سوناتا YF

قلب تپنده هیوندای سوناتا YF را یک موتور ۴ سیلندر خطی اتمسفریک به‌حجم ۲۳۵۹ سی‌سی تشکیل می‌دهد. این موتور موسوم به تتا ۲ بوده که دارای چهار سوپاپ در هر سیلندر است

این روزها بازار خودرو کشورمان مملو از خودروهای چینی‌ شده که با آپشن‌ها و امکانات رفاهی زیاد، سعی در جلب نظر مشتریان دارند. البته با توجه به این موضوع، هنوز هم وارداتی‌های باکیفیت جایگاه خاص خود را حفظ کرده‌اند و همچنان از نظر مشتریان محبوب هستند. این خودروها از محصولات چشم‌بادامی‌ها که صرفا زیبا هستند، در بلندمدت گزینه‌های مناسب‌تری به‌شمار می‌روند. بر این اساس در این مطلب قصد داریم یک سدان خوشنام کره‌ای را از نظر فنی بررسی کرده تا بدانیم چه چیزهایی در چنته دارد و به این سوال پاسخ دهیم که آیا هنوز برای خرید مناسب است؟

طراحی زیبای بدنه و استایل

سوناتا همواره نماد یک سدان زیبا و نیمه‌لوکس هیوندای بوده که باتوجه به‌طراحی بدنه و فضای داخلی جذاب، جزو خودروهای محبوب و پرفروش بازار جهانی بوده است. تا به امروز هشت نسل از این محصول هیوندای که از سال ۱۹۸۵ میلادی روی خط تولید این خودروساز کره‌ای قرار دارد، به‌بازار جهانی عرضه شده است. البته با توجه به‌ممنوعیت واردات خودرو، به‌روزترین مدل سوناتا در بازار ایران نسل هفتم فیس‌لیفت‌شده آن است. از آن‌جا که نسل ششم سوناتا موسوم به YF در بازار ایران بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت و پس از گذشت یک دهه همچنان محبوب است، در این مطلب آن را بررسی خواهیم کرد. سوناتا YF نسبت به‌نسل پنجم (NF) با رشد ابعادی مواجه شده است. به‌عبارت دیگر طراحان کمپانی هیوندای تحت‌نظارت مستقیم پیتر شرایر (البته طرح و اسکچ‌های اولیه سوناتا YF دستاورد آندره هادسون است) برای راحتی بیشتر سرنشینان و ایجاد فضای بار بیشتر، چهار پارامتر فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع خودرو را تغییر دادند. سوناتا YF به‌ترتیب با رشد ۶۵ میلی‌متری فاصله محوری، ۲۰ میلی‌متری طول، ۵ میلی‌متری عرض و کاهش ۵ میلی‌متر ارتفاع مواجه شد. بر این اساس با نگاهی به‌پروفیل سوناتا YF شاهد پختگی طراحی در محصولات هیوندای در آن زمان هستیم. خط تیز شخصیتی با زاویه نسبتا زیاد و سطوح تخت در کنار اورهنگ‌های نسبتا کوتاه، استایل سوناتا را اسپرت و چابک جلوه می‌دهد. از طرفی زاویه بیشتر ستون C و اندک خمیدگی سقف به‌منظور ایجاد هیجان در این سدان خانوادگی طراحی شده است. همچنین سایز مناسب رینگ‌های ۱۸ اینچی و کاپوت کشیده و پشت کوتاه، کاراکتر نافذ و جوان‌پسندی به‌سوناتا YF بخشیده است. خمیدگی سقف سبب کاهش ارتفاع ۵ میلی‌متری شده؛ اما به‌دلیل فاصله محوری و عرض بیشتر، سرنشینان عقب نسبت به‌نسل قبلی (NF) احساس راحتی بیشتری دارند. در نمای جلو چراغ‌های زاویه‌دار کشیده با جلوپنجره پنج ضلعی مزین به‌کروم و خطوط تیز روی کاپوت، چهره اسپرت و نسبتا تهاجمی به‌این سدان خانوادگی میان‌سایز کره‌ای داده است. اما در نمای عقب، چراغ‌های کشیده با LEDهای L شکل در کنار خط تیز روی درِ صندوق، نمای زیبایی از یک سدان خانوادگی نیمه‌لوکس را به‌نمایش می‌گذارد.

فضای داخلی لوکس و به‌روز

فضای داخلی سوناتا YF بسیار زیبا طراحی شده است. درحال حاضر و پس از گذشت یک دهه از زمان ساخت این خودرو، در زمان قرارگیری در پشت فرمان این سدان محبوب کره‌ای، جذابیت و زیبایی آن همچنان دلفریب است. طراحی داشبورد در این خودرو به‌گونه‌ای است که تمام ادوات در بخش میانی با نهایت دقت و به‌دور از شلوغی‌های همیشگی هیوندای تعبیه شده‌اند. در بخش میانی دریچه‌های کولر عمودی، یک نمایشگر ۴.۳ اینچی به‌صورت استاندارد قرار گرفته است. در زیر این بخش، تمام تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع طراحی شده است. دو دکمه روتاری موجود نیز سبک کلاسیکی ایجاد می‌کنند. کلاسترها به‌صورت سیلندری طراحی و با کروم تزئین شده‌اند.

یک نمایشگر ۳.۲ اینچی نیز میان کلاسترها مشاهده می‌شود. غربیلک‌فرمان جدید (البته نسبت به سال ساخت)، اضافه شدن دو پدال شیفتر آلومینیومی در پشت آن و دسته‌دنده اسپرت، رانندگی با سوناتا YF را هیجان‌انگیزتر می‌کند. نورپردازی در زیر صندلی‌ها، وجود سقف پانورامای بزرگ و اضافه شدن دو رنگ به‌تریم داخلی، کابین سوناتا YF را کاملا زیبا و دلنشین کرده است. امکانات حاضر در این سدان خانوادگی میان‌سایز کره‌ای، آن را به‌یک خودرو نیمه‌لوکس بدل کرده است. از مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های سوناتا YF می‌توان به‌کروزکنترل، ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، ۶ ایربگ، پنج سیستم الکترونیکی ترمز از جمله ABS ،ESP ،BAS ،EBD و HAC، پشت سری‌های فعال‌شونده، گرمکن‌ آینه‌ها، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و گرمکن صندلی‌های عقب، گرمکن غربیلک‌فرمان، سقف پانوراما، گرمکن برف‌پاکن‌، آینه‌های تاشونده برقی و مجهز به‌الکتروکرومیک، ترمز پارک پایی، اتولایت، روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک‌فرمان، کنترل الکترونیکی صندلی‌های جلو با حافظه، سنسور پارک در جلو و عقب خودرو، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و مجزا برای سرنشینان عقب، خروجی برق ۱۲ ولت، پرده برقی عقب، ورودی‌های AUX و USB و سیستم صوتی اینفینیتی اشاره کرد.

زیر کاپوت چه می‌گذرد؟

قلب تپنده هیوندای سوناتا YF را یک موتور ۴ سیلندر خطی اتمسفریک به‌حجم ۲۳۵۹ سی‌سی تشکیل می‌دهد. این موتور موسوم به تتا ۲ بوده که دارای چهار سوپاپ در هر سیلندر است. این پیشرانه درمجموع ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر دارد. تمام سوپاپ‌ها روی دو میل‌سوپاپ قرار گرفته‌اند و مکانیزم آن DOHC است. تکنولوژی زمان‌بندی متغیر پیوسته سوپاپ‌ها یا CVVT نیز روی این موتور طراحی شده است. پیشرانه تتا ۲ دارای دو نوع پاشش سوخت چند نقطه‌ای و پشت سوپاپ‌ها (MPI) و مستقیم داخل سیلندرها (GDI) است. هر دو مدل به بازار ایران عرضه شده است، اما می‌توان گفت نسخه MPI این خودرو در بازار ایران فراوان‌تر است. سوناتا YF با یک موتور ۲.۴ لیتری تنفس‌طبیعی و پاشش سوخت چند نقطه‌ای MPI می‌تواند حداکثر ۱۷۹ اسب‌بخار قدرت را در ۶ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۳۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴ هزار آرپی‌ام‌ (دور در دقیقه) به‌ارمغان آورد. پیشرانه تتا ۲ هیوندای سوناتا از نظر دوام و استهلاک درسطح بالایی قرار دارد. به‌بیان ساده‌تر پیشرانه تتا ۲ با شرایط سوختی و جوی ایران سازگار بوده و کمترین استهلاک را در بلندمدت دارد. جالب است بدانید که دمای کاری این موتور مانند محصولات پژو نبوده و به‌دلیل استفاده از قطعات مناسب برای سیستم خنک‌کاری، شاهد تنش حرارتی کمتری در موتور تتا ۲ هستیم. ناگفته نماند که کمپانی هیوندای، مدل سوناتا YF را برای حداکثر ۵ سال طراحی و تولید کرده است. اما پیشرانه این خودرو حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر، پیشرانه نسبتا کم‌استهلاک و باکیفیتی به‌حساب می‌آید. البته فراموش نکنید که دو عامل مهم کارکرد سالانه حداکثر ۲۰ هزار کیلومتر و استفاده از روغن‌موتور باکیفیت و تعویض به‌موقع آن در مورد این خودرو، بسیار اهمیت دارد. پیشرانه هیوندای سوناتا YF به‌کیفیت روغن‌موتور حساس است؛ بنابراین برای این‌که پیشرانه ۲.۴ لیتری این سدان نیمه‌لوکس خانوادگی کره‌ای کمترین آسیب را ببیند، باید نسبت به‌تعویض به‌موقع روغن‌موتور و قطعات مصرفی آن توجه ویژه‌ای داشت. از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته ساخت کمپانی ZF آلمان برای انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو، برای این خودرو در نظر گرفته شده است. گیربکس ۶ سرعته سوناتا YF بسیار نرم و به‌اصطلاح گوش‌ به‌فرمان عمل کرده و در صورت نگهداری صحیح از آن، گیربکس فوق‌العاده خوبی به‌حساب می‌آید. تعویض دنده‌ها در این خودرو به‌موقع، نرم و فاقد کوبش یا تقه در اوایل حرکت است. در نظر داشته باشید که این گیربکس حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر بدون دردسر است. البته رسیدن به‌این هدف به‌شرط نگهداری صحیح، تعویض به‌موقع روغن گیربکس (در ۱۰۰ هزارمین کیلومتر کارکرد خودرو) و استفاده از روغن گیربکس توصیه‌شده توسط کمپانی امکان‌پذیر است. نگهداری صحیح، رفتار صحیح رانندگی و عدم‌تعویض دنده‌ها در دورهای بالا، سبب می‌شود موتور تتا ۲ و گیربکس ۶ سرعته سوناتا YF یکی از گزینه‌های کم‌استهلاک و باکیفیت بازار ایران باشد.

سوناتا YF بخریم؟

در حال حاضر پیشنهاد ما به‌شما خرید هیوندای سوناتا YF مدل ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ است. این دو مدل حداکثر کارکرد ۱۷۰ هزار کیلومتری دارند و از نظر هزینه نگهداری به‌مراتب از مدل‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به‌صرفه‌تر هستند. بر این اساس هیوندای سوناتا YF مدل ۲۰۱۴ با حداکثر ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد واقعی و به‌شرط سالم بودن شاسی جلو و عقب و بدون رنگ، ارزشی برابر با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان دارد. تامین قطعات یدکی این خودرو، بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. این خودرو از نظر هزینه نگهداری نسبت به‌رقبای ژاپنی خود درسطح پایین‌تری قرار دارد. با توجه به‌تمام موارد ذکرشده در این مطلب، خرید سوناتا YF مدل ۲۰۱۴ با حداکثر کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر به‌صرفه و مناسب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =