خودروهای برقی

روند تولید و فروش خودروهای برقی در جهان به‌سرعت در حال افزایش است. تولید در این بخش از چند صد دستگاه طی دهه گذشته ‌به بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو رسیده و فروش نیز به‌تبع آن از مرز ماهانه یک‌میلیون دستگاه خودرو عبور کرده است.

رفته‌رفته مدل‌های برقی سهم بیشتری از فروش جهانی را به‌خود اختصاص می‌دهند و اندک‌اندک جای خودروهای درون‌سوز را خواهند گرفت. طی ماه می سال ۲۰۲۳ خودروهای برقی ۱۱ درصد از فروش جهانی را به‌خود اختصاص دادند.

همچنین برای پنجمین‌بار در تاریخ، فروش ماهانه خودروهای برقی از مرز یک میلیون دستگاه در سراسر جهان گذشت. تقریبا ۷۲۰ هزار BEV فروخته‌شده نشان‌دهنده ۵۰ درصد افزایش نسبت به‌امتیاز می ۲۰۲۲ و سهم ۱۱ درصدی از فروش جهانی است. اگر داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم، می‌بینیم که خودروهای برقی حداقل ۱۰ درصد از کل ثبت‌نام‌ها را از فوریه به‌بعد تشکیل داده‌اند.

از ابتدای سال تاکنون ۴.۵ میلیون‌دستگاه خودرو (PHEV و BEV) به‌ثبت رسیده که نشان‌دهنده رشد ۴۱ درصدی نسبت به‌سال ۲۰۲۲ است. بنابراین روند همچنان مثبت است و به‌احتمال بسیار زیاد تا پایان سال تعداد کل خودروهای برقی از مرز ۱۰ میلیون‌دستگاه فراتر خواهد رفت و درنتیجه رکورد سال گذشته را خواهد شکست.

محبوب‌ترین برندها و مدل‌ها

محبوب‌ترین خودرو تسلا مدل Y با بیش از ۹۰ هزار دستگاه ثبت‌نام جدید در ماه می است. پس از آن BYD Qin Plus (با در نظر گرفتن نسخه‌های BEV و PHEV) و در جایگاه سوم مدل تسلا ۳ قرار دارد. بقیه جدول رده‌بندی همچنان در اختیار خودروهای چینی است. هیچ خودرو اروپایی در بین ۱۰ مدل خودرو برتر قرار ندارد. با این حال اگر به‌رتبه‌بندی پنج ماه نخست سال نگاه کنیم، متوجه

می‌شویم که فولکس‌واگن ID.۴ با ۶۸ هزار و ۸۱۸ دستگاه سفارش در سراسر جهان درجایگاه یازدهم قرار دارد.

رتبه‌بندی ماه می

در این رتبه‌بندی خودرو تسلا مدل Y درمجموع ۹۰ هزار و ۴۸۹ دستگاه فروش داشته است. BYD Qin Plus (BEV + PHEV)d به‌فروش ۴۲ هزار و ۸۹۵ دستگاه خودرو دست یافته است. از تسلا مدل ۳ نیز بیش از ۳۸ هزار دستگاه به‌فروش رسیده است.

در این رتبه‌بندی بی‌وای‌دی با ۵ مدل خودرو و با بیش از ۲۲۸ هزار دستگاه تحویل برند غالب است و به‌لطف ورود قریب‌الوقوع خود به‌اروپا در ماه‌های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

تسلا با ۱۳۴ هزار و ۲۰ مدل به‌عنوان دومین سازنده تایید شده است؛ درحالی که رتبه سوم را GAC Aion اشغال کرده است. درمجموع فروش نیز ب‌ام‌و، فولکس‌واگن و ولوو در بین ۱۰ خودروساز برتر قرار دارند و البته بسیار عقب‌تر از دو رقیب پیشرو خود یعنی تسلا و بی‌وای‌دی هستند.

رتبه‌بندی کامل بر اساس برند

بی‌وای‌دی : ۲۲۸ هزار و ۹۴ دستگاه خودرو. تسلا: ۱۳۴ هزار و ۲۰ دستگاه خودرو. GAC Aion: ۴۵ هزار و ۱۶ دستگاه خودرو. ب‌ام‌و: ۴۲ هزار و ۳۹۳ دستگاه خودرو. فولکس‌واگن: ۴۰ هزار و ۱۲ دستگاه خودرو. SAIC-GM-Wuling: ۳۸ هزار و ۲۷۶ دستگاه خودرو. مرسدس‌بنز: ۲۹ هزار و ۱۸۹ دستگاه خودرو. Li Auto: ۲۸ هزار و ۲۲۷ دستگاه خودرو. ولوو: ۲۴ هزار و ۹۳۷ دستگاه خودرو. چانگان: ۲۳ هزار و ۱۶۷ دستگاه خودرو.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =