بازار خودرو

ررسی بازار خودرو طی یک هفته اخیر (از ۲۴ تیر تا ۲۹ تیرماه) حکایت از ریزش قیمت انواع محصولات خودرویی در کشور دارد؛ به‌گونه‌ای که در محصولات ایران‌خودرو افت بهای ۲۰ تا ۶۵ میلیون‌تومانی و در محصولات سایپا ریزش قیمت ۸ تا ۲۴ میلیون‌تومانی نرخ خودروها دیده می‌شود.

درشرایطی که بازار خودرو روزانه با کاهش بها همراه است و خریداران زیادی در بازار وجود ندارند، بعد از چند ماه رکود در بازار آزاد، این روزها صدای نمایشگاه‌داران از رکود حاکم بر بازار درآمده است. این درحالی است که شرایط فعلی بازار خودرو باب میل مشتریان است؛ اما فروشندگان خودروهای صفر به‌دلیل عدم‌انجام معامله در بازار خودرو، از این وضعیت ناراضی هستند.

بررسی بازار خودرو طی یک هفته اخیر (از ۲۴ تیر تا ۲۹ تیرماه) حکایت از ریزش قیمت انواع محصولات خودرویی در کشور دارد؛ به‌گونه‌ای که در محصولات ایران‌خودرو افت بهای ۲۰ تا ۶۵ میلیون‌تومانی و در محصولات سایپا ریزش قیمت ۸ تا ۲۴ میلیون‌تومانی نرخ خودروها دیده می‌شود.

بررسی آخرین قیمت‌ها در بازار روز شنبه ۳۱ تیرماه و مقایسه آن با هفته گذشته نشان می‌دهد بازار با کاهش قابل توجه قیمت‌ها روبه‌رو شده است. این ریزش قیمت در تمام محصولات خودرویی اعم از داخلی، مونتاژی و خارجی دیده می‌شود.

پیگیری‌ها از بازار و نمایشگاه‌داران خودرو حکایت از آن دارد که بازار همچنان در رکود کامل به‌سر می‌برد و سطح معاملات به‌صفر رسیده است. در این میان، فروشنده که نگران ریزش بیشتر قیمت‌هاست، تمایل دارد خودرو خود را بفروشد؛ اما خریدار به‌امید ریزش بیشتر، برای خرید دست نگه داشته است.

در مدل‌های پرتیراژ دو خودروساز بزرگ که همواره متقاضی بیشتری دارند، کاهش شدید قیمت‌ها طی یک هفته اخیر مشهود و محسوس است.

در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، حداقل کاهش قیمت در سواری‌ها ۱۰ میلیون‌تومان (البته به‌جز وانت آریسان ۲ با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت) و حداکثر ۶۵ میلیون‌تومان برآورد شده است. رانا پلاس در یک هفته اخیر ۲۰ میلیون‌تومان ریزش قیمت داشته و از سوی دیگر، هایما S۷ توربو پلاس اتوماتیک افت بهای ۶۵ میلیون‌تومانی را به‌خود اختصاص داده‌ است که بیشترین کاهش قیمت در محصولات این گروه خودروسازی است.

در محصولات گروه خودروسازی سایپا اما شیب کاهش قیمت‌ها ملایم‌تر است و افت بهای ۸ تا نهایت ۲۴ میلیون‌تومانی دیده می‌شود. خودرو تیبا ۸ میلیون‌تومان و وانت سایپا ۱۰ میلیون‌تومان ارزان شده‌اند؛ اما بیشترین کاهش قیمت را خودرو شاهین با ۲۴ میلیون‌تومان به‌نام خود ثبت کرد. تیبا ۲ (۱۴۰۱) نیز معادل ۱۹ میلیون‌تومان در بازار آزاد ارزان شد.

از طرفی بیشترین کاهش قیمت در خودروهای مونتاژی در بازه زمانی مشابه برای خودرو لاماری ایما بود. خودرویی که در یک هفته گذشته حدود ۱۶۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت داشت تا بیشترین ریزش بها را به‌خود اختصاص بدهد.

همچنین فونیکس تیگو ۸ پرو مکس ۱۴۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ ۱۴۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره ۱۳۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ حدود ۱۱۵ میلیون‌تومان و هایما ۸S حدود ۱۱۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت را در بازه زمانی یادشده به‌نام خود رقم زدند.

وانت کارای تک‌کابین؛ تنها خودرو افزایشی بازار آزاد

روز گذشته که روند قیمت خودروهای داخلی دوباره سیر نزولی داشت، شاهد ثبات نرخ برخی خودروها و افت بهای تنها یک مدل خودرو در بازار آزاد بودیم. اتفاقی که بعد از وقفه‌ای چند روزه در بازار خودروهای داخلی رقم خورد و خودرو وانت کارا تک‌کابین، تنها مدلی بود که برخلاف جریان بازار حرکت کرد و افزایش قیمت ۶ میلیون‌تومانی را به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش به ۷۵۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش به ۷۵۱ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش به ۷۸۷ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش به ۵۱۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۵۰۴ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۶۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۴۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم؛ جایی که کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و نیسان جوک اسپرت با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =