

سیستم ترمز دیسکی

مهندسان کمپانی هوندا برای ارتقای ایمنی و بهبود پرفورمنس CBR300R سیستم ترمز دیسکی سوراخ‌شونده را برای جلو و عقب این اسپرت‌بایک تدارک دیده‌اند. دیسک ترمز در محور جلو سایز 296 میلی‌متر با کالیپر دو پیستونه شناور دارد. در محور عقب سایز دیسک خنک‌شونده به 220 میلی‌متر رسیده و دارای مکانیزم کالیپر تک‌پیستونه شناور است. این نوع سیستم ترمز سبب می‌شود عملکرد این اسپرت‌بایک در زمان حرکت در سرعت‌های بالا، ایمن و پایدار باشد.

آیرودینامیک و پرفورمنس عالی

ارتفاع صندلی در هوندا CBR300R به 780 میلی‌متر می‌رسد که این عدد به‌معنای ارتقای آیرودینامیک موتورسیکلت است. اگر راکب بدن خود را در سرعت‌های بالاتر از 100 کیلومتر برساعت به‌سمت پوزه متمایل نکند، به‌هیچ‌عنوان اختلال آیرودینامیکی ایجاد نمی‌شود. بنابراین ارتفاع پایین صندلی در کنار نوع طراحی بدنه این اسپرت‌بایک سبب شده است پرفورمنس CBR300R بهبود یابد. اما نکته بسیار مهم دیگر درباره این اسپرت‌بایک خاص ژاپنی محفظه‌ای است که در زیر صندلی آن تعبیه شده است.

در این محفظه، فضای کوچکی برای اقلامی مانند مدارک رانندگی، یک بسته ابزار کوچک، یک‌جفت دستکش مخصوص رانندگی، پاوربانک و عینک‌ آفتابی فراهم شده است. این قابلیت سبب شده است CBR300R به‌یکی از خاص‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای خرید در کلاس اسپرت‌بایک‌ها بدل شود.

ارزش خرید دردانه هوندا

آن‌چه CBR300R را متمایز می‌کند، قیمت‌گذاری عالی کمپانی هونداست. این اسپرت‌بایک در دو رنگ Grand Pix Red (قرمز منحصربه‌فرد هوندا) و Matte Gray Metalic (مشکی خاص متالیک هوندا) عرضه می‌شود. نسخه استاندارد CBR300R که فاقد سیستم ترمز ABS است، قیمتی برابر با 4 هزار و 899 دلار و نسخه دارای ABS قیمتی برابر با 5 هزار و 99 دلار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =