اساس کار سیستم‌های ترمز در همه‌ی خودروها بر پایه اصول دینامیکی و اصطکاکی می‌باشد. از روغن ترمز نیز به عنوان تکمیل‌کننده‌ی عملکرد این سیستم استفاده می‌شود. جهت ایجاد اصطکاک منفی برای کنترل سرعت و توقف اتومبیل، از قطعه‌ای به نام لنت ترمز استفاده می‌شود. دلیل استفاده از لنت ترمز در سیستم ترمز این است که با فشار آوردن بر روی پدال ترمز، لنت ترمز با دیسک چرخ تماس پیدا کرده و سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند. با هربار ترمزگیری، مواد اصطکاکی موجود روی لنت ترمز، ساییده شده و سرعت چرخش دیسک ترمز کاهش پیدا می‌کند. این مواد اصطکاکی بعد از گذشت زمان، ساییده و تمام شده و زمان تعویض لنت ترمز فرا می‌رسد. اما چگونه متوجه شویم که چه زمانی باید لنت ترمز جدیدی خریداری کنیم؟ در این مقاله نشانه‌هایی را که به شما نشان می‌دهند، لنت ترمز تمام شده، بررسی کرده و به طور کامل توضیح می‌دهیم.

چگونه متوجه شویم زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است؟

چرا باید لنت ترمز را عوض کنیم؟

از آنجا که هر وسیله‌ای طول عمر مفیدی دارد، می‌بایست بعد از گذشت مدت زمانی، آن قطعه تعویض شود. قطعه‌ی لنت ترمز نیز از این قاعده مستثنی نیست. لنت ترمز به طور میانگین دارای طول عمر 80 هزار کیلومتر است و پس از طی این مسافت باید تعویض شود. اغلب این بازه زمانی برای لنت ترمز جلو خودرو کمتر خواهد ‌بود اما برای لنت ترمز عقب، این بازه زمانی تا حدود 100 هزار کیلومتر طولانی‌تر خواهد شد. البته طول عمر لنت ترمز بستگی به خودرو، نوع و زمان استفاده از خودرو دارد که این بازه زمانی را کوتاه‌تر و یا طولانی‌تر می‌کند.

عمر لنت ترمز چقدر است؟ چگونه عمر لنت ترمز را طولانی تر کنیم؟

به طور کلی زمان تعویض لنت ترمز به پیمودن کیلومتر مشخص یا گذشت مدت زمان دقیق و معینی بستگی ندارد. با توجه به نوع مسیر، نوع رانندگی و جنس لنت، زمان تعویض لنت متغیر است.

نوع مسیر

به عنوان مثال رانندگی در جاده‌های کوهستانی یا پر فراز و نشیب به دلیل آن‌که نیاز به ترمزگیری بیشتری دارد، موجب فرسودگی سریع‌تر لنت‌ها خواهد شد. که این موضوع یکی از عواملی است که بر ماندگاری و عمر لنت ترمزها تاثیرگذار خواهد بود.

جنس لنت ترمز

لنت‌ ترمزها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و به همین دلیل، با قیمت‌های گوناگونی به دست مشتری می‌رسند. لنت‌های امروزی، از جنس فلز، مواد آلیاژی، مواد آلی یا سرامیک ساخته می‌شوند. لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی قیمت و کیفیت بسیار مناسبی دارند. اما به طور کلی لنت‌های سرامیکی، بهترین نوع موجود در بازار هستند و بیشترین دوام و طول عمر را برای راننده فراهم می‌کنند.

سبک و شیوه‌ی رانندگی

با در نظر گرفتن این موضوع که اغلب خودروهای داخلی از نظر سیستم ترمز با یکدیگر مشابهت دارند و جنس لنت ترمزهای مورد استفاده در خودروهای داخلی نیز تقریبا یکسان است، سبک رانندگی، عاملی تاثیرگذار در افزایش یا کاهش عمر مفید لنت ترمز خودرو خواهد بود. برای مثال ترمزهای شدید و مکرر، عامل اصلی در استهلاک لنت‌های ترمز اتومبیل شما خواهد بود. هم‌چنین رانندگانی که عادت دارند به طور هم‌زمان هر دو پای خود را با پدال‌ها درگیر کنند، به صورت ناخودآگاه پدال ترمز را فشار می‌دهند که این مساله موجب ساییدگی دائمی لنت و دیسک و کاهش عمر آن خواهد شد.

چگونه متوجه شویم زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است؟

نشانه های تعویض لنت ترمز

از آنجا که لنت ترمز از قطعات مصرفی خودرو می‌باشد، زمان تعویض لنت ترمز بستگی به میزان استفاده‌ی شخص از وسیله نقلیه و مسیرهایی که تردد می‌کنید دارد. به طور کلی زمان دقیقی برای تعویض لنت ترمز مطرح نشده است ولی علائمی که نشان دهنده‌ی فرا رسیدن زمان تعویض لنت می‌باشد عبارتند از:

سفت شدن پدال ترمز زیر پا

سفت شدن سیستم ترمز به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. یکی از این دلایل، مایع موجود در پدال است. مایع ترمز یک مایع چسبنده است. این مایع آب را به خود جذب می‌کند. در طول زمان مایع ترمز، باعث ایجاد گل ولای در سیستم ترمز می‌شود که این آلودگی‌ها باعث سفت شدن پدال ترمز می‌گردند. از این رو این مایع باید همیشه تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد.

کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت

در شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که نیروهای اعمالی به چرخ‌ها یکسان نیست و منجر به کشیده شدن خودرو به یک سمت می‌گردد. البته گفتنی است که کشیده شدن خودرو تنها به دلیل این عارضه نیست و ممکن است به دلیل آسیب‌های جلوبندی خودرو، کم بودن ‌باد تایرها، ساییده شدن لاستیک‌ها و چند عامل دیگر نیز باشد.

احساس ضربان در پدال ترمز و فرمان خودرو

چنانچه اتومبیل شما مجهز به سیستم ABS باشد، در ترمزهای شدید، شاهد لرزش شدید پدال ترمز خواهید بود. این امر به دلیل عملکرد سیستم ترمز ABS است و کاملا طبیعی است. زیرا این سیستم به‌وسیله اتصال و جدا کردن پیاپی لنت، مانع لیز خوردن و قفل شدن چرخ می‌شود. اما اگر در هنگام ترمز عادی نیز این لرزش را احساس کردید، بدانید که این بار، ایراد از سیستم ترمز شما است و این امر هم ناشی از سطح ناصاف روتور و تمام شدن لنت ترمز بوده و می‌بایست به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید.

چگونه متوجه شویم زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است؟

ایجاد صدای سوت و جیغ مانند و سر و صدای نامتعارف

یکی از راه‌های تشخیص تمام شدن لنت، صدای سوت و جیغ مانند لنت است. هرچند که صدای سوت لنت در بعضی از محصولات نشان از کیفیت پایین لنت ترمز دارد و گاها پس از مدتی از بین می‌رود، اما اگر این صدا بعد از مدت‌ها کارکرد صحیح لنت، اتفاق افتاد می‌تواند ناشی از برخورد خار هشدار صوتی لنت با دیسک چرخ بوده که نشان از اتمام لنت دارد. این صدا گهگاه آنچنان بلند است که حتی با وجود بسته بودن شیشه‌ها نیز به گوش می‌رسد. برای بررسی می‌توانید چرخ را بازکرده و ضخامت لنت را بررسی کنید.

کاهش قدرت ترمزگیری

از میان راه‌های تشخیص تمام شدن لنت ترمز این روش کمی تجربی است و برای افرادی که به خودروشان دقت می‌کنند مشهود خواهد بود. چنانچه افت عملکرد سیستم ترمز نسبت به زمان‌های قبل محسوس باشد و مجبور باشید برای ترمز کردن بیش‌ از حد پدال را بفشارید، می‌بایست به فکر تعویض آن باشید. همچنین اگر به هنگام ترمزگیری، پدال بیش از حد پایین رود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز بوده و به احتمال زیاد لنت‌ ترمزها ساییده شده و یا سیستم هیدرولیک دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان می‌دهد.

بهترین لنت ترمز را از کجا خریداری کنیم؟

شما می‌توانید برای خرید لنت ترمز به وب سایت فروشگاه لنت مراجعه نمایید و با استفاده از خدمات مشاوره رایگان با کارشناسان پشتیبان ما ارتباط بگیرید. سپس با توجه به بودجه‌ی مد نظرتان، اقدام به خرید لنت ترمز جلو و یا لنت ترمز عقب از برند دلخواهتان نمایید و در کوتاهترین زمان ممکن سفارش خود را تحویل بگیرید. شایان ذکر است کیفیت محصولات این فروشگاه تضمین شده و از برندهای مطرح و معتبر می‌باشند و از قیمت مناسبی نیز برخودارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =