بازار خودرو

روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به اینکه آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده یا خیر، گفت: تا امروز واردات هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تایید سازمان ملی استاندارد ایران، متوقف نشده است

در شرایطی که بازار خودرو تقریبا هر روز در حال ریزش قیمت است، اما روز گذشته شاهد افزایش بهای جزئی مدل‌های داخلی و چینی در بازار آزاد بودیم. این رشد قیمت در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته نرخ ارز روی ۴۷ هزارتومان در حال نوسان بود و نه‌تنها افزایش چشمگیری نداشت، بلکه در بازار هم اتفاق خاصی رخ نداد که سبب افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد شود. این درحالی است که خودروهای خارجی همچنان در حال ریزش قیمت هستند.

در این‌جا سوالاتی از این دست مطرح می‌شود که چرا باید در چنین بازار آرامی، قیمت خودروهای داخلی و چینی افزایش یابد؟ آیا در پشت پرده بازار خودرو، اتفاق‌هایی در جریان است؟ آیا عدم‌تحویل خودروها از سوی برخی خودروسازان و کمبود خودرو در بازار آزاد سبب افزایش قیمت‌ها شده است؟ این سوال‌ها زمانی مطرح می‌شود که وضعیت بازار خودرو بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای، ناگهان تغییر کرده و روند کاهشی مطلق بازار به‌یک‌باره با رشد محسوسی همراه می‌شود.

در این رابطه جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای‌اسلامی گفته است احتکار خودرو بازی برخی مونتاژکاران برای افزایش قیمت‌ها بوده است. این نماینده بیان کرد پیش‌تر عنوان کرده بودیم که برخی خودروسازان به‌منظور افزایش قیمت‌ها و برای این‌که بتوانند بازار را به‌نفع خودشان کنترل کنند، به‌بهانه‌های مختلف خودرو وارد بازار نمی‌کردند یا قطره‌چکانی عرضه می‌کردند که این مساله موجب افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شد. همین بالا رفتن قیمت‌ها سبب می‌شد برخی از این خودروسازان در ادامه شاکی شوند که اختلاف قیمت تولیداتشان با بازار آزاد زیاد است!

صحبت‌های این نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد درحالی روز گذشته منتشر شد که بازار خودرو در دومین روز مردادماه با افزایش قیمت در اغلب مدل‌های داخلی و برخی خودروهای چینی همراه بود.

از طرفی کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد نیز سبب شد همچنان بازار خودرو به‌واردات امیدوار باشد و چشم به‌راه مدل‌های وارداتی باشد.

روز یکشنبه در همین صفحه و از قول برخی منابع، اعلام شد سازمان استاندارد مانع از ورود برخی خودروهای وارداتی به‌کشور شده است؛ اما روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد درپاسخ به این‌که آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده یا خیر؟ گفت: «تا امروز واردات هیچ برندی از خودروهای وارداتی به‌دلیل عدم‌تایید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است.»

همچنین مهدی اسلام‌پناه درباره محموله‌ای از خودروهای یک برند خارجی که به‌دلیل مشکلات مربوط به‌استاندارد مجوز ورود به‌کشور را دریافت نکرده‌ است، گفت: «این خبر در ذات نادرست است. به‌نظر من برخی دنبال حواشی هستند.»

هایما ۸S بیشترین افزایش قیمت را در بازار آزاد داشت

روز گذشته روند کاهشی بهای انواع خودرو به‌یک‌باره تغییر کرد و شاهد افزایش قیمت‌ها در میان مدل‌های داخلی و چینی بودیم. این اتفاق درحالی رخ داد که خودرو هایما ۸S با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش در بازار آزاد بیشترین رشد بها را تجربه کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۵ میلیون‌تومان و نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی قیمت پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش به ۵۰۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش به ۷۵۴ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومان و افزایش قیمت ۱۰ و ۳۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۶۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی بهای هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =