بازار خودرو

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

بهای خودرو روز گذشته همچنان روند نزولی خود را در بازار آزاد دنبال کرد. البته در میان خودروهای داخلی و چینی شاهد این روند با شدت و سرعت بیشتری هستیم. این درحالی است که شتاب افت بها درمورد خودروهای خارجی کند و حتی لاک‌پشتی است. درعین حال این روند درحالی شکل گرفته که بعد از گذشت ماه‌ها، همچنان از واردات خودرو خبری نیست و فروشنده و خریدار مدل‌های خارجی به‌واردات این دسته از خودروها در مقطع فعلی امید زیادی ندارند و شاید بتوان از این مساله به‌عنوان دلیلی بر این امر یاد کرد.

بر این اساس سرعت لاک‌پشتی واردات خودرو به‌کشور این سوال را در ذهن مخاطب مطرح می‌کند که چرا با وجود رفع تمام فیلترهای قانونی، ورود خارجی‌ها همچنان روند کندی دارد؟ درپاسخ به‌این سوال می‌توان از موانع متعددی نام برد که اغلب کارشناسان و برخی واردکنندگان درمورد آن‌ توافق نظر دارند. اما تامین ارز واردات به‌دلیل محدودیت منابع ارزی شاید بتواند از عمده‌دلایل عدم‌ورود خودروهای خارجی به‌کشور باشد.

این درشرایطی است که به‌گفته واردکنندگان، سازمان ملی استاندارد هم هنوز مجوز لازم را در این زمینه صادر نکرده است؛ هرچند که ظاهرا مسئولان این سازمان از برخی مواضع خود کوتاه آمده‌اند.

با وجود گذشت حدود یک‌ سال ‌و نیم از شکسته ‌شدن طلسم واردات خودرو، روند ورود خودرو به‌کشور بسیار کند پیش می‌رود؛ اتفاقی که به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر چالش تامین ارز، با مخالفت‌های نامحسوسی نیز مواجه باشد. اسفند ۱۴۰۰ بود که رئیس‌جمهور با حضور در ایران‌خودرو فرمان آزادسازی واردات خودرو را صادر کرد. ابراهیم رئیسی در آن روز فرمانی هشت‌ماده‌ای را برای بخش خودرو صادر کرد که یکی از بندهای آن، آزادسازی واردات پس از حدود چهار سال ممنوعیت بود.

از ابلاغ آیین‌نامه تا ورود نخستین محموله خودروهای خارجی به‌کشور نیز ۴ ماه زمان برد و نزدیک به‌سه‌ماه بعد هم وزارت صمت نخستین مرحله از پیش‌فروش این خودروها را اجرا کرد. این درحالی است که با وجود گذشت حدود چهار ماه از اجرای این پیش‌فروش، هنوز هیچ خودرو خارجی جدیدی تحویل متقاضیان نشده است. در این فاصله، البته واردات خودروهای کارکرده به‌کشور نیز پس از کش‌وقوس فراوان، به‌تصویب مجلس شورای‌اسلامی رسید و شورای نگهبان هم اخیرا آن را تایید کرد.

درحال حاضر یکی از مسائلی که از آن به‌عنوان مانع جدی شتاب‌گیری واردات خودرو به‌کشور یاد می‌شود، مساله تامین ارز است. طبق اعلام دولت و بنابر آن‌چه مصوب شده، سیاستگذار ۲ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو به‌کشور در نظر گرفته و بنا بوده تا به‌امروز حداقل ۲۰۰‌ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این درحالی است که گفته می‌شود تعداد کل خودروهای واردشده به‌گمرک ظاهرا هنوز به ۲‌ هزار دستگاه نیز نرسیده است.

سورن پلاس دوگانه، تنها خودرویی که افزایش قیمت را تجربه کرد

روز گذشته، تمام خودروها در بازار با کاهش قیمت همراه بودند؛ تا جایی که در میان مدل‌های داخلی تا ۱۶ میلیون‌تومان کاهش قیمت را نیز شاهد بودیم.

همچنین خودروهای چینی و خارجی نیز روند نزولی خود را در بازار ادامه دادند؛ اما در این میان تنها یک خودرو بود که روند کاهشی بازار را برهم زد و افزایش قیمت ۵ میلیون‌تومانی داشت. سورن پلاس دوگانه روز گذشته با افزایش قیمت همراه شد تا لقب تنها خودرویی که در بازار آزاد افزایش قیمت داشت را به‌خود اختصاص دهد.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۳۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۵ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۹۶۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۱۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۳۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم، شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =