مرسدس‌ بنز CLE

رئیس طراحی مرسدس‌بنز درباره CLE کلاس می‌گوید: «CLE مسیر هیجان را در اوج زیبایی نشان می‌دهد. این کلاس قرار است ارتباط خوبی میان آینده و حال ایجاد کند. »

با نگاهی به‌تاریخ صنعت‌خودرو می‌توان به‌این نتیجه رسید که مرسدس‌بنز از جمله خودروسازان معروف و مطرحی است که با طراحی و تولید خودروهای لوکس و اسپرت توانسته جایگاه خود را از نظر مشتریان و طرفدارانش در سطح بالایی قرار دهد.

دو مدل از کوپه‌های این کمپانی صاحب‌نام اشتوتگارتی که طی دو دهه اخیر بسیار مورد توجه مشتریان و طرفداران پر و پاقرص مرسدس‌بنز قرار گرفت، E کلاس کوپه و C کلاس کوپه است.

این روزها کاهش سبد محصولات و جایگزینی یک مدل به‌جای دو یا چند مدل، جزو ترندهای مارکتینگ خودرو جهانی محسوب می‌شود و در راستای همین سیاست، کمپانی مرسدس‌بنز نیز حدود سه هفته قبل CLE کلاس را به‌عنوان جانشین لایق E کلاس کوپه و C کلاس کوپه به‌جهان معرفی کرد.

شاهکار دیگری از گوردن واگنر

CLE کلاس درحقیقت قرار است کوپه‌ای میان C کلاس و E کلاس باشد و بر این اساس، از نظر ابعاد و اندازه بین دو کلاس E و C قرار می‌گیرد. از نظر طراحی نیز این کوپه اِلِمان‌های زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز را به‌همراه دارد.

با نگاهی دقیق به‌پروفیل CLE کلاس، شاهد طراحی آشنای مرسدس‌بنز در آن هستیم که با استفاده از خطوط نرم و سیال در کنار سطوح تخت و تقاطع‌ها، کوپه‌ای جذاب و اسپرت خلق شده است. پوزه کشیده، پشت کوتاه، ستون C کشیده و سقف خمیده در کنار اورهنگ‌های نسبتا کوتاه و استفاده از رینگ‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اینچی کاراکتر نافذ و سنگینی را برای این کوپه اشتوتگارتی ایجاد کرده است.

گوردن واگنر، رئیس طراحی مرسدس‌بنز درباره CLE کلاس می‌گوید: «CLE مسیر هیجان را در اوج زیبایی نشان می‌دهد. این کلاس قرار است ارتباط خوبی میان آینده و حال ایجاد کند. CLE با خطوط نرم شکل گرفته و به‌زیبایی‌شناختی آن توجه بسیاری شده است. تیم ما به‌خوبی توانسته از اِلِمان‌هایی استفاده کند که کاربر با زبان جدید طراحی‌مان بیشتر آشنا شود. CLE کوپه‌ای زیبا، قوی و دینامیک است.»

به شاهکار جدید دو در مرسدس‌ بنز سلام کنید!

در نمای جلوی این کوپه تازه‌نفس اشتوتگارتی شاهد طراحی آَشنای مرسدس‌بنز در کوپه چهار در محبوبش یعنی CLA هستیم. به‌عبارت دیگر چراغ‌های جلو کمی کشیده‌تر شده است.

LED مشابه حرف L، پوزه روبه‌جلو و خطوط تیز روی کاپوت، نشان از شباهت زیاد CLE با CLA دارد. مجموع این ویژگی‌ها ظاهری تهاجمی به‌خودرو می‌دهد. همچنین جلوپنجره ۶ ضلعی به‌سبک مرسدس‌بنز با اِلِمان‌های ستاره‌ای (مشابه لوگوی مرسدس‌بنز) و لوگوی بزرگ مرسدس‌بنز که در میان خط کروم افقی جلوپنجره تعبیه شده، حالتی شبیه پوزه کوسه‌ را به‌بیننده القا می‌کند.

این سبک طراحی را با نام shark nose یا پوزه کوسه‌ای می‌شناسند که در محصولات اسپرت مرسدس‌بنز از جمله CLS ،CLA و اخیرا CLE به‌خوبی به‌نمایش گذاشته می‌شود. اما در طراحی نمای عقب گوردن واگنر و تیمش تمام تلاش خود را کرده‌اند تا چراغ‌های کشیده عقب را با نهایت ظرافت طراحی کنند.

به‌بیان ساده‌تر شاهد طراحی جدید مرسدس‌بنز در نمای عقب CLE هستیم. در این بخش چراغ‌های کشیده با LEDهایی به‌فرم L خمیده، با ظرافت خاصی در کاسه چراغ طراحی شده است.

وجود یک نوار مشکی که حالت پیوسته به‌چراغ‌های عقب می‌دهد، دقیقا همان سبک طراحی است که در نسل جدید E کلاس W۲۱۴ شاهد آن بودیم. استفاده از خطوط نرم و انحناها سبب شده است حجم‌پردازی صریحی ایجاد شود.

از طرف دیگر ورودی‌های هوای عمودی درون سپر عقب، دیفیوزر و سراگزوزهای فیک ذوزنقه‌ای مزین شده به کروم، حس هیجان را در نمای عقب این کوپه جسور اشتوتگارتی بیشتر می‌کنند.

در CLE اگزوزهای دوبل تعبیه شده؛ اما در کنار دیفیوزر تنها شاهد سراگزوزهای فیک هستیم. در نسخه پایه از رینگ‌های ۱۸ اینچی استفاده شده؛ اما برای اسپرت‌دوستان رینگ‌های ۲۰ اینچی AMG نیز دردسترس است.

به شاهکار جدید دو در مرسدس‌ بنز سلام کنید!

CLE ؛ کوپه‌ای قوی یا اقتصادی؟

درحال حاضر کمپانی مرسدس‌بنز قصد دارد CLE کوپه و البته نسخه کانورتیبل آن را در دو نسخه CLE۳۰۰ و CLE۴۵۰ به‌بازار عرضه کند. هرچند که یک نسخه دیزلی که با نام CLE۲۲۰d نیز شناخته می‌شود، برای بازار اروپا در نظر گرفته شده است. البته نسخه اقتصادی از این کوپه نیز با نام CLE۲۰۰ معرفی می‌شود.

در این مدل یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با حداکثر توان ۱۸۵ اسب‌بخاری و حداکثر گشتاور ۳۳۰ نیوتون‌متری تعبیه شده است. اما نسخه CLE۳۰۰ با همین پیشرانه (که با کد M۲۶۴ شناخته می‌شود) می‌تواند حداکثر توان خروجی را به ۲۵۷ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور خروجی را به ۴۰۰ نیوتون‌متر برساند.

درحال حاضر نسخه قوی و قدرتمند این کوپه با نام CLE۴۰۰ معرفی می‌شود که با پیشرانه ۶ سیلندر خطی معروف مرسدس‌بنز یعنی M۲۵۶ به‌بازار عرضه می‌شود. در نسخه CLE۴۰۰ پیشرانه ۶ سیلندر از آرایش خطی و حجم موتور ۳ لیتری مزین به‌تکنولوژی بای-توربو و پاشش سوخت مستقیم برخوردار است.

در این پیشرانه حداکثر قدرت خروجی ۳۷۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور خروجی ۵۰۰ نیوتون‌متر است. بر این اساس در نسخه‌های استاندارد، قدرت و گشتاور در تمام مدل‌ها با گیربکس ۹ سرعته اسپیدشفت به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

همچنین در نسخه‌های فورماتیک، قدرت و گشتاور به‌چهارچرخ منتقل می‌شود. قرار است مرسدس‌بنز نسخه های-پرفورمنسی این کوپه جسور را که با پسوند CLE۶۳ AMG شناخته می‌شود، به‌زودی راهی بازار کند.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها CLE۶۳ AMG مشخصات فنی مشابه C۶۳ AMG جدید با موتور ۴ سیلندر و تکنولوژی هیبرید متوسط خواهد داشت. اما نسخه قدرتمند CLE که قرار است با نام CLE۵۳ AMG معرفی شود، دقیقا همان مشخصات فنی برادر بزرگ‌ترش یعنی CLS۵۳ AMG را خواهد داشت که با پیشرانه ۶ سیلندر می‌تواند ۴۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

به شاهکار جدید دو در مرسدس‌ بنز سلام کنید!

فضایی دلنشین در سایه طراحی داخلی لوکس

با قرارگیری در پشت فرمان CLE جدید انگار پشت فرمان SL کلاس R۲۳۲ نشسته‌ایم. طراحی و فضای داخلی CLE جدید همان حس و حال قرارگیری در پشت فرمان SL کلاس R۲۳۲ را به‌شما القا می‌کند. گوردن واگنر دراین‌باره می‌گوید: «تمام تلاش تیم طراحی بر اجرای اصل زیبایی‌شناسی و به‌اوج رساندن تکنولوژی‌های جدید با امکانات ویژه برای سرنشینان این خودرو است. ما با استفاده از متریال باکیفیت، نورپردازی شخصی‌سازی‌شده و طراحی یک سقف شیشه‌ای در نسخه کوپه، فضای بسیار زیبایی را به‌وجود آورده‌ایم تا مشتریانمان بتوانند تجربه و لذت جدیدی را از طراحی مرسدس‌بنز احساس کند.»

نخستین عاملی که پس از قرارگیری در پشت فرمان CLE کوپه خودنمایی می‌کند، نمایشگرهای این کوپه است که فضای داخلی این خودرو را مدرن جلوه می‌دهند. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی افقی در مقابل راننده برای کلاستر و یک نمایشگر ۱۱.۹ اینچی عمودی در فضای میانی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی به‌چشم می‌خورد.

همچنین طراحی دریچه‌های مربع‌شکل درسطح مقطع دایره‌ای و طراحی داشبورد مینیمال، فضای داخلی زیبایی را به‌وجود آورده است. استفاده از چرم مرینو، دو رنگ بودن تریم داخلی و استفاده از متریال فیبرکربن نیز بر جذابیت کابین CLE کوپه جدید می‌افزایند.

هرچند که از طراحی غربیلک‌فرمان خوش‌دست و اسپرت دی-تایپ مرسدس‌بنز با دو پدال شیفتر منیزیومی پشت آن هم نمی‌توان صرف‌نظر کرد. از طرفی طراحی صندلی‌های اسپرت برای راننده و سرنشین، رانندگی با این کوپه تازه‌نفس اشتوتگارتی را هیجان‌انگیزتر می‌کند. طراحی نورپردازی LED و سقف پانورامیک به‌منظور ایجاد فضای دلنشین برای سرنشینان در نظر گرفته شده است.

درحقیقت طراحی داخلی CLE کوپه جدید یک سبک طراحی کلاسیک و درعین حال مدرن است که اوج لوکس‌گرایی را به‌نمایش می‌گذارد.

به شاهکار جدید دو در مرسدس‌ بنز سلام کنید!

از مهم‌‎ترین امکانات رفاهی این کوپه تازه‌نفس مرسدس‌بنز می‌توان به‌سیستم فوق پیشرفته کمکی رانندگی منطبق بر خودران سطح دو پلاس، کروز کنترل پیشرفته با قابلیت هماهنگی با ترمز اضطراری خودکار، سیستم فوق پیشرفته کمکی حرکت بین خطوط، سامانه پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پیشرفته کمکی پارک به‌همراه قابلیت پارک از روی گوشی هوشمند، سیستم پیشگیری از برخورد خودرو با خودرو دیگر، قابلیت برقراری تماس اضطراری در شرایط بحرانی و تصادف، ۱۰ ایربگ (به‌همراه ایربگ‌های میان صندلی نسل جدید)، نمایشگر ۱۱.۹ اینچی لمسی سیستم اطلاعات-سرگرمی مزین به‌آخرین نسخه سیستم ارتباط کاربری مرسدس‌بنز MBUX، دستیار هوشمند صوتی برای فعال‌سازی تمام امکانات رفاهی و ایمنی، سیستم فوق پیشرفته رانندگی در شش حالت (اکو، کامفورت، اسپرت، اسپرت‌پلاس، ریس و ایندیویچوال)، قابلیت تنظیم سه‌حالت تعویض دنده (کامفورت، اسپرت پلاس و ریس)، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و کانال‌های مجزا برای دو سرنشین عقب، شارژر وایرلس برای گوشی‌های هوشمند و سیستم صوتی باکیفیت با قابلیت پخش سه‌بعدی منحصربه‌فرد مرسدس‌بنز برمستر با ۱۷ بلندگو و... اشاره کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 1
    لشش میرزه به اشغالا ژاپنی و امریکایی
  • سید کامبیز مرادحسینی از ساوجبلاغ IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    هرکی تویوتا گرف پشیمونه تو اشتبا نکن همینو بگیر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار